Affektive investeringer i dansk antiracistisk pædagogik

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/djes.v2i.136517

Nøgleord:

Antiracistisk pædagogik, Skole, Affektiv pædagogik, Ubehagets pædagogik, Racialisering

Resumé

Forskere, undervisere og pædagoger har længe arbejdet med at udvikle og sætte begreb på antiracistisk pædagogik. Artiklen kortlægger skiftende forståelser af race og racisme i en dansk uddannelsessammenhæng gennem analyse af vidensproduktion om antiracistisk undervisning fra 1980erne og til i dag. Artiklen fokuserer på affektive spændinger og investeringer i antiracistisk pædagogisk praksis og tænkning. Vi viser, hvordan den antiracistiske diskurs som ’tolerancearbejde’, der dominerede 1980er og 1990erne, udviklede en pædagogisk strategi om og som ’at skabe en god og positiv stemning’, og hvordan følelser af ubehag, forlegenhed og ængstelse ved at tale om race blev en del af antiracistisk forskning og praksis fra 00erne og frem. Gennem analyse af hvordan forskellige affektive registre og intensiteter historisk set væver sig ind i antiracistiske pædagogikker i Danmark, viser vi hvordan affekt er uløseligt forbundet med (uddannelses)politik.

Referencer

Ahmed, S. (2014). Not in the mood. New For-mations: A Journal of Cul-ture/theory/politics, 82, 13–28. https://www.muse.jhu.edu/article/558908.

Gardner, H. & Davis, K. (2014). The App Gen-eration. How Today’s Youth Navigate Iden-tity, Intimacy, and Imagination in a Digital World. New Haven & London: Yale Uni-versity Press.

Andreassen, R. (2013). Muslim women and interracial intimacies. Nordic Journal of Mi-gration Research, 3, 117-125. https://doi.org./10.2478/njmr-2013-002

Andreassen, R., & Myong, L. (2017). Race, Gender and Researcher Positionality Ana-lysed Through Memory Work. Nordic Jour-nal of Migration Research. 7(2). https://doi.org/10.1515/njmr-2017-0011

Alemanji, A., & Mafi, B. (2018). Antiracism education? A Study of an antiracism work-shop in Finland. Scandinavian Journal of Educational Research, 62(2), 186–199. https://doi.org/ doi:10.1080/00313831.2016.1212260

Alemanji, A., & Seikkula, M. (2017). What, why and how do we do what we do? Anti-racism education at the university. In A. Alemanji (Ed.), Antiracism education in and out of schools (ps. 171–193). Springer Inter-national Publishing.

Antiracistisk Pædagogik. (1987). Dansk pæda-gogisk tidsskrift. 35(3), 90–110.

Banks, J. A. (2013). The construction and his-torical development of multicultural educa-tion, 1962-2012. Theory into Practice, 52(1), 73–82. https://doi.org/doi:10.1080/ 00405841.2013.795444

Blum, J., & Frøslev, L. (1986). Racisme på Dansk. Samfundsfagsnyt, Copenhagen.

Børhaug, F. (2009). Hvad er antirasistisk peda-gogik? Prismet, 60(3), 237–253.

Brøndum, T., Hobel, S., & Meis-ner, M. (2020). Interkulturel didaktik. Fry-denlund.

Buchardt, M., & Fabrin, L. (2010). Kultur I Kul-turfagene – En interkulturel og transnatio-nal læreplan I klasserummet? Et aktions-forskningsprojekt. Københavns Kommune & Forlaget UCC.

Buchardt, M., & Fabrin, L. (2012). Interkulturel didaktik: Introduktion til teorier og tilgange 2. udgave. 1. oplag. ed. Hans Reitzel.

Buchardt, M., Kampmann, J., & Moldenhawer, B. (2006). Håndtering og italesættelse af for-skel og forskellighed: En rejse i uddannel-ses- og undervisningsstrategier. Dansk Pæ-dagogisk Tidsskrift, 54(3), 4–13.

Buchardt, M. (2008). Identitetspolitik i klasse-rummet: ‘religion’ og ‘kultur’ som viden og social klassifikation: Studier i et praktiseret skolefag. Det Humanistiske Fakultet.

