Yes, vi kan! Strategier for tyske danskstuderende

Authors

  • Katja Bethke-Prange

Abstract

Tyske danskstuderende har et stort arsenal af ubevidste sproglige kompetencer, der med fordel kan bruges på sprogkurserne til at få studerende til ikke blot at lære dansk, men også at blive semikommunikative i de andre skandinaviske sprog. Et af to undervisningsmål på de indførende lingvistiske kurser er derfor at skabe bevidsthed om sproget og om sprogstrukturer i almindelighed. Det andet mål er at skabe bevidsthed om de studerendes egne sproglige kompetencer på de forskellige sproglige niveauer. Denne bevidsthed skal bruges så de studerende har et beredskab af strategier ved hånden, når de skal kommunikere med danskere og andre skandinaver, og så de desuden sidenhen selv bliver i stand til at udvikle strategier selv.

Downloads

Published

2016-12-16

How to Cite

Bethke-Prange, K. (2016). Yes, vi kan! Strategier for tyske danskstuderende. Sprog I Norden, 47(1). Retrieved from https://tidsskrift.dk/sin/article/view/24937