Læringsdesign i Videregående Uddannelse – Manual eller Inspirationskatalog?

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/djes.v2i.131972

Nøgleord:

Learning design, instructional design, translation theory, teacher autonomy

Resumé

Læringsdesigns, forstået som en formgivning af undervisning i en for andre tilgængelig form, har vundet indpas de senere år især på institutioner for videregående uddannelser. Artiklen sætter fokus på en relativ underbelyst side af læringsdesigns, som vedrører opretholdelsen af et didaktisk råderum for de undervisere der skal anvende læringsdesign, men ikke selv har medvirket i udviklingen af dem. Heri ligger en grundlæggende modstilling, som rejser en række spørgsmål. På basis af studier fra et afsluttet forskningsprojekt undersøges didaktiske råderum i udviklingen og anvendelsen af læringsdesigns. Ved hjælp af videndelingsteori kombineret med didaktisk teori fremstiller artiklen fire modsætningsfyldte tematikker i spændingsfeltet mellem formgivning, deling og genanvendelse af læringsdesigns. Hver af disse tematikker udfoldes og begrundes i artiklen, og på basis heraf udvikles nye begreber, der kan tjene til belysning af egenskaberne ved læringsdesigns med henblik på at fastholde og styrke didaktiske råderum for undervisere.

Referencer

Adler, S. (1991). The Reflective Practitioner and the Curriculum of Teacher Education. Journal of Education for Teaching, 17(2), 139–150.

Alexander, C., Ishikawa, S., Silverstein, M., Jacobson, M., Fiksdahl-King, I. & Angel, S. (1977): A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction. Oxford University Press.

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.

Callon, M. (1984). Some Elements of a Sociology of Translation: Domestication of the Scallops and the Fishermen of St Brieuc Bay. The Sociological Review, 32(1_suppl), 196–233.

Czarniawska, B., & Sevón, G. (1996). Translating organizational change. Berlin: Walter de Gruyter.

Christiansen, Jo-An. & Anderson, Terry. (2004). Feasibility of Course Development Based on Learning Objects: Research Analysis of Three Case Studies, International Journal of Instructional Technology and Distance Learning

Dale, E. L. (1998). Pædagogik og professionalitet. Århus: Klim.

Davinia, H.-L., Harrer, A., Dodero, J. M., Asensio-Pérez, J., & Burgos, D. (2007). Creating by reusing learning design solutions, Journal of Universal Computer Science, vol. 13, no. 7

Dohn, N. B., Godsk, M., & Buus, L. (2019). Learning Design: Tilgange, cases og karakteristika. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), 12(21), 20-20.

Dohn, & Hansen. (2016). Didaktik, design og digitalisering. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Danske Professionshøjskoler (2020). Eksempler på lignende tiltag indhentet 2020. Se fx de danske professionshøjskolers satsningsområde, Playfull Learning, Professionshøjskolerne, universiteter, Danske Erhvervsskoler og gymnasier:

https://playful-learning.dk/inspiration/page/2/

https://gymnasieskolen.dk/skoleleder-og-laerere-dybt-uenige-om-standardiseret-undervisning

https://arts.au.dk/aktuelt/nyheder/nyhed/artikel/format-understoetter-laeringsmaal-i-undervisningen/

http://arts.au.dk/da/aktuelt/nyheder/nyhed/artikel/nye-formater-skal-skabe-faelles-sprog-om-digitale-kompetencer-i-gymnasieskolen/

https://www.ucviden.dk/portal/files/45487141/notat_formater_JAN14.pdf

Dysthe, O. (2003). Dialog, samspil og læring: Vol. 1. udgave. Klim.

Goodyear, P. (2005). Educational design and networked learning: Patterns, pattern languages and design practice. Australasian Journal of Educational Technology, 21(1), 82–101. https://doi.org/10.14742/ajet.1344

Grant, M. J., & Booth, A. (2009). A typology of reviews: An analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Journal, 26(2), 91–108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x

Hedegaard og Krogh-Jespersen (2011). Didaktiske kategorier og udfordringer i professionsuddannelserne i Hedegaard og Krogh-Jespersen (red.) (2011), Professionsdidaktik – grundlag for undervisning i professionsrettet uddannelse, Klim

Hiim, H., & Hippe, E. (2007). Læring gennem oplevelse, forståelse og handling: en studiebog i didaktik, 2. udgave, Kbh. Gyldendal.,

Illeris, K. (2006). Læring: Vol. 2. revider. Roskilde Universitetsforlag.

