Passage - Tidsskrift for litteratur og kritik https://tidsskrift.dk/passage da-DK <p>Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:</p> <ol> <li class="show">Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket 1 år efter publiceringen er omfattet af en <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution-licens</a>, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.</li> <li class="show">Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.</li> <li class="show">Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new"> The Effect of Open Access</a>).</li> </ol> madsbaggesgaard@cc.au.dk (Mads Anders Baggesgaard) madsbaggesgaard@cc.au.dk (Mads Anders Baggesgaard) søn, 02 jun 2019 20:19:16 +0200 OJS 3.1.1.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Redaktionelt forord https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114424 <p>Fiktionaliseret historie er på mode. I fantasy som serierne&nbsp;<em>Game of Thrones</em>&nbsp;og&nbsp;<em>Outlander</em>, der trækker på historisk funderede motiver og forestillingsverdener. Med fænomener som steampunk, der monterer artefakter fra Victoriatiden ind i andre historiske sammenhænge. I computerspil som&nbsp;<em>Call of Duty: WWII</em>, der repræsenterer Anden Verdenskrig. Sidste år blev betegnelsen “exofiktion” udråbt som en afløser for litteraturens autofiktive tendens. Nu skulle litteraturen ikke længere beskæftige sig med forfatterjeget, men med kendte og historiske personer.</p> <p>I dette nummer af&nbsp;<em>Passage&nbsp;</em>viser mødet mellem historie og fiktion sig i forskellige afskygninger på tværs af historiske perioder og medier. Nummeret afspejler, hvor langt tilbage tendensen til at bruge fiktionen for at forstå fortiden går og samtidig, hvordan sådanne manifestationer har ændret sig. Nummeret sætter også fokus på de mere problematiske sider af fiktionaliseret historie. Eksempelvis blev Jim Lyngvilds fiktionaliserede fremstilling af vikinger i forbindelse med Nationalmuseets vikingeudstilling i 2018 voldsomt kritiseret af museumsfolk og historikere, som var kritisk indstillede over for en sammenblanding af historie og fiktion på et historisk museum, hvor publikum forventer at møde fakta og ikke fiktion. En fejlrepræsentation af fortiden kan være problematisk, også selvom det er i en traditionel fiktiv genre eller med tydelige tegn på fiktionalitet, fordi læseren, beskueren eller forbrugeren får en fejlopfattelse af fortiden og dens personer. Men fiktionaliseret historie kan i bedste fald give en historisk bevidsthed gennem sit billedskabende potentiale, som historieskrivningen har svært ved at fremstille. Fiktionaliseret historie er altså ikke simpel. Det indebærer komplicerede strategier, der trækker historiske, mediemæssige, kommercielle og sommetider etiske spørgsmål med sig. Samtidig med, at fiktionali­seret historie kan være en vej til viden om en given historisk periode, begivenhed eller person, røber den med sin vinkel og sit særlige greb på historien sin egen tids historiske specificitet. Det har vi med dette nummer af&nbsp;<em>Passage&nbsp;</em>søgt at vise gennem en række forskelligartede bidrag.</p> Simona Zetterberg Gjerlevsen, Andreas Hjort Møller, Lis Møller ##submission.copyrightStatement## https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114424 lør, 01 jun 2019 00:00:00 +0200 Alt er sandt! https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114425 <p>David Hasberg Zirak-Schmidt: “All is true! Memory, Oblivion and History in Shakespeare and Fletcher’s Henry VIII”</p> <p>In this article I examine the dialectic of memory and oblivion in Shakespeare and Fletcher’s history play <em>Henry VIII</em>. Taking off from a close reading of the ambivalent apotheosis of Catherine of Aragon, the article argues that <em>Henry VIII</em> questions the relationship between fiction and historical truth. Through this process, I argue, that the play self-consciously reflects on the theater’s role and ability as a transmitter of historical knowledge and truth.