OPTIMALE SUBJEKTER? Idealer og narrative optimeringsstrategier blandt danske iværksættere

Forfattere

  • Michael Hallstrøm Eriksen

DOI:

https://doi.org/10.7146/ta.v0i70.107046

Resumé

Med afsæt i empirisk materiale fra feltarbejde blandt iværksættere i og omkring

København belyser denne artikel de idealer og værdier, der ligger til grund for,

motiverer og informerer entreprenørielle praksisser. De seneste år har været præget

af et øget fokus på iværksætteri i politik, medier og det offentlige rum. Ifølge den

typiske repræsentation er iværksættere „optimale subjekter“, idet de er i stand

til at skabe et selvstændigt, kreativt og passioneret liv for sig selv, samtidig med

at de skaber samfundsmæssig værdi gennem jobskabelse og økonomisk vækst.

I artiklen argumenterer jeg for, at iværksættere i høj grad søger at indfri deres

potentiale som optimale subjekter. Deres entreprenørielle praksisser er nemlig

karakteriseret af en distinkt „optimeringsetos“, der præger og griber ind i alle

aspekter af livet. Denne etos fordrer, at iværksætterne kontinuerligt overvåger

og forbedrer såvel deres egne som deres virksomheders præstationer. Én af de

måder, hvorpå iværksætterne søger at udfolde deres optimale potentiale, er

brugen af narrative optimeringsstrategier. Når de anvendes kompetent, styrker

disse strategier iværksætternes position og selvforståelse som frie, selvskabende

og uafhængige „autologiske subjekter“. Dermed medvirker de også til at legitimere

og reproducere en forestilling om, at årsagen til entreprenøriel succes skal

findes i iværksætternes indre konstitution frem for i deres sociale relationer og

positioner.

Søgeord: entreprenørskab, iværksættere, selvskabelse, optimering, idealer,

erhvervsantropologi

 

Downloads

Publiceret

2014-12-01

Citation/Eksport

Eriksen, M. H. (2014). OPTIMALE SUBJEKTER? Idealer og narrative optimeringsstrategier blandt danske iværksættere. Tidsskriftet Antropologi, (70). https://doi.org/10.7146/ta.v0i70.107046

Nummer

Sektion

Artikler