Jank, W., & Meyer, H. (2006). Didaktiske modeller. Gyldendals Lærerbibliotek.

Johansen, C. G & Pors, N. O. (2013). Evidens og systematiske reviews – en introduktion, Samfundslitteratur

Klafki, W. (2011). Dannelsesteori og didaktik - nye studier, (3. udg.). Klim.

Klemp, T. (2013). Refleksjon – hva er det, og hvilken betydning har den i utdanning til profesjonell lærerpraksis? Uniped, 36(1).

Latour, B. (1996). On Interobjectivity. Mind, Culture, and Activity, 3(4), 228–245.

Laurillard, D. (2012). Teaching as a design science: building pedagogical patterns for leaning and technology. New York: Routledge

Lunde Frederiksen, L., Lund, J. H., & Beck, M. H. (2016). Uddannelsesforståelser i og af læreruddannelsen - en didaktisk refleksionsmodel. In Lærerens Grundfaglighed. Veje til professionel udvikling : i læreruddannelse og lærerarbejde (pp. 171 sider, illustreret). Aarhus: Klim.

Mor, Y., Mellar, H., Warburton, S., & Winters, N. (Eds.). (2014). Practical design patterns for teaching and learning with technology. Rotterdam: SensePublishers

Oettingen, A.V. (2010). Almen pædagogik. Gyldendals lærerbibliotek

Qvortrup, A. & Wiberg, M. (red.) (2013). Læringsteori og Didaktik. København: Hans Reitzels Forlag.

Ramian, K. Casestudiet I Praksis, (2012). Hans Reitzels Forlag

Rasmussen, J. (2004). Undervisning i det refleksivt moderne : politik, profession, pædagogik. Hans Reitzel.

Reigeluth, C. M. (Ed.). (1999). Instructional-design theories and models: A new paradigm of instructional theory, Vol. 2. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Røvik, K. A. (2007). Trender og translasjoner: ideer som former det 21. århundrets organisasjon, Oslo: Universitetsforlaget.

Røvik, K. A. (2011). From Fashion to Virus: An Alternative Theory of Organizations’ Handling of Management Ideas. Organization Studies, 32(5), 631–653. https://doi.org/10.1177/0170840611405426

Røvik, K. A. (2016). Knowledge Transfer as Translation: Review and Elements of an Instrumental Theory. International Journal of Management Reviews, 18(3), 290–310. https://doi.org/10.1111/ijmr.12097

Stake, R. E. (1995). The art of case study research, (1.). Californien: SAGE.

Staunæs et al. (2014). Læringslaboratorier og -eksperimenter, Aarhus Universitetsforlag

Strijker, A, Collis B. (2006). Strategies for Reuse of Learning Objects: Context Dimensions, University of Twente, Research Gate

Tessmer, M., & Richey, R. C. (1997). The role of context in learning and instructional design. Educational Technology Research and Development, 45(2), 85-115. doi: 10.1007/BF02299526

Uddannelses- og Forskningsministeriet, (2019). Lovbekendtgørelse nr. 779 af 08/08/2019, https://ufm.dk/uddannelse/videregaende-uddannelse/professionshojskoler/om-professionshojskolerne

Uddannelses- og Forskningsministeriet, (2020). Bekendtgørelse nr. 673 af 13/05/2020, https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/673

Wackerhausen, S. (2008). Refleksion. Praksis Og Refleksion, 1, 1–21.

Wiley, D. (2002). The instructional use of learning objects, Agency for Instructional Technology Association for Educational Communications & Technology

Wills, S. & Pegler, C. (2016). A Deeper Understanding of Reuse: Learning Designs, Activities, Resources and their Contexts. Journal of Interactive Media in Education, 2016(1), 1–11. https://doi.org/10.5334/jime.405.

Wæraas, A., & Nielsen, J. A. (2016). Translation Theory “Translated”: Three Perspectives on Translation in Organizational Research. International Journal of Management Reviews, 18(3), 236–270. https://doi.org/10.1111/ijmr.12092.

Wæraas, A., & Maor, M. (2018). Organizational reputation in the public sector. London: Routledge.

Downloads

Publiceret

2023-02-01

Citation/Eksport

Larsen, V., Frederiksen, L. L., Iskov, T., & Henriksen, J. (2023). Læringsdesign i Videregående Uddannelse – Manual eller Inspirationskatalog?. Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab // Danish Journal of Education Studies, 2. https://doi.org/10.7146/djes.v2i.131972

Nummer

Sektion

Forskningsartikler