Social ulighed i adgangen til danske universitetsuddannelser

Forfattere

  • Jens-Peter Thomsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2022i3.133981

Nøgleord:

universitetsuddannelser, social ulighed

Resumé

I denne artikel giver jeg et overblik over den sociale ulighed i adgangen til universitetsuddannelser i Danmark. Jeg fokuserer på ulighederne i chancer for at opnå en universitetsuddannelse for 35-årige, afhængig af deres sociale baggrund. Artiklen tegner både det brede billede i forhold til adgang til bachelor-, kandidat- og ph.d.-uddannelser, men jeg kigger også specifikt på uligheden i forhold til at opnå bestemte universitetsuddannelser. Jeg finder at der er en betydelig social skævhed i forhold til at opnå en universitetsuddannelse generelt, men at denne skævhed varierer voldsomt på tværs af universitetsinstitutioner og specifikke uddannelser. Unge med akademiker- og arbejderklasseforældre har for eksempel stort set lige stor chancer for at læse Erhvervsøkonomi på Aalborg Universitet, mens Statskundskab på Københavns Universitet er den uddannelse hvor uligheden er allerstørst – den har akademikerbørn 23 gange så mange chancer for at opnå, som arbejderklassebørn har

Forfatterbiografi

Jens-Peter Thomsen

Seniorforsker, Det Nationale Forskningsog Analysecenter for Velfærd (VIVE)

Downloads

Publiceret

2022-09-12

Citation/Eksport

Thomsen, J.-P. (2022) “Social ulighed i adgangen til danske universitetsuddannelser”, Samfundsøkonomen, 2022(3), s. 53–60. doi: 10.7146/samfundsokonomen.v2022i3.133981.