Buchardt, M. (2014). Pedagogized Muslimness: Religion and culture as identity politics in the classroom. Waxmann.

Buchardt, M. (2016). Kulturforklaring: Uddan-nelseshistorier om muslimskhed. Tiderne Skifter.

Buchardt, M. (2019). Schooling the muslim family: The Danish school system, foreign workers, and their children from the 1970s to the early 1990s. In U. Aatsinki, J. Annola, & M. Kaarninen (Eds.), Families, values, and the transfer of knowledge in northern societies, 1500–2000 (s. 283–299). Routledge.

Burkitt, I. (2014). Emotions and Social Rela-tions. SAGE Publications.

Clausen, I. M., & Horst, C. (1987). Udvikling frem mod en interkulturel pædagogik. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 35(3), 97–105.

Clausen, I. M. (1986a). Londons skoler prøver at bekæmpe racismen. Samspil, No. 5, 4–7.

Clausen, I. M. (1986b). Den flerkulturelle skole: Om interkulturel, antiracistisk undervis-ning. Gyldendal.

Cole, M. (1998). Racism, reconstructed multi-culturalism and antiracist education. Cam-bridge Journal of Education, 28(1), 37–48. https://doi.org/10.1080/0305764980280104

Danbolt, M., & Myong, L. (2018). Racial turns and returns: recalibrations of racial excep-tionalism in Danish public debates on rac-ism. In Hervik, S. (ed.), Racialization, rac-ism, and anti-racism in the Nordic countries (ss. 39–61). Springer International Publish-ing.

Dernikos, S. B., Lesko, N., McCall, S., & Nicco-lini, D. A. (2020). Mapping the affective turn in education: Theory, research, and pedagogies. Routledge.

Du Bois, W. E. B. (1985). The souls of black folk (Repr. of the 1953 ed., 5. printing/new introduction by Herbert Aptheker. ed.) 1903. Kraus-Thomson.

Egelund, N., Pohl Nielsen, C., & Rangvid, B. S. (2011). PISA etnisk 2009: Etniske og danske unges resultater i PISA 2009 (1. oplag. ed.). AKF.

Eriksen, K. G., & Svendsen, S. H. B. (2020). Decolonial options in education – Interrupt-ing coloniality and inviting alternative con-versations. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 4(1), 1–9. https://doi.org/doi:10.7577/njcie.3859

Eriksen, K. G. (2020). Discomforting presence in the classroom – The affective technolo-gies of race, racism and whiteness. White-ness and Education, 5(1), 1–20. https:// doi.org/10.1080/23793406.2020.1812110

Frevert, U. (2011). Emotions in history: Lost and found. Central European University Press.

Galal, L. S., & Hvenegård-Lassen, K. (2020). Organised Cultural Encounters: Practices of Transformation. Springer International Pub-lishing AG.

Gillborn, D. (2005). Education policy as an act of white supremacy: Whiteness, critical race theory and education reform. Journal of Education Policy, 20(4), 485–506. https://doi.org/doi:10.1080/02680930500132346

Gilliam, L. (2006). De umulige børn og det or-dentlige menneske: Et studie af identitet, ballade og muslimske fællesskaber blandt etniske minoritetsbørn i en dansk folkesko-le: Ph.D.-afhandling. Kbh.

Gilliam, L. (2018). Minoritetsdanske drenge i skolen: Modvilje og forskelsbehandling. Aarhus Universitetsforlag.

Gitz-Johansen, T. (2006). Den multikulturelle skole - integration og sortering. Roskilde Universitetsforlag.

Grosland, T. J. (2019). Through laughter and through tears: Emotional narratives to anti-racist pedagogy. Race, Ethnicity and Educa-tion, 22(3), 301–318. https://doi. org/10.1080/13613324.2018.1468750

Hammer, O. (1986). Håndbog mod racisme: Ideer for dem, der vil gøre en indsats. Ind-vandrerforeningernes Sammenslutning i Danmark IND-sam.

