Religionens genkomst. Niklas Luhmanns religionsteori

Forfattere

  • Lars Qvortrup

DOI:

https://doi.org/10.7146/rt.v0i49.1685

Nøgleord:

Niklas Luhmann, religion, funktionel differentiering, modernitet, sekularisering, fjerde-orden viden

Resumé

Religion har fået en renæssance i offentligheden. Sekulariseringsteorien, hvis grundlag er, at fornuft og tro er konkurrerende diskurser, har vist sig at være utilstrækkelig. For at forstå religionens rolle i et moderne samfund foreslår artiklen derfor, at man i stedet for at anskue religionens samfundsmæssige rolle sekulariseringsteoretisk anlægger den opfattelse, at samfundet består af en lang række funktionssystemer med hver deres kode, funktion og diskurs. Ét af disse systemer er religionen. Det efter min mening bedste sociologiske bud på en sådan analyse finder man hos den tyske sociolog Niklas Luhmann. Først resumerer jeg kort Luhmanns teori om samfundet, hvori teorien om religion som funktionssystem indgår. Dernæst redegør jeg for Luhmanns teori om religion. Min hovedkilde er hans bog Die Religion der Gesellschaft, der blev udgivet i 2000. Til sidst peger jeg på nogle forskningsperspektiver i forlængelse af Luhmanns projekt, herunder blandt andet mit eget at analysere religion som en særlig vidensform, nemlig fjerde ordens viden.

Downloads

Publiceret

2009-06-18

Citation/Eksport

Qvortrup, L. (2009). Religionens genkomst. Niklas Luhmanns religionsteori. Religionsvidenskabeligt Tidsskrift, (49). https://doi.org/10.7146/rt.v0i49.1685

Nummer

Sektion

Artikler