In Blood We Trust!
Om Bjørn Nørgaards og Svend Wiig Hansens kunstneriske blodrus
Nøgleord:
Blood art, Danish Postwar art, Performance art, Art and politics, Religion and artResumé
I artiklen undersøger jeg, hvilken rolle blodet som materie har spillet i udvalgte værker i 1970’ernes danske kunst. Med fokus på Svend Wiig Hansens (1922-97) og Bjørn Nørgaards (f. 1947) blodkunstværker viser jeg, hvordan to i udgangspunktet meget forskellige kunstnere har arbejdet med dyreblod forstået som dels et magisk, vitalt og kraftfuldt fluidum, dels et stærkt politisk og aktivistisk symbol.
Referencer
Anderberg, Birgitte: “Bjørn Nørgaard – Billedhugger” in Bjørn Nørgaard – Re-Modelling the World, Sven Bjerkhof (ed.), København, Statens Museum for Kunst, 2010, pp. 8-53.
Anderberg, Birgitte: What’s Happening, København, Statens Museum for Kunst, 2015.
Broch, Jørgen: “Svend Wiig Hansen” in Svend Wiig Hansen – Malerier – Tegninger- Grafik, (u. afsender), Esbjerg Kunstforening, Kunstpavillonen 6.maj – 30. maj, u. sted, 1977
Carstensen, Claus: “The Rehabilitation of Storm P as a Painter” in Becoming Animal, Claus Carstensen m.fl. (eds.), Berlin, Hatje Cantz Verlag, 2018, pp. 60-90.
Damsbo, Mads: “Interview med Poul Pedersen” in Svend Wiig Hansen – Rå figur, Mads Damsbo (ed.), Holte, Gl. Holtegaard, 2012, pp. 56-76.
Duthoy, Robert: The taurobolium – Its evolution and terminology, Leiden, E. J. Brill, 1969.
Gottlieb, Lennart: “Sindets element” in Klassisk kaos – Wiig Hansen, Jens Erik Sørensen (ed.), Århus, Aarhus Kunstmuseums Forlag, 1989, pp.17-37.
Heidegger, Martin: Et brev om ‘humanismen’, København, Informations Forlag, 2004.
Irve, Bent: Svend Wiig Hansen, Vor tids kunst, København, Gyldendal 1969.
Jørgensen, Henning “‘Aksel Jørgensen-skolen’” in Tradition og surrealisme, Ny dansk kunsthistorie Bind 7, Peter Michael Hornung (ed.), København, Kunstbogklubben 1995.
Kristensen, Jens Tang: “Om oldsager og hesteslagtning – folkelighedsbegrebet i dansk kunst og kunsthistorie” in Kulturo, nr.34, 2012, pp. 28-36.
Kristensen, Jens Tang: “Det sociale og politiske engagement i Svend Wiig Hansens performative seancer og udsmykningskunst” in Gigant – Svend Wiig Hansen, Katrine Kampe (ed.), Aabenraa, Museum Sønderjylland/Brundlund Slot, 2014, pp.176-242.
Kristensen, Jens Tang: “Route or Deroute 666 – Frygten for dyret i kunst og kultur” in Kulturo, nr. 43, 2017, pp. 76-89.
Kaaring, Liza Burmeister: Mennesket i tiden – Menneskeskildrerne i dansk grafik i 1950’ernes anden halvdel, København, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2015.
van der Meijden, Peter: “Forbindelser – Bjørn Nørgaards aktioner og 1960’erne” in Bjørn Nørgaard – Re-Modelling the World, Sven Bjerkhof (ed.), København, Statens Museum for Kunst, 2010, pp.106-120.
Mertz, Albert: “For livet” in Tegninger, Svend Wiig Hansen, Hans Reitzels Forlag, København 1963.
Meyer, L, Melissa: Thicker than Water – The Origins of Blood as Symbol and Ritual, New York, Routledge, 2005.
Nørgaard, Bjørn: “En rituel dissektion” in What’s Happening, Birgitte Anderberg, København Statens Museum for Kunst, 2015 pp. 147-149.
Nørgaard, Bjørn i samtale med Jens Tang Kristensen 9. november i Nørgaards hjem på Bülowsvej, Frederiksberg, 2022.
Olesen, Søren Gosvig: Vejledning til Heidegger, Odense, Odense Universitetsforlag, 1990.
Parisi, Giorgio: “Spinglasser: indførelsen af uorden” in I en stæreflok – Skønheden i komplekse systemer, København, Gutkind, 2021, pp. 53-76.
Sax, Boria: Animals in the Third Reich, Providence, Yogh and Thorn, 2013.
Sørensen, H.E: “Svend Wiig Hansen” in Svend Wiig Hansen – Det uudholdelige portræt + farvegrafik, Skærbækegnens Museum, 1989, u.pag.
Steensgaard, Pernille: Da Louisiana stjal billedet, København, Gyldendal, 2008.
Thorsen, Jens Jørgen: Modernisme i dansk malerkunst, København, Palle Fogtdal, 1991.
Vilslev, Birgitte Thorsen: “Bo, bygge og besætte – Social kunst i Danmark omkring 1970” in Periskop, nr. 17, 2017, pp. 61-81.
Weirup, Torben: Man har sine klare øjeblikke … En fortælling om Bjørn Nørgaard, Odense, Møntergården, 2000.
Ørum, Tania: De eksperimenterende tressere – Kunst i en opbrudstid, København, Gyldendal, 2009.