MIDT I LEGEN: Innovation i børnehøjde

Forfattere

  • Flora Botelho
  • Birgitte Gorm Hansen

DOI:

https://doi.org/10.7146/ta.v0i75.109749

Resumé

I studier af entreprenørskab og innovation har man vist stor interesse for leg som et middel til at producere det nye og som en strategi for at sikre udvikling af innovative produkter og viden. Denne artikel udforsker en anden optik af leg, som problematiserer, hvad der ligger til grund for ideerne om brugbare innovationer eller nytte i organisatorisk kreativitet. Dette er gjort ved at kigge nærmere på børnehavebørns leg og se, hvordan børn igennem leg aktivt manipulerer med både reelle og virtuelle dele af virkeligheden og på den måde slører grænserne mellem det alvorlige og det legende, det fantasifulde og det virkelige. Det bliver især udforsket, hvordan børns leg præsenterer en særlig tilgang til nuet, som snarere end at være en lineært ordnet, tidslig periode fremstår som en beholder for potentialiteter. Ved at beskæftige sig med disse aspekter af leg foreslår artiklen, at leg er en aktivitet, der skaber potentielle virkeligheder og temporaliteter, snarere end en nyttebestemt aktivitet, som har til formål at udvikle diverse færdigheder i relation til et præetableret, kulturelt formål.

Søgeord: leg, skabelse, innovation, nytte, børn, potentialitet

Publiceret

2017-07-01

Citation/Eksport

Botelho, F., & Hansen, B. G. (2017). MIDT I LEGEN: Innovation i børnehøjde. Tidsskriftet Antropologi, (75). https://doi.org/10.7146/ta.v0i75.109749

Nummer

Sektion

Artikler