MIDT I LEGEN: Innovation i børnehøjde
DOI:
https://doi.org/10.7146/ta.v0i75.109749Resumé
I studier af entreprenørskab og innovation har man vist stor interesse for leg som et middel til at producere det nye og som en strategi for at sikre udvikling af innovative produkter og viden. Denne artikel udforsker en anden optik af leg, som problematiserer, hvad der ligger til grund for ideerne om brugbare innovationer eller nytte i organisatorisk kreativitet. Dette er gjort ved at kigge nærmere på børnehavebørns leg og se, hvordan børn igennem leg aktivt manipulerer med både reelle og virtuelle dele af virkeligheden og på den måde slører grænserne mellem det alvorlige og det legende, det fantasifulde og det virkelige. Det bliver især udforsket, hvordan børns leg præsenterer en særlig tilgang til nuet, som snarere end at være en lineært ordnet, tidslig periode fremstår som en beholder for potentialiteter. Ved at beskæftige sig med disse aspekter af leg foreslår artiklen, at leg er en aktivitet, der skaber potentielle virkeligheder og temporaliteter, snarere end en nyttebestemt aktivitet, som har til formål at udvikle diverse færdigheder i relation til et præetableret, kulturelt formål.
Søgeord: leg, skabelse, innovation, nytte, børn, potentialitet
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i Tidsskriftet Antropologi tilfalder tidsskriftet.
Artikler publiceret i Tidsskriftet Antropologi må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.