Tillid i og til pædagogiske sammenhænge
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfp.v12i22.96799Resumé
’Tillid’ i pædagogiske sammenhænge forstås overvejende som noget, der handler om personlige og interpersonelle forhold, fx om barnet har tilstrækkelig selvtillid, og om der eksisterer tillidsfulde relationer mellem børn og pædagoger, elever og lærere, pædagoger/lærere og forældre. Artiklen foreslår at inddrage et systemniveau udover de niveauer, der fokuserer alene på de nære og interpersonelle forhold. ’Tillid’ vedrører ikke alene aspekter i pædagogiske sammenhænge, men også til pædagogiske sammenhænge, dvs. til pædagogikkens muligheder eller til det, man kan kalde ’det pædagogiske projekt’. Repræsentanter for de pædagogiske professioner befinder sig i en paradoksal position, når de skal skabe konkret tillid inden for et system, der i stigende grad kræver forholdemåder, der indirekte medvirker til at skabe mistillid.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatterne bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfatterne kan frit uploade en version af den peer-reviewede artikel andetsteds (parallelpublicering; eller fx oversættelse til internationale tidsskrifter), men med angivelse af, at den har været offentliggjort i TfP først (jf. Creative Commons Attribution-NoDerivatives-licens (cc-by-nd 4.0).
Tidsskrift for Professionsstudier findes både trykt og digitalt. Den trykte udgave har et oplag på 2200 eksemplarer. Den digitale udgave er open-access, hvor alle har mulighed for at læse, downloade, kopiere, distribuere, udskrive og linke til teksten (jf. BOAI-definitionen).