Pædagogik og normer
Normer er forbundet med forestillinger og idéer om menneskelig adfærd, og hvad der anerkendes som acceptabelt eller legitimt at gøre i forskellige situationer. På samme tid er normer foranderlige og afhængige af de sociale, kulturelle og historiske forhold i et samfund. Normer er produkter af relationer, processer, forskydninger og magt imellem mennesker. Normer er det sociale væv, der både binder mennesker sammen og støder mennesker fra hinanden gennem grænsedragninger. Mennesker bliver med andre ord til som subjekter igennem og af normer, og normer kan både virke begrænsende og mulighedsskabende.
Pædagogik rummer altid forestillinger og idéer om, hvad der er ønskeligt, rigtigt og godt i forhold til børn, unge og voksnes opdragelse, dannelse og læring. Sådanne forestillinger og idéer beror på normer om menneskers rette placering og ageren i kulturelle sammenhænge, ikke mindst de pædagogiske. Der findes forestillinger og idéer om det gode børnehavebarn, den gode elev, den gode borger, det gode menneske, det gode liv og det gode samfund. I pædagogiske sammenhænge virker normer som sociale forventninger til ønskværdige handlinger, væremåder og tænkninger. Normer bidrager således til grænsedragninger mellem hvad der anses for rigtigt, normalt og attråværdigt på den ene side, og hvad der betragtes som forkert, afvigende og foragteligt på den anden side. Pædagogik er i den forstand ikke en neutral affære og pædagoger møder aldrig børn, unge og voksne forudsætningsløst, men med særlige forståelser, forventninger og idéer, der på mangfoldige måder er indlejrede i sociale koder, institutionelle rutiner, arkitektur, fysiske indretninger og hverdagslige organiseringer og gøremål.
I dette temanummer inviterer vi bidrag, der på forskelligvis tematiserer pædagogik og normer. Det kan være bidrag, der tematiserer normkritiske perspektiver eller normers begrænsende og mulighedsskabende betydninger og virkninger. Det kan være bidrag, der analyserer normers indflydelse i forhold til at stå indenfor eller udenfor fællesskaber. Eller bidrag, der fokuserer på normer og smag, normer og kategoriseringer eller normer for, hvad god pædagogik er, og hvordan en ansvarlig pædagog bør handle. Vi inviterer også til bidrag, der anvender metodologisk nytænkende greb til at undersøge og forstå normer og pædagogik med afsæt i forskellige teoretiske perspektiver og forskellige former for praksisnær empiri.
Vi modtager også artikler udenfor tema samt boganmeldelser. Artikler skal have et omfang på max. 30.000 anslag alt inklusive, medmindre andet er aftalt med redaktionen.
Synopsis
Temanummeret udkommer i 2026. Ønsker man at bidrage, kan man sende en synopsis til redaktionens mail: fppu@via.dk senest d. 7/12, 2025. Svar fra redaktionen gives hurtigst muligt herefter. Deadline for 1. udkast af artikel er d. 15/2 2026, hvorefter udvalgte artikler sendes i peer-review.
Synopsis på max 1 – 1,5 sider indeholder beskrivelser af/overvejelser over:
- Foreløbig arbejdstitel
- Hvem er forfatteren/forfatterne
- Artiklens problemstilling – hvad er det for en problemstilling artiklen beskæftiger sig med? Hvorfor er det relevant? For hvem?
- Artiklens forskningsmæssige grundlag og præmisser (teoretisk, metodisk, empirisk)
- Artiklens væsentlige pointer og forskningsmæssige bidrag
- Artiklens litteraturgrundlag
Peer-review
FPPU publicerer udelukkende peer-reviewede artikler. Peer review-processen er åben, dvs. at reviewere og forfattere er kendte for hinanden. Al kommunikation mellem forfattere og reviewere foregå stadig gennem redaktionen. Vi vægter åbenhed og dialog i reviewprocessen og tænker reviews som relevant faglig og konstruktiv kritik fra kolleger, som både kan tages til efterretning og give anledning til respons og uddybning.
For mere information om tidsskriftet: https://tidsskrift.dk/FPPU/index. Her findes både ældre numre samt redegørelse for tidsskriftets politikker (se under menupunktet: om) samt information til forfattere.