Pædagogstuderendes professionelle dømmekraft

Forfattere

  • Torben Næsby UCN

DOI:

https://doi.org/10.7146/djes.v3i1.137340

Nøgleord:

Professionel dømmekraft, refleksion, pædagoguddannelse, professionel kapital, pædagogisk praksis

Resumé

I artiklen præsenteres begreberne human kapital, social kapital og beslutningskapital, som er afgørende for udvikling af professionel kapital og udøvelsen af professionel dømmekraft. Dømmekraftens forskellige elementer belyses og diskuteres ud fra en analyse af interviews med 7 pædagogstuderende i praktik. De studerende udviser en dømmekraft, der både er erfaringsbaseret og bygger på viden, de har med sig fra tidligere, og viden, der er udviklet på uddannelsen som human kapital. Men noget tyder på, at de studerende i praktikken står noget alene med ansvaret for deres læring og udvikling og at deres dømmekraft i nogle tilfælde svækkes af mangel på social kapital – det vil sige fælles refleksioner over viden og handlemuligheder i praksis. Hvis de studerendes viden og dømmekraft skal kunne udvikles, må det ske i et praksisfællesskab eller et undervisningsmiljø, hvor den sociale kapital og et højt refleksionsniveau er det, der driver udviklingen.

Referencer

Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2018). Reflexive Methodology: new vistas for qualitative re-search (3rd edition). Sage.

Andersen, S. A. (2007). Kritisk realisme som perspektiv i socialt arbejde - en introduk-tion og forskningsoversigt. Social skriftsse-rie nr 8.

BEK nr 968 af 28/06/2018. (n.d.). Bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks lære-planstemaer. Børne- og undervisningsmini-steriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/968

Brante, T. (2011). Professions as Science-based Occupations. Professions and Professionalism 1, pp. 4-20. https://doi.org/10.7577/pp.v1i1.147

Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2010). Kvalita-tive metoder [Qualitative Methods]. Køben-havn: Hans Reitzels Forlag.

DEA. (2021). Daginstitutioners løftepotentiale. København: DEA. https://dea.nu/publikationer/daginstitutioners-loftepotentiale/

Dietrichson, J., Kristiansen, I. L., & Nielsen, B. C. (2018). Universal preschool programs and long-term child outcomes: A system-atic review. Reihe/Nr.: Working Paper 2018:19. Uppsala: Working Papers, IFAU - Institute for Evaluation of Labour Market and Education Policy. https://doi.org/10.1111/joes.12382

Eduardsen, H. (2015). Refleksiv praksislæring - uddannelse i virkeligheden. Aalborg: UCN.

Engsig, T. T. (2019). Har den evidensbaserede videnskab taget magten over den profes-sionelle dømmekraft? Dansk Paedagogisk Tidsskrift, (1), 6-15.

EVA. (2021). Ekspertvurdering af fagligt niveau på pædagoguddannelsen. Danmarks Evalueringsinstitut. https://www.eva.dk/videregaaende-uddannelse/ekspertvurdering-fagligt-niveau-paa-paedagoguddannelsen

EVA. (2023). Kvalitet i dagtilbud – National un-dersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmil-jøer og rammer i kommunale daginstitutioner og dagplejen for 0-2-årige børn. EVA & VIVE. https://www.eva.dk/dagtilbud-boern/undersoegelse-kvalitet-dagtilbud-0-2-aarige-boern

Facius, J. B., Gregersen, L., Petersen, l. J., Krøger, A., & Kristensen, K. K. (2020). Et forvaltningsmæssigt perspektiv på spred-ning mellem dagtilbud og skoler i Pro-gram for Læringsledelse. In O. Hansen, & A.-K. Sunnevåg, Hvordan bliver vi bedre med data (pp. 171-192). Frederikshavn: Dafolo.

Frederiksen, J. T. (2020). I et spejl, I en gåde. Målinger og metodologisk positivisme i professionsforskning. Tidsskrift for Profes-sionstudier, nr 30, pp. 38-49. https://doi.org/10.7146/tfp.v16i30.119283

Grimen, H., & Molander, A. (2008). Profesjon og skjønn. In A. Molander, & L. I. Terum, Profesjonsstudier. Oslo: Univeristetsforla-get.

Hammersley, M. (2007). Educational Research and Evidence-based Practice. London: Sage.

Hansen, H. B. (2022). Kompetenceforståelser og råderum i pædagoguddannelsen: Et empirisk blik på aktuelle temaer i evaluering af pædagoguddannelsen. Cepra-striben (28), pp. 64-75. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n28.430

Hargreaves, A., & Fullan, M. (2012). Professional Capital. Transforming Teaching in Every School. New York: Teachers College Press.

Hargreaves, D. (2007). Teaching as a Research-based Profession: Possibilities and Pro-spects. In M. Hammersley, Educational Re-search and Evidence-based Practice (pp. 3-17). London: Sage.

Harms, T., Clifford, R. M., & Cryer, D. (2015). Early Childhood Environment Rating Scale, 3rd Edition. New York: Teachers College Press.

Jönhill, J. I. (2012). Inklusion och exklusion. En distinktion som gör skillnad i det månge-kulturella samhället. Malmö: Liber.

