Perspektiver for terminologiundervisning med afsæt i almenkendte fagbegreber

Författare

  • Lise Lotte Weilgaard Christensen

Nyckelord:

terminologiundervisning, almenkendte fagbegreber, kortsortering, begrebskort, feedback

Abstract

I denne artikel præsenterer jeg mine erfaringer med et undervisningsforløb i terminologi, som i særlig grad har understøttet de studerendes læring og forståelse af både praktisk terminologiarbejde og terminologisk metode og teori. De gode resultater tilskriver jeg især tre forhold, nemlig tilrettelæggelsen af de stillede afleveringsopgaver, valg af emner inden for almenkendte fagbegreber og anvendelse af brugerinddragende metoder som kortsortering og begrebskort. Forløbene er gennemført på BA-uddannelsen i biblioteksvidenskab på Syddansk Universitet. De viste eksempler i artiklen stammer fra studenterbesvarelser fra 2022, hvor de studerende arbejdede med emnet ’lamper’.

Downloads

Publicerad

2024-08-15

Referera så här

Weilgaard Christensen, L. L. (2024). Perspektiver for terminologiundervisning med afsæt i almenkendte fagbegreber. Sprog I Norden, 54(1), 276–287. Hämtad från https://tidsskrift.dk/sin/article/view/144225