Årg. 21 Nr. 55 (2006): (uden titel)
I dette nummer af Passage præsenteres oversatte bidrag fra to af USA's største nulevende forfattere:
Thomas Pynchon skriver lærd og engageret om George Orwells fremtidsroman 1984, og med udgangspunkt i Gerhard Richters berømte billedserie om Baader-Meinhof-gruppen skildrer Don DeLillo i en novelle, hvordan terrorens logik også kan gøre sit indtog i privatsfæren. Richters billeder er ligeledes omdrejningspunkt for Anja Møller Pedersens essay om kunst og historisk fortrængning.
Efter teksterne af de to store amerikanere følger passende nok en artikel af Jesper Gulddal om anti-amerikanismen i mellemkrigstidens europæiske litteratur.
Resten af nummeret rummer en række forskelligartede indgange til det litterære felt, lige fra Rigmor Kappel Schmidts artikel om den berømte falske fortsættelse på Don Quixote (der er under oversættelse til dansk) og Annemarie Bargisens læsning af det oversete dobbeltgængermotiv i Madame Bovary, over Helle Davidsens forslag til en revideret opfattelse af den encyklopædiske litteratur og til Mads Rosendahl Thomsens analyse af den bevidst ubehjælpsomme skrift, der går igen i mange langt fra ubehjælpsomme værker.