Læringsdesign i Videregående Uddannelse – Manual eller Inspirationskatalog?
DOI:
https://doi.org/10.7146/djes.v2i.131972Nøgleord:
Learning design, instructional design, translation theory, teacher autonomyResumé
Læringsdesigns, forstået som en formgivning af undervisning i en for andre tilgængelig form, har vundet indpas de senere år især på institutioner for videregående uddannelser. Artiklen sætter fokus på en relativ underbelyst side af læringsdesigns, som vedrører opretholdelsen af et didaktisk råderum for de undervisere der skal anvende læringsdesign, men ikke selv har medvirket i udviklingen af dem. Heri ligger en grundlæggende modstilling, som rejser en række spørgsmål. På basis af studier fra et afsluttet forskningsprojekt undersøges didaktiske råderum i udviklingen og anvendelsen af læringsdesigns. Ved hjælp af videndelingsteori kombineret med didaktisk teori fremstiller artiklen fire modsætningsfyldte tematikker i spændingsfeltet mellem formgivning, deling og genanvendelse af læringsdesigns. Hver af disse tematikker udfoldes og begrundes i artiklen, og på basis heraf udvikles nye begreber, der kan tjene til belysning af egenskaberne ved læringsdesigns med henblik på at fastholde og styrke didaktiske råderum for undervisere.
Referencer
Adler, S. (1991). The Reflective Practitioner and the Curriculum of Teacher Education. Journal of Education for Teaching, 17(2), 139–150.
Alexander, C., Ishikawa, S., Silverstein, M., Jacobson, M., Fiksdahl-King, I. & Angel, S. (1977): A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction. Oxford University Press.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.
Callon, M. (1984). Some Elements of a Sociology of Translation: Domestication of the Scallops and the Fishermen of St Brieuc Bay. The Sociological Review, 32(1_suppl), 196–233.
Czarniawska, B., & Sevón, G. (1996). Translating organizational change. Berlin: Walter de Gruyter.
Christiansen, Jo-An. & Anderson, Terry. (2004). Feasibility of Course Development Based on Learning Objects: Research Analysis of Three Case Studies, International Journal of Instructional Technology and Distance Learning
Dale, E. L. (1998). Pædagogik og professionalitet. Århus: Klim.
Davinia, H.-L., Harrer, A., Dodero, J. M., Asensio-Pérez, J., & Burgos, D. (2007). Creating by reusing learning design solutions, Journal of Universal Computer Science, vol. 13, no. 7
Dohn, N. B., Godsk, M., & Buus, L. (2019). Learning Design: Tilgange, cases og karakteristika. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), 12(21), 20-20.
Dohn, & Hansen. (2016). Didaktik, design og digitalisering. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Danske Professionshøjskoler (2020). Eksempler på lignende tiltag indhentet 2020. Se fx de danske professionshøjskolers satsningsområde, Playfull Learning, Professionshøjskolerne, universiteter, Danske Erhvervsskoler og gymnasier:
https://playful-learning.dk/inspiration/page/2/
https://gymnasieskolen.dk/skoleleder-og-laerere-dybt-uenige-om-standardiseret-undervisning
https://arts.au.dk/aktuelt/nyheder/nyhed/artikel/format-understoetter-laeringsmaal-i-undervisningen/
https://www.ucviden.dk/portal/files/45487141/notat_formater_JAN14.pdf
Dysthe, O. (2003). Dialog, samspil og læring: Vol. 1. udgave. Klim.
Goodyear, P. (2005). Educational design and networked learning: Patterns, pattern languages and design practice. Australasian Journal of Educational Technology, 21(1), 82–101. https://doi.org/10.14742/ajet.1344
Grant, M. J., & Booth, A. (2009). A typology of reviews: An analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Journal, 26(2), 91–108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x
Hedegaard og Krogh-Jespersen (2011). Didaktiske kategorier og udfordringer i professionsuddannelserne i Hedegaard og Krogh-Jespersen (red.) (2011), Professionsdidaktik – grundlag for undervisning i professionsrettet uddannelse, Klim
Hiim, H., & Hippe, E. (2007). Læring gennem oplevelse, forståelse og handling: en studiebog i didaktik, 2. udgave, Kbh. Gyldendal.,
Illeris, K. (2006). Læring: Vol. 2. revider. Roskilde Universitetsforlag.
