Diskursive positioneringer i professionshøjskolernes vidensproduktion

Forfattere

  • Verner Larsen VIA-University College
  • Anders Buch

DOI:

https://doi.org/10.7146/djes.v3i1.143659

Nøgleord:

Professionshøjskoler, Forskning, Viden, Diskurser, Situational analysis

Resumé

Med dannelsen af professionshøjskolerne blev der formuleret nye krav om deres vidensproduktion. Professionshøjskolerne skulle selv producere praksisnær og anvendelsesorienteret forskning og udvikling. Viden skulle cirkulere i et kredsløb mellem tre områder: forskning, uddannelse og praksis. Evalueringer og undersøgelser har imidlertid vist, at forsknings- og udviklingsbegrebet ikke er entydigt defineret: Det bliver artikuleret forskelligt i en række vidensdiskurser. Der  hersker således uklarhed om karakteren af professionshøjskolernes forskningsindsats.  På baggrund af fire forsknings- og udviklingsprojekter, identificerer artiklen forskellige diskursive positioner blandt forskere på professionshøjskolerne. Projekterne er initieret i samspil mellem et professionsbehov, en intern videnskabelig/akademisk interesse og et uddannelsesbehov, og viden produceres på baggrund af forskellige rationaler. Dette giver mulighed for etablering af forskellige relationer mellem forskning, uddannelse og praksis. Projekternes diskursive positioner fremanalyseres, og afslutningsvis diskuteres, hvordan disse knytter an til og udfordrer dominerende vidensdiskurser på området. Fælles for projekterne er en stærk orientering mod professionspraksis-behov, men svagere fokus på forsknings-uddannelses-relationen.

Referencer

Brooker, P. (1999). A Concise Glossary of Cultural Theory, New York: Oxford University Press.

Buch, A., Ramsay, L. M., Løje, H. (2022) Discursive Enactments of Knowledge Production in Engineering Education, Engineering Studies, 14:3, 195-215, DOI: 10.1080/19378629.2022.2141639

Clark, E. (1994). The Research-Teaching-Study Nexus in Modern Systems of Higher Ed-ucation, Higher Education Policy, 7(1), 11-17. https://doi.org/10.1057/hep.1994.2.

Clarke, A. E., Friese, C., Washburn, R. S. (2018). Situational Analysis - Grounded The-ory After the Interpretive Turn, SECOND EDITION, London: Sage

Dewey, J. (1938). Logic: The Theory of Inquiry. New York: H. Holt.

Duch, H., Larsen, V., & Lund, B. (2021). FoU i lektorkvalificering og dets betydning for undervisning. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 6(1). https://doi.org/10.7577/sjvd.3909

EVA. Danmarks Evalueringsinstitut. (2013). Videnarbejde i praksis - Afsluttende rapport fra projektet om professionshøjskolers og er-hvervsakademiers videngrundlag og videnom-sætning. Hentet 06-12-22 på https://www.eva.dk/videregaaende-uddannelse/videnarbejde-praksis-afsluttende-rapport

EVA. Danmarks Evalueringsinstitut (2017). Forskning og udvikling på professionshøjskolerne som vej til uddannelseskvalitet. Hentet 06-12-22 på: https://www.eva.dk/sites/eva/files/2017-08/Forskning%20og%20udvikling%20pa%20professionshojskolerne%20som%20vej%20til%20uddannelseskvalitet..pdf

EVA. Danmarks Evalueringsinstitut (2019). Vidensomsætning fra forsknings- og udviklingsaktiviteter - En caseundersøgelse. Hentet 06-12-22 på https://www.eva.dk/videregaaende-uddannelse/vidensomsaetning-forsknings-udviklingsaktiviteter

Foucault, M. (1980). Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings 1972-1977. New York: Pantheon.

Frascati Manual (2015) Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experi-mental Development. Hentet 19-12-22 på https://www.oecd.org/publications/frascati-manual-2015-9789264239012-en.htm

Freeman, M. 2014. The Hermeneutical Aesthet-ics of Thick Description. Qualitative In-quiry 2014, Vol. 20(6) 827–833. https://doi.org/10.1177/1077800414530267

Freeman, R. & Sturdy, S. (2014). Knowledge in Policy. Embodied, Inscribed, Enacted, Bristol: Bristol University Press.

Jensen, J.-O., & Lund, J. H. (2019). Vidensflow: Hvordan kan forbindelserne mellem forskning og uddannelse i professions-højskoler begribes?. Tidsskrift for Professi-onsstudier, 15(28), 82–95. https://doi.org/10.7146/tfp.v15i28.113103

Kyvik, S. (2007). Academic drift – a reinterpre-tation. In Enders, J. & van Vught, F.A. (Eds.) Towards a cartography of higher edu-cation policy change: A Festscrift in honour of Guy Neav, 333-338. Enschede: Center for Higher Education Policy Studies.

Laredo, P. (2007). Revisiting the Third Mission of Universities: Towards a Renewed Cat-egorization of University Activities?, Higher Education Policy, 20, 441-456. https://doi.org/10.1057/palgrave.hep.8300169

Larsen, V. & Buch, A. (2024). Vidensforståelser i professionshøjskolesektoren – en diskursanalyse, Forskning og Forandring, 7(1).

Larsen, V., Duch, H. S., & Lund, B. (2022). Un-derviseres didaktiske transformation af forsknings- og udviklingsarbejde til un-dervisning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(32), 73–89. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.125587

Lepori, B. & Kyvik, S. (2010) The Research Mis-sion of Universities of Applied Science and the Future Configuration of Higher Education Systems in Europe, Higher Ed-ucation Policy, 23, 295-316. doi:10.1057/hep.2010.11

Mead, G.H. (1934). Mind, Self and Society. Chi-cago: Chicago University Press.

Tight, M. (2015). Theory development and ap-plication in higher education research: the case of academic drift, Jorunal of Edu-cation Administration and History, 47(1), 84-99. DOI: 10.1080/00220620.2015.974143

Tight, M. (2016). Examining the Re-search/Teaching Nexus, European Journal of Higher Education, 6(4), 293-311. DOI: 10.1080/21568235.2016.1224674.

UFM. Uddannelses- og forskningsministeriet (2022). Strategisk Rammekontrakt 2022-2025. VIA University College indgår en strategisk rammekontrakt med Uddan-nelses- og forskningsministeren. Uddan-nelses- of Forskningsministeriet. Hentet 13-02-24 på https://ufm.dk/uddannelse/institutioner-og-drift/strategiske-rammekontrakter-og-tilsyn/strategiske-rammekontrakter/via-university-colleges-strategiske-rammekontrakt-2022-2025.pdf

UFM. Uddannelses- og Forskningsministeriet (2019): Forsknings- og udviklingsaktiviteter på professionshøjskoler og erhvervsakademier Rammer, finansiering og forsknings- og vi-denproduktion, Uddannelses- og For-skningsministeriet

UFM. Uddannelses- og forskningsministeriet (2012), Notat. Rammesætning af FFL-13 pul-je til forskningstilknytning samt udviklings- og evidensbasering (Frascati-manualen). Hentet 06-12-22 på https://www.zealand.dk/wp-content/uploads/2018/12/Notat-om-Frascatimanual.pdf

Downloads

Publiceret

2024-10-11

Citation/Eksport

Larsen, V., & Buch, A. (2024). Diskursive positioneringer i professionshøjskolernes vidensproduktion. Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab // Danish Journal of Education Studies, 3(1). https://doi.org/10.7146/djes.v3i1.143659