Kannibalernes klaptræ - og andre smuler til en optisk encyclopædi

Forfattere

  • Anne Knudsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/ta.v0i27.117930

Resumé

Vores kunst er dét, som øjnene tænker

- Cézanne

 

Videnskaben tanker med blikket. Blikket vandrer rundt i forskningens landskab og

udsoger sig forskningsobjekter, idet „vi med øjnene følger tingenes egne bevagelser og

konturer" (Merleau-Ponty 1969: 269, fremhav, orig.). Men hvis ojnene selv tanker,

sadan som Cezanne siger det, sa er de maske ikke vore tro tjenere? Maske tanker de om

hjorner med os? Blikket har spillet en overordentlig rolle i de seneste par arhundreders

videnskabelighed og ikke kun som metafor i skikkelse af overblik, indblik, klarhed og

evidens. Blikket er et af de allervasentligste redskaber i forskningen, et redskab som pa

en gang er personligt, palideligt og praktisk, fordi det sa at sige altid er ved handen. Vi

stotter os tillidsfuldt til blikket.

Det har ganske vist lange varet et anerkendt faktum, at der findes forskellige synsvinkler

(og at meget afhanger af dem), men den mulige eksistens af virkeligt forskellige

blikke har varet temmelig underbetonet uden for de bildende kunster og forskningsdiscipliner

som kunsthistorie og filmvidenskab.3 Men de meldinger, som kommer herfra,

har til gengald lange varet sa forstyrrende, at det ma give anledning til overvejelser. Det

lader nemlig til, at der ganske afgjort findes fundamentalt forskellige blikke. Det er indtil

videre ikke fastslaet, hvordan disse blikke forholder sig til hinanden. I det folgende vil

jeg derfor foresla en slags encyclopadisk tilgang til blikkenes variationer. Altsa et

ordningsprincip, som ikke uden videre hierarkiserer optikkeme.

Downloads

Publiceret

1993-06-02

Citation/Eksport

Knudsen, A. (1993). Kannibalernes klaptræ - og andre smuler til en optisk encyclopædi. Tidsskriftet Antropologi, (27). https://doi.org/10.7146/ta.v0i27.117930

Nummer

Sektion

Artikler