Hvad er problemet?

En mulighedsfokuseret udforskning af problemet med ”What’s the problem represented to be?”, set fra et underviserperspektiv

Forfattere

  • Miriam Madsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/djes.v1i1.132581

Nøgleord:

WPR-tilgangen, policy-analyse, agential realisme, diffraktiv læsning, affirmativ kritik

Resumé

Policy-analyse som politologisk disciplin har over de seneste årtier udviklet sig fra at fokusere på optimale policy-interventioner til at fokusere på, hvilke rationaler der ligger bag konstruktionen af specifikke policy-interventioner. Carol Bacchis metodologi ”What’s the problem represented to be?” (WPR-tilgangen) repræsenterer et populært og væsentligt bidrag i denne udvikling, også i studerendes øjne. Mens WPR-tilgangen for mange studerende umiddelbart forekommer let at anvende i kraft af dens konkrete metodologiske instruktioner, analyserer jeg i denne artikel et gennemgående problem med studerendes brug af tilgangen, som ofte er metodologidreven og formidlet som spørgsmål-og-svar, via en affirmativdiffraktiv læsning af nutidens uddannelseskontekst gennem nøglebegreber fra Agential Realisme. Artiklen læser også WPR-tilgangen selv diffraktivt gennem disse begreber med henblik på at vise, hvordan mange af tilgangens aspekter kan videreudvikles og diskuteres. Artiklen forsøger altså at engagere studerende (og andre) i arbejdet med at gennemtænke, hvordan tilgangen kan anvendes og de muligheder der ligger i den.

Forfatterbiografi

Miriam Madsen

https://orcid.org/0000-0003-4818-0525

Publiceret

2022-05-16

Citation/Eksport

Madsen, M. (2022). Hvad er problemet? En mulighedsfokuseret udforskning af problemet med ”What’s the problem represented to be?”, set fra et underviserperspektiv. Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab Danish Journal of Education Studies, 1(1). https://doi.org/10.7146/djes.v1i1.132581