Hansen, S. C. (1992a). Rejs hjem din hund! Kirkernes Raceprogram.

Hansen, S. C. (1992b). Tal dansk din hund! Kirkernes Raceprogram.

Harlap, Y., & Riese, H. (2021). “We don’t throw stones, we throw flowers”: Race dis-course and race evasiveness in the Norwe-gian university classroom. Ethnic and Racial Studies. https://doi.org/10.1080/01419870.2021.1904146

Hervik, S. (2006). The predictable responses to the Danish cartoons. Global Media and Communication, 2(2), 225– 230. https://doi.org/10.1177/1742766506066283

Hervik, S. (2011). The annoying difference: The emergence of danish neonationalism, ne-oracism, and populism in the post-1989 world. Berghahn Books.

Horst, C. (2006). Interkulturel pædagogik (C. Horst Ed. 2. udgave. [1. oplag]. ed.). Kroghs Forlag.

Hvenegård-Lassen, K., & Staunæs, D. (2019). Elefanten i (bede)rummet. Raciale forsvin-dingsnumre, stemningspolitik og idioma-tisk diffraction. Kvinder, Køn & Forskning, 28(1-2), 44-57. https://doi.ord/10.7146/kkf.v28i1-2.116116.

Jacobsen, G. (2012). Lighed gennem særbe-handling? - Heldagsskoler og spredning som ekspliciteret særbehandling af etniske minoritetsbørn og udtryk for aktuelle ten-denser. Københavns Universitet.

Jaffe-Walter, R. (2016). Coercive concern: Na-tionalism, liberalism, and the schooling of muslim youth. Stanford University Press.

Jensen, I. (2015). Postcultural Communication? – Intercultural communication from a post-cultural position. Nordicum-Mediterraneum, 10(2), 1–18. https://doi. org/doi:10.33112/nm.10.2.4

Juelskjær, M. (2020). Mattering pedagogy in precarious times of (un)learning. Matter. Journal of New Materialist Research, 1(1), 52–79. https://doi.org/10.1344/jnmr.v1i1.30067

Kampmann, J. (2006). Multikulturalisme, anti-racisme, kritisk multikulturalisme. In C. Horst (Ed.), Interkulturel pædagogik (2. udgave. [1. oplag]. ed (ss. 127–145). Vejle: Kroghs Forlag.

Khawaja, I. (2010). To belong everywhere and nowhere - fortællinger om muslimskhed, fællesgørelse og belonging: ph.d.-afhandling. Ph.d.-programmet i Hverdags-livets Socialpsykologi, Roskilde Universitet.

Khawaja, I. (2018). Radikalisering i skolen? Fra etnicitet og køn til muslimskhed, fælleshed og belonging. Pædagogisk Tidsskrift, (5), 105-116.

Khawaja, I. (2022). Memory Work as Engaged Critical Pedagogy: Creating Collaborative Spaces for Reflections on Racialisation, Priv-ilege and Whiteness. Nordic Journal of So-cial Research, 13(1), 94-107. https://doi.org/10.18261/njsr.13.1.8

Khawaja I., & Lagermann, L. (2023). (Farve-)

blinde vinkler: Om racialisering, ulighed og andetgørelse i uddannelsessysteme,Nyt fra Samfundsvidenskaberne.

Kofoed, J. (1994). Midt i normalen: Om minori-teter og den nationale idé. Center for Mul-tikulturelle Studier, Danmarks Lærerhøjsko-le.

Kofoed, J. (2004). Elevpli - Inklusion-eksklusionsprocesser blandt børn i skolen. Danish School of Education.

Kristjánsdóttir, B. (2006). Viljen til undervis-ning i tosprogede elevers modersmål In C. Horst (Eds.), Interkulturel pædagogik Vol. 2, (s. 99–127). Kroghs Forlag udgave.

Lagermann, L. (2015a). Ethnic Minority Stu-dents in – Or out of? – Education: Processes of Marginalization in and across School and Other Contexts. Outlines. Critical Practice Studies, 16(2), 139–161. https://tidsskrift.dk/out lines/article/view/22999).

