BØRNENES BYER

Authors

  • Palle Schantz Lauridsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/ta.v0i47.107123

Abstract

Inden for de seneste år er der skrevet ganske meget om byer og film (jf. litteraturlisten).

Byfilmens kanon er ved at være på plads, og det ville være nemt at finde yndlingsfilm

blandt disse kanoniske film.

For ikke at fortsætte ad et spor, der allerede er lagt, skal jeg dog i denne lille opsats

behandle to byfilm, som jeg aldrig selv har set omtalt i diskussioner af filmens byer. Det

drejer sig om to efterhånden alderstegne film, Astrid Henning-Jensens Palle alene i

verden (1949) og Albert Lamorisses Le ballon rouge (1956). Altså om to børnefilm,

hvor byen spiller en central rolle.

Men først kan det være på sin plads at ridse byfilmens kanon op. Den består i grove

træk af tre typer film: tidlige dokumentarfilm, 20’ernes storbysymfonier og fiktionsfilm

med byen som klangbund.

 

Downloads

Published

2003-06-01

How to Cite

Lauridsen, P. S. (2003). BØRNENES BYER. Tidsskriftet Antropologi, (47). https://doi.org/10.7146/ta.v0i47.107123

Issue

Section

Review