In Blood We Trust!

Om Bjørn Nørgaards og Svend Wiig Hansens kunstneriske blodrus

Forfattere

Nøgleord:

Blood art, Danish Postwar art, Performance art, Art and politics, Religion and art

Resumé

I artiklen undersøger jeg, hvilken rolle blodet som materie har spillet i udvalgte værker i 1970’ernes danske kunst. Med fokus på Svend Wiig Hansens (1922-97) og Bjørn Nørgaards (f. 1947) blodkunstværker viser jeg, hvordan to i udgangspunktet meget forskellige kunstnere har arbejdet med dyreblod forstået som dels et magisk, vitalt og kraftfuldt fluidum, dels et stærkt politisk og aktivistisk symbol.

Forfatterbiografi

Jens Tang Kristensen, Museum Sønderjylland

Jens Tang Kristensen, ph.d i kunsthistorie, forfatter og museumsinspektør ved Museum Sønderjylland. Som forsker og forfatter har han nationalt og internationalt publiceret mere end 60 bøger og artikler, primært om dansk kunst og kulturhistorie fra 1800-tallet til i dag.

Referencer

Anderberg, Birgitte: “Bjørn Nørgaard – Billedhugger” in Bjørn Nørgaard – Re-Modelling the World, Sven Bjerkhof (ed.), København, Statens Museum for Kunst, 2010, pp. 8-53.

Anderberg, Birgitte: What’s Happening, København, Statens Museum for Kunst, 2015.

Broch, Jørgen: “Svend Wiig Hansen” in Svend Wiig Hansen – Malerier – Tegninger- Grafik, (u. afsender), Esbjerg Kunstforening, Kunstpavillonen 6.maj – 30. maj, u. sted, 1977

Carstensen, Claus: “The Rehabilitation of Storm P as a Painter” in Becoming Animal, Claus Carstensen m.fl. (eds.), Berlin, Hatje Cantz Verlag, 2018, pp. 60-90.

Damsbo, Mads: “Interview med Poul Pedersen” in Svend Wiig Hansen – Rå figur, Mads Damsbo (ed.), Holte, Gl. Holtegaard, 2012, pp. 56-76.

Duthoy, Robert: The taurobolium – Its evolution and terminology, Leiden, E. J. Brill, 1969.

Gottlieb, Lennart: “Sindets element” in Klassisk kaos – Wiig Hansen, Jens Erik Sørensen (ed.), Århus, Aarhus Kunstmuseums Forlag, 1989, pp.17-37.

Heidegger, Martin: Et brev om ‘humanismen’, København, Informations Forlag, 2004.

Irve, Bent: Svend Wiig Hansen, Vor tids kunst, København, Gyldendal 1969.

Jørgensen, Henning “‘Aksel Jørgensen-skolen’” in Tradition og surrealisme, Ny dansk kunsthistorie Bind 7, Peter Michael Hornung (ed.), København, Kunstbogklubben 1995.

Kristensen, Jens Tang: “Om oldsager og hesteslagtning – folkelighedsbegrebet i dansk kunst og kunsthistorie” in Kulturo, nr.34, 2012, pp. 28-36.

Kristensen, Jens Tang: “Det sociale og politiske engagement i Svend Wiig Hansens performative seancer og udsmykningskunst” in Gigant – Svend Wiig Hansen, Katrine Kampe (ed.), Aabenraa, Museum Sønderjylland/Brundlund Slot, 2014, pp.176-242.

Kristensen, Jens Tang: “Route or Deroute 666 – Frygten for dyret i kunst og kultur” in Kulturo, nr. 43, 2017, pp. 76-89.

Kaaring, Liza Burmeister: Mennesket i tiden – Menneskeskildrerne i dansk grafik i 1950’ernes anden halvdel, København, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2015.

van der Meijden, Peter: “Forbindelser – Bjørn Nørgaards aktioner og 1960’erne” in Bjørn Nørgaard – Re-Modelling the World, Sven Bjerkhof (ed.), København, Statens Museum for Kunst, 2010, pp.106-120.

Mertz, Albert: “For livet” in Tegninger, Svend Wiig Hansen, Hans Reitzels Forlag, København 1963.

Meyer, L, Melissa: Thicker than Water – The Origins of Blood as Symbol and Ritual, New York, Routledge, 2005.

Nørgaard, Bjørn: “En rituel dissektion” in What’s Happening, Birgitte Anderberg, København Statens Museum for Kunst, 2015 pp. 147-149.

Nørgaard, Bjørn i samtale med Jens Tang Kristensen 9. november i Nørgaards hjem på Bülowsvej, Frederiksberg, 2022.

Olesen, Søren Gosvig: Vejledning til Heidegger, Odense, Odense Universitetsforlag, 1990.

Parisi, Giorgio: “Spinglasser: indførelsen af uorden” in I en stæreflok – Skønheden i komplekse systemer, København, Gutkind, 2021, pp. 53-76.

Sax, Boria: Animals in the Third Reich, Providence, Yogh and Thorn, 2013.

Sørensen, H.E: “Svend Wiig Hansen” in Svend Wiig Hansen – Det uudholdelige portræt + farvegrafik, Skærbækegnens Museum, 1989, u.pag.

Steensgaard, Pernille: Da Louisiana stjal billedet, København, Gyldendal, 2008.

Thorsen, Jens Jørgen: Modernisme i dansk malerkunst, København, Palle Fogtdal, 1991.

Vilslev, Birgitte Thorsen: “Bo, bygge og besætte – Social kunst i Danmark omkring 1970” in Periskop, nr. 17, 2017, pp. 61-81.

Weirup, Torben: Man har sine klare øjeblikke … En fortælling om Bjørn Nørgaard, Odense, Møntergården, 2000.

Ørum, Tania: De eksperimenterende tressere – Kunst i en opbrudstid, København, Gyldendal, 2009.

Downloads

Publiceret

2024-05-31

Nummer

Sektion

Artikler