Forførelsens element. Når vi ser etnografiske film
DOI:
https://doi.org/10.7146/ta.v0i27.117928Resumé
Nar en rulle celloluid med kemiske monstre og et magnetisk band med polariserede
atomer sattes i en filmprojektor, sa fremstar der pa larredet og i rummet et spil af former,
farver, kontraster og lyde, som barer en vis lighed med den fysiske verden. Disse
sensoriske indtryk registreres af vores ojne og orer, og stimulerer nerveimpulser til
hjernen. Impulserne ordnes til monstre, som behaftes med mening ved at de sammenholdes
med kulturelt bestemte meningskoder, som vi hver isar rader over og genkender i de
nye informationer. Sadan kunne man kort resumere perceptionsprocessen hos en biografganger.
Hvis man havder, at i vores dagligdags perception af den fysiske verden, er det, vi
ser, ikke er verden selv, men et kulturelt kodificeret billede af den, sa er der egentlig ikke
nogen stor perceptiv forskel pa at se den fysiske verden og dens filmiske reprasentation.
Nar man sa tilfojer, at det, antropologer gor, nar de indvinder viden, netop er at
opleve, at se og lytte til den fysiske verden omkring dem - i overensstemmelse med en
positivistisk ide om, at hvis man ser/horer noget, sa eksisterer det - sa forstar man, at de
kan have en noget ambivalent holdning til filmmediet. Pa den ene side forekommer film
lige sa lydligt og visuelt virkelige som den fysiske verden de reprasenterer, og pa den
anden side er de kun reprasentationer af den.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i Tidsskriftet Antropologi tilfalder tidsskriftet.
Artikler publiceret i Tidsskriftet Antropologi må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.