Kant, I. (2005). Kritik af dømmekraften. Det lille forlag.

Kemmis, S. (2007). Action research. In M. Hammersley (red.), Educational Research and Evidence-based Practice (pp. 167-180). London: Sage.

Krogh-Jespersen, K. (2009). Dømmekraft - læ-rerarbejdets etos. Gjallerhorn (9). Tids-skrift for professionsuddannelser, 9, pp. 6-14.

Luhmann, N. (2007). Indføring i systemteorien. København: Unge Pædagoger.

Luhmann, N. (2013). Tillid - en mekanisme til reduktion af social kompleksitet. København: Gyldendal.

Manning, M., Garvis, S., Fleming, C., & Wong, T. W. (2017). The relationship between teacher qualification and the quality of the early child-hood care and learning environment. Campell Systematic Review, 1. Campell Institute.

Melhuish, E., & Gardner, J. (2018). Study of early education and development (SEED) - Im-pact study on early education use and child outcomes up to age four years. London: Na-tional Centre for Social Research. UK Government.

Melhuish, E., Ereky-Stevens, K., & Petrogi-annis, K. (2015). A review of research on the effects of early childhood education and care upon child development. WP4.1. EU CARE project.

Møller, M. Ø. (2018). Styring, professionel dømmekraft og faldgruber for fagprofes-sionel værdiskabelse. Tidsskrift for profes-sionsstudier 14(26), pp. 86-97. https://doi.org/10.7146/tfp.v14i26.104812

Nordahl, T. (2020). Bruk af kartleggingsresultater og forskningsbasert kunnskap i profesjonelle læreingsfellesskab. In O. Hansen, & A.-K. Sunnevåg, Hvordan bliver vi bedre med data (pp. 11-24). Frederikshavn: Dafolo.

Nordahl, T., Hansen, L., Ringsmose, C., & Drugli, M. (2020). Systematisk arbejde over tid betaler sig: Resultater fra Program for Læringsledelse - dagtilbud. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag FULM.

Nordenbo, S. E. (2011). Mapping and Appraisal of Scandinavian Research in ECEC. Oslo: Ministeriet for forskning og uddannelse.

Næsby, T., Okslund, H., Pedersen, B., & Skytte, K. (2022). Udvikling og evaluering af legebaseret pædagogik. Cepra-striben no 28, pp. 26-39. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n28.470

Næsby, T. (2014). Den forskningsinformerede professionsuddannelse. UCN Seriehæfte no 8, pp. 48-65.

Næsby, T. (2016). Refleksiv praksislæring og refleksiv metodologi. Cepra-striben no 20, pp. 42-51. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n20.196

Næsby, T. (2022). Forældre, pædagoger og pæda-gogstuderendes holdning til kvalitet i dagtil-bud. Aalborg: UCN.

Næsby, T., & Sperling, L. L. (2023). Structural and process quality in Danish preschools in connection with three preschool teacher generations. Scandinavian Journal of Educa-tional Research (67)23, pp. 928-949. https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2114542

Næsby, T., Okslund, H. B., Pedersern, B. S., & Skytte, K. B. (2021). Legebaseret pædagogik – Forskning om pædagoger og pædagogstuderen-des deltagelse i leg. Books on Demand GmbH.

Peirce, C. S. (1955). Abduction and Induction. Philosophical writings of Peirce. New York: Dover Publications.

Qvortrup, L. (2012). Den myndige lærer. Freder-ikshavn: Dafolo.

Qvortrup, L. (2016). Forskningsinformeret læringsledelse. Frederikshavn: Dafolo.

Rasmussen, J., & Holm, C. (2012). In Pursuit of Good Teacher Education: How Can Re-search Inform Policy. Reflecting Education (8)2, pp. 62-71.

Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: how professionals think in action. New York: Basic Books.

Simon, H. A. (1969). The Sciences of the Artificial. Cambridge, MA: MIT Pres.

Slot, P., Bleses, D., Justice, L., Markussen-Brown, J., & Højen, A. (2018). Structural and Process Quality of Danish Preschools: Direct and Indirect Associations with Children’s Growth in Language and Pre-literacy Skills. Early Education and Develop-ment 29:4, pp. 581-602. https://doi.org/10.1080/10409289.2018.1452494

Tietze, W., Schneider, M., & Lee, H.-J. (2021). Research Report on the International Valida-tion Study. PädQuis.

Uddannelses- og Forskningsministeriet (2020). Temaer i evalueringen af pædagoguddannelsen. København: UFM.

Wahlgren, B. (2009). Transfer mellem uddannelse og arbejde. Nationalt Center for Kompeten-ceudvikling.

Wahlgren, B. (2015). Pædagogiske perspektiver på erhvervsrettet voksenuddannelse. Under-visningsministeriet.

Winther-Lindqvist, D. A. (2020). Kort og godt om leg. København: Dansk Psykologisk For-lag.

Downloads

Publiceret

2024-03-08

Citation/Eksport

Næsby, T. (2024). Pædagogstuderendes professionelle dømmekraft. Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab // Danish Journal of Education Studies, 3(1). https://doi.org/10.7146/djes.v3i1.137340