Uddannelse og ulighed i Danmark 1991-2020

Forfattere

  • Jens-Peter Thomsen
  • Stefan Andrade

DOI:

https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2023i2.136920

Resumé

I denne artikel undersøger vi udviklingen i uddannelsesmobiliteten i Danmark fra 1991 til 2020. Vi anvender en række forskellige metoder og diskuterer deres styrker og svagheder. Den overordnede konklusion på vores analyser er, at uddannelsesmobiliteten i Danmark er stagneret. De sociale uligheder i uddannelsesopnåelse har med andre ord ligget på et relativt stabilt højt niveau de sidste 30 år. Selvom børn af ufaglærte i dag har en højere sandsynlighed for at opnå en videregående uddannelse, end de havde for 30 år siden, så har børn af langtuddannede forældre også øget deres sandsynlighed for at opnå en videregående uddannelse, hvilket betyder at vi stadig observerer betydelige uligheder på tværs af social oprindelse.

Forfatterbiografier

Jens-Peter Thomsen

Seniorforsker, VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

Stefan Andrade

Seniorforsker, VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

Downloads

Publiceret

2023-04-12

Citation/Eksport

Thomsen, J.-P. og Andrade, S. (2023) “Uddannelse og ulighed i Danmark 1991-2020”, Samfundsøkonomen, 2023(2), s. 54–63. doi: 10.7146/samfundsokonomen.v2023i2.136920.