Lagermann, L. (2015b). Sticky categorizations: Processes of marginalization and (im)possible mo(ve)ments of transcending marginalization. International Journal of Qualitative Studies in Education, 28(5), 573–593. https://doi.org/doi:10.1080/09518398.2014.916012

Lather, P. (2007). Getting Lost: Feminist Efforts toward a Double(d) Science. SUNY Press.

LBK. (2020). Bekendtgørelse af lov om folke-skolen. https:// www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1396

Leonardo, Z., & Zembylas, M. (2013). White-ness as Technology of Affect: Implications for Educational Praxis. Equity & Excellence in Education, 46(1), 150–165. https://doi.org/10.1080/10665684.2013.750539

Li, H. J., & Buchardt, M. (2022). Feeling strange” - Oral histories of newly arrived migrant children’s experiences of schooling in Denmark from the 1970s to the 1990s. Paedagogica Historica. DOI: 10.1080/00309230.2022.2065641

Li, H. J. (2021). Migranters erindringer om sko-lens håndtering af racisme i og uden for skolen i 1980ʹerne: Fra ’Grønjakkernes byt-te’ til skoledrillerier. Uddannelseshistorie, Selskabet for Skole- Og Uddannelseshisto-rie.

LUFE-Tema. (1985). Indledning: Interkulturel undervisning. LUFE-Tema: Interkulturel Undervisning.

Matias, C. E., & Allen, R. L. (2013). Loving whiteness to death: Sadomasochism, emo-tionality, and the possibility of humanizing love. Berkeley Review of Education, 4(2), 285. https://doi.org/10.5070/B84110066

May, S. (1999). Critical multiculturalism: Re-thinking multicultural and antiracist educa-tion. Falmer.

McMahon, B. (2003). Putting the elephant into the refrigerator: Student engagement, criti-cal pedagogy and antiracist education. McGill Journal of Education, 38(2), 257 https://www.proquest.com/scholarly-journals/putting-elephant-into-refrigerator-student/docview/202731140/se- 2?accountid=14468.

Modood, T., & May, S. (2001). Multiculturalism and education in Britain: An internally con-tested debate. International Journal of Edu-cational Research, 35(3), 305– 317. https://doi.org/doi:10.1016/S0883-0355(01)00026-X

Moldenhawer, B. (2002). Skolen - en nøgle til integration af etniske minoritetsbørn? Aka-demiet for Migrationsstudier i Danmark, AMID.

Myong Petersen, L. (2009). Adopteret: Fortæl-linger om transnational og racialiseret tilbli-velse: Ph.d.-afhandling. Danmarks Pæda-gogiske Universitetsskole, Aarhus Universi-tet, Kbh.

Niemonen, J. (2007). Antiracist education in Theory and practice: A critical assessment. The American Sociologist, 38(2), 159–177. https://doi.org/10.1007/s12108-007- 9006-x

Øland, T., Ydesen, C., Padovan-Özdemir, M., & Moldenhawer, B. (2019). Statecrafting on the fringes: Studies of welfare work ad-dressing the other. Museum Tusculanum Press.

Øland, T. (2009). Grænser for progressive pæ-dagogikformer: Sociologiske undersøgelser af progressive pædagogikformer som mid-delklassekamp om dominans over det stats-lige skolegangsfelt & praktisk-epistemologiske undersøgelser af progres-siv pædagogik som ledelse af individuel frihed 1970 og 2005. Hexis.

Øland, T. (2012). ‘Human potential’ and pro-gressive pedagogy: A long cultural history of the ambiguity of ‘race’ and ‘intelligence’. Race, Ethnicity and Education, 15(4), 561–585. https://doi.org/doi:10.1080/13613324.2011.618830

Padovan-Özdemir, M. (2019). Fabricating a welfare civilization. I T. Øland, C. Ydesen, M. Padovan-Özdemir, & B. Moldenhawer (Eds.), Fabricating a Welfare Civilization Statecrafting on the fringes (s. 91–165). Mu-seum Tusculanum Press.

