Yes, vi kan! Strategier for tyske danskstuderende

Forfattere

  • Katja Bethke-Prange

Resumé

Tyske danskstuderende har et stort arsenal af ubevidste sproglige kompetencer, der med fordel kan bruges på sprogkurserne til at få studerende til ikke blot at lære dansk, men også at blive semikommunikative i de andre skandinaviske sprog. Et af to undervisningsmål på de indførende lingvistiske kurser er derfor at skabe bevidsthed om sproget og om sprogstrukturer i almindelighed. Det andet mål er at skabe bevidsthed om de studerendes egne sproglige kompetencer på de forskellige sproglige niveauer. Denne bevidsthed skal bruges så de studerende har et beredskab af strategier ved hånden, når de skal kommunikere med danskere og andre skandinaver, og så de desuden sidenhen selv bliver i stand til at udvikle strategier selv.

Downloads

Publiceret

2016-12-16

Citation/Eksport

Bethke-Prange, K. (2016). Yes, vi kan! Strategier for tyske danskstuderende. Sprog I Norden, 47(1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/sin/article/view/24937