Jank, W., & Meyer, H. (2006). Didaktiske modeller. Gyldendals Lærerbibliotek.
Johansen, C. G & Pors, N. O. (2013). Evidens og systematiske reviews – en introduktion, Samfundslitteratur
Klafki, W. (2011). Dannelsesteori og didaktik - nye studier, (3. udg.). Klim.
Klemp, T. (2013). Refleksjon – hva er det, og hvilken betydning har den i utdanning til profesjonell lærerpraksis? Uniped, 36(1).
Latour, B. (1996). On Interobjectivity. Mind, Culture, and Activity, 3(4), 228–245.
Laurillard, D. (2012). Teaching as a design science: building pedagogical patterns for leaning and technology. New York: Routledge
Lunde Frederiksen, L., Lund, J. H., & Beck, M. H. (2016). Uddannelsesforståelser i og af læreruddannelsen - en didaktisk refleksionsmodel. In Lærerens Grundfaglighed. Veje til professionel udvikling : i læreruddannelse og lærerarbejde (pp. 171 sider, illustreret). Aarhus: Klim.
Mor, Y., Mellar, H., Warburton, S., & Winters, N. (Eds.). (2014). Practical design patterns for teaching and learning with technology. Rotterdam: SensePublishers
Oettingen, A.V. (2010). Almen pædagogik. Gyldendals lærerbibliotek
Qvortrup, A. & Wiberg, M. (red.) (2013). Læringsteori og Didaktik. København: Hans Reitzels Forlag.
Ramian, K. Casestudiet I Praksis, (2012). Hans Reitzels Forlag
Rasmussen, J. (2004). Undervisning i det refleksivt moderne : politik, profession, pædagogik. Hans Reitzel.
Reigeluth, C. M. (Ed.). (1999). Instructional-design theories and models: A new paradigm of instructional theory, Vol. 2. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Røvik, K. A. (2007). Trender og translasjoner: ideer som former det 21. århundrets organisasjon, Oslo: Universitetsforlaget.
Røvik, K. A. (2011). From Fashion to Virus: An Alternative Theory of Organizations’ Handling of Management Ideas. Organization Studies, 32(5), 631–653. https://doi.org/10.1177/0170840611405426
Røvik, K. A. (2016). Knowledge Transfer as Translation: Review and Elements of an Instrumental Theory. International Journal of Management Reviews, 18(3), 290–310. https://doi.org/10.1111/ijmr.12097
Stake, R. E. (1995). The art of case study research, (1.). Californien: SAGE.
Staunæs et al. (2014). Læringslaboratorier og -eksperimenter, Aarhus Universitetsforlag
Strijker, A, Collis B. (2006). Strategies for Reuse of Learning Objects: Context Dimensions, University of Twente, Research Gate
Tessmer, M., & Richey, R. C. (1997). The role of context in learning and instructional design. Educational Technology Research and Development, 45(2), 85-115. doi: 10.1007/BF02299526
Uddannelses- og Forskningsministeriet, (2019). Lovbekendtgørelse nr. 779 af 08/08/2019, https://ufm.dk/uddannelse/videregaende-uddannelse/professionshojskoler/om-professionshojskolerne
Uddannelses- og Forskningsministeriet, (2020). Bekendtgørelse nr. 673 af 13/05/2020, https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/673
Wackerhausen, S. (2008). Refleksion. Praksis Og Refleksion, 1, 1–21.
Wiley, D. (2002). The instructional use of learning objects, Agency for Instructional Technology Association for Educational Communications & Technology
Wills, S. & Pegler, C. (2016). A Deeper Understanding of Reuse: Learning Designs, Activities, Resources and their Contexts. Journal of Interactive Media in Education, 2016(1), 1–11. https://doi.org/10.5334/jime.405.
Wæraas, A., & Nielsen, J. A. (2016). Translation Theory “Translated”: Three Perspectives on Translation in Organizational Research. International Journal of Management Reviews, 18(3), 236–270. https://doi.org/10.1111/ijmr.12092.
Wæraas, A., & Maor, M. (2018). Organizational reputation in the public sector. London: Routledge.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Verner Larsen
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/