BØRNENES BYER
DOI:
https://doi.org/10.7146/ta.v0i47.107123Abstract
Inden for de seneste år er der skrevet ganske meget om byer og film (jf. litteraturlisten).
Byfilmens kanon er ved at være på plads, og det ville være nemt at finde yndlingsfilm
blandt disse kanoniske film.
For ikke at fortsætte ad et spor, der allerede er lagt, skal jeg dog i denne lille opsats
behandle to byfilm, som jeg aldrig selv har set omtalt i diskussioner af filmens byer. Det
drejer sig om to efterhånden alderstegne film, Astrid Henning-Jensens Palle alene i
verden (1949) og Albert Lamorisses Le ballon rouge (1956). Altså om to børnefilm,
hvor byen spiller en central rolle.
Men først kan det være på sin plads at ridse byfilmens kanon op. Den består i grove
træk af tre typer film: tidlige dokumentarfilm, 20’ernes storbysymfonier og fiktionsfilm
med byen som klangbund.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsretten til artiklerne i Tidsskriftet Antropologi tilfalder tidsskriftet.
Artikler publiceret i Tidsskriftet Antropologi må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.