Religionens genkomst. Niklas Luhmanns religionsteori
DOI:
https://doi.org/10.7146/rt.v0i49.1685Nøgleord:
Niklas Luhmann, religion, funktionel differentiering, modernitet, sekularisering, fjerde-orden videnResumé
Religion har fået en renæssance i offentligheden. Sekulariseringsteorien, hvis grundlag er, at fornuft og tro er konkurrerende diskurser, har vist sig at være utilstrækkelig. For at forstå religionens rolle i et moderne samfund foreslår artiklen derfor, at man i stedet for at anskue religionens samfundsmæssige rolle sekulariseringsteoretisk anlægger den opfattelse, at samfundet består af en lang række funktionssystemer med hver deres kode, funktion og diskurs. Ét af disse systemer er religionen. Det efter min mening bedste sociologiske bud på en sådan analyse finder man hos den tyske sociolog Niklas Luhmann. Først resumerer jeg kort Luhmanns teori om samfundet, hvori teorien om religion som funktionssystem indgår. Dernæst redegør jeg for Luhmanns teori om religion. Min hovedkilde er hans bog Die Religion der Gesellschaft, der blev udgivet i 2000. Til sidst peger jeg på nogle forskningsperspektiver i forlængelse af Luhmanns projekt, herunder blandt andet mit eget at analysere religion som en særlig vidensform, nemlig fjerde ordens viden.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Alt publiceret materiale i RvT fra og med nr. 75 (2023) er underlagt en CC BY 4.0 licens, og forfatteren har ophavsretten dertil.
Forfatteren og RvT deler ophavsretten til materiale publiceret inden nr. 75