En kamp om synlighed

Online sexarbejde og sociale medier

Forfattere

  • Emma Sandhaug Nitz
  • Trine Korsby

DOI:

https://doi.org/10.7146/ta.vi90.153015

Nøgleord:

online sexarbejde, sociale medier, online etnografi, Instagram, Only-Fans, online regulering

Resumé

Den teknologiske udvikling har medført, at nye former for sexarbejde, der udelukkende foregår online, er opstået. Således er der i dag sexarbejdere, der sælger adgang til erotisk indhold på specialiserede platforme såsom OnlyFans. Mange online sexarbejdere bruger populære sociale medier som Instagram til at synliggøre sig selv over for potentielle kunder og reklamere for deres services, selvom disse medier gør alt, hvad de kan, for at fjerne og begrænse deres aktiviteter. Baseret på online etnografisk feltarbejde samt interviews med sexarbejdere på OnlyFans udforsker artiklen, hvordan online sexarbejdere navigerer i mødet med Instagrams uigennemsigtige regelsæt og reguleringspraksisser angående seksuelt indhold. Artiklen viser, at sexarbejderne jager online synlighed på sociale medier, men at dette foregår under en konstant trussel om at blive usynliggjort via Instagrams reguleringspraksisser, for eksempel via sletning af indhold og profiler samt fænomenet „shadowbanning“. Artiklen udfolder, hvordan online sexarbejdere i mødet med de sociale mediers begrænsende reguleringsinfrastrukturer udvikler kreative og subversive synlighedstaktikker for at blive synlige for andre brugere og dermed kapitalisere på de sociale mediers adgang til synlighed. Samtidig forsøger sexarbejderne at forblive usynlige for Instagrams reguleringsinfrastruktur og dermed undgå, at platformen usynliggør dem for potentielle kunder. Med udgangspunkt i et magtteoretisk perspektiv på agens argumenterer vi for, at der således foregår en konstant – og ulige – kamp om synlighed og usynlighed mellem sociale medier og online sexarbejdere.

Downloads

Publiceret

2025-01-27

Citation/Eksport

Sandhaug Nitz, E., & Korsby, T. (2025). En kamp om synlighed: Online sexarbejde og sociale medier. Tidsskriftet Antropologi, (90). https://doi.org/10.7146/ta.vi90.153015

Nummer

Sektion

Artikler