Mystik - et komparativt, kognitionsvidenskabeligt perspektiv
DOI:
https://doi.org/10.7146/rt.v0i49.1687Nøgleord:
Mystik, Kognitiv religionsvidenskab, Buddhaghosa, Juan de la Cruz.Resumé
Denne artikel er intenderet som et bidrag til den religionsvidenskabelige kognitionsforskning. Den analyserer strukturelle ligheder i den beskrevne mystiske udvikling hos theravādabuddhisten Buddhaghosa (5. årh. e.v.t.) og den kristne spanske mystiker Juan de la Cruz (1542-1591). Analysen viser, at begge beskrivelser kulminerer i en særlig type mystisk erfaring, som jeg definerer som: En vågen, men ikke-bevidst og objektløs erfaring, der af mystikeren retrospektivt fortolkes i overensstemmelse med det partikulære religiøse klassifikationssystems metafysiske centrum. Definitionen får rygdækning fra Antonio Damasios kognitive og neurovidenskabelige bevidsthedsteori, og jeg argumenterer for, at Damasio kan være med til at forklare, hvorfor den mystiske udvikling kulminerer i den definerede mystiske erfaring. Artiklen er hermed et eksempel på, at kognitive teorier kan være med til at reaktualisere den komparative religionsvidenskab i en post-Eliade’sk æra ved at give tværkulturelle ligheder et solidt teoretisk fundament.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Alt publiceret materiale i RvT fra og med nr. 75 (2023) er underlagt en CC BY 4.0 licens, og forfatteren har ophavsretten dertil.
Forfatteren og RvT deler ophavsretten til materiale publiceret inden nr. 75