Præstmann Hansen, R. (2009). Autoboys.dk: En analyse af maskulinitets- og etnicitets-konstruktioner i skolelivet på automekani-keruddannelsen. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, Institut for Me-dier, Erkendelse og Formidling, Kbh.

Revsbech, S., & Jørgensen, E. (1985). Tre ind-læg om racisme. Kirkernes Raceprogram.

Rytter, M. (2019). Writing against integration - Danish imaginaries of culture, race and be-longing. Ethnos 84(4), 678– 695. https://doi.org/10.1080/00141844.2018.1458745.

Skadegård, M., & Ahrong, S. (2020). Kulturfor-ståelse og normkritik. In S. Brodersen Ed., Didaktisk opslagsbog. 1. udgave. ed. (s. 167–173). København: Hans Reitzel Forlag.

Skutnabb-Kangas, T., Kangas, I., & Kangas, K. (1990). Minoritet, sprog og racisme. Tiden.

Staunæs, D., & Vertelyté, M. (2023). Forhåb-ningsfulde ting. Diversitetsarbejde som stemningsarbejde i uddannelsesorganisati-oner. I: Khawaja, I., & Lagermann, L. (red) (Farve-)blinde vinkler – om racialisering, ulighed og andetgørelse i uddannelsessy-stemet. Nyt fra samfundsvidenskaberne.

Staunæs, D. (2003a). In Etnicitet, køn og skole-liv: en ph.d.- afhandling. Institut for Kom-munikation, Journalistik og Datalogi, Ros-kilde Universitetscenter.

Staunæs, D. (2003b). Where have all the sub-jects gone? Bringing together the concepts of intersectionality and subjectification. NORA: Nordic Journal of Women’s Studies, 11(2), 101– 110. https://doi.org/doi:10.1080/08038740310002950

Svendsen, S. H. B. (2014). Affecting change? Cultural politics of sexuality and “race” in Norwegian education. Norwegian Universi-ty of Science and Technology.

Troyna, B. (1993). Racism and education: Re-search perspectives. Open University Press.

UFE-NYT. (1993). Racisme og Fordome I Dan-mark? UFE-NYT TEMA

Vertelyté, M. (2023) ‘Have we lost our sense of humour?!’ Affective senses of racial joking in Danish schools, Social Identities, DOI: 10.1080/13504630.2023.2208067

Vertelyté, M. (2019). Not so ordinary friend-ship: An ethnography of student friend-ships in a racially diverse danish class-room. Aalborg universitetsforlag. Aalborg Universitet. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet. Ph. D.-Serien.

Vertelyté, M., & Hervik, S. (2018). The vices of debating racial epithets in Danish news media discourse. In Peter Hervik (red). Ra-cialization, Racism, and Anti-Racism in the Nordic Countries, (pp. 163-181, Springer In-ternational Publishing.

Williams, R. (1977). Marxism and Literature. Oxford University Press.

Yilmaz, F. (2016). How the workers became muslims: immigration, culture, and hege-monic transformation in Europe. University of Michigan Press.

Zembylas, M., & McGlynn, C. (2012). Discom-forting pedagogies: Emotional tensions, ethical dilemmas and transformative possi-bilities. British Educational Research Jour-nal, 38(1), 41–59. https://doi.org/doi:10.1080/01411926.2010.523779

Zembylas, M. (2015). Rethinking race and rac-ism as technologies of affect: Theorizing the implications for anti- racist politics and practice in education. Race, Ethnicity and Education, 18(2), 145–162. https://doi.org/10.1080/ 13613324.2014.946492

Zembylas, M. (2020). Emotions, affects, and trauma in classrooms: Moving beyond the representational genre. Research in Educa-tion (Manchester), 106(1), 59–76. https://doi.org/doi:10.1177/0034523719890367

Downloads

Publiceret

2023-08-25

Citation/Eksport

Vertelyte, M., & Staunæs, D. (2023). Affektive investeringer i dansk antiracistisk pædagogik. Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab // Danish Journal of Education Studies, 2. https://doi.org/10.7146/djes.v2i.136517

Nummer

Sektion

Forskningsartikler