</p> David Hasberg Zirak-Schmidt ##submission.copyrightStatement## https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114425 lør, 01 jun 2019 00:00:00 +0200 Middelalderens hang til det overnaturlige https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114428 <p>Gábor Attila Csúr: “The Inclination to the Supernatural in the Middle Ages – A Critical Reading of Medieval Religiousness in Danish Historical Novels”</p> <p>The article focuses on Danish historical prose fiction from the last two centuries and analyzes how the phenomenon ‘medievalism’, i. e. the interpretation, reception and recreation of the Middle Age, has changed during this period. Stereotypes about medieval religious thought and belief and the role of the church have always been popular features of historical novels. By analyzing the depictions of religiousness, the article attempts to draw a line of development in understanding medieval culture and everyday life.</p> Gábor Attila Csúr ##submission.copyrightStatement## https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114428 lør, 01 jun 2019 00:00:00 +0200 Når den fortalte historie går op i limningen https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114429 <p>Jonas Holst: “When the Historical Told Tale Falls Apart – On Peter Seeberg’s Literary Documentarism”</p> <p>The article offers a study of the ways in which the Danish author Peter Seeberg employs historical material and genres in his literary texts. Seeberg makes use of a variety of genres and anachronisms to create splits in historical time so that other forms of temporality come to the fore, especially humans’ own existentially experienced time as finite beings and eternal time on a cosmological scale.</p> Jonas Holst ##submission.copyrightStatement## https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114429 lør, 01 jun 2019 00:00:00 +0200 Vikingens udødelige sang https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114430 <p>Lea Grosen Jørgensen: “The Viking’s Undying Song – A Comparison of Old Norse Poems and Heroic Portrayals in <em>Vikings</em> (2013-) and Oehlenschläger’s <em>Regnar Lodbrok</em> (1849)”</p> <p>This article discusses the portrayal of the legendary Viking Regnar Lodbrok in Michael Hirst’s TV series <em>Vikings</em> and Adam Oehlenchläger’s Romantic poem <em>Regnar Lodbrok</em>. Focusing on the incorporation of the Old Norse death song “Krákumál” in both the series and the poem, the article shows that the reinterpretations of the death song determine the versions of the Viking hero. Reinventing the hero after the fashion of their own age, as either a modern self-made hero or as a tender warrior-skald , Hirst and Oehlenschläger contribute to the perception of the Viking Age in the twenty-first and the nineteenth century, respectively.</p> Lea Grosen Jørgensen ##submission.copyrightStatement## https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114430 lør, 01 jun 2019 00:00:00 +0200 (Mis)Brugen af Sylvia Likens https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114431 <p>Anne Bettina Pedersen: “(Mis)Using Sylvia Likens – Fictionalizations of a Torture-Murder”</p> <p>This article explores various fictionalizations of the 1965 torture and murder of Sylvia Likens. I examine a number of Sylvia Likens narratives and suggest that these texts reveal a specific pattern and a set of textual markers that identify them as Sylvia Likens narratives. The structures of Sylvia Likens texts mirror the torture methods used by her perpetrators and contribute to the continued (mis)use of her story and of her body.</p> Anne Bettina Pedersen ##submission.copyrightStatement## https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114431 lør, 01 jun 2019 00:00:00 +0200 For konge og fædreland https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114432 <p>Lis Møller: “For King and Fatherland – King Valdemar the Victorious in works by B.S. Ingemann and Agnes Slott-Møller”</p> <p>This article offers a comparative reading of two fictionalized renditions in two different media of the Danish king Valdemar the Victorious (1170-1241): B.S. Ingemann’s historical novel <em>Valdemar Seier</em> (1826) and Agnes Slott-Møller’s cycle of historical paintings <em>Valdemar Sejr</em> (1927-1934). Focusing on Ingemann’s and Slott-Møller’s medievalism and their views on the nature and function of historical fiction and historical painting, respectively, the article argues that the two representations of King Valdemar are in fact compatible. What sets them apart is the historical context.</p> Lis Møller ##submission.copyrightStatement## https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114432 tir, 21 maj 2019 00:00:00 +0200 Eventyrets tid, historiens rum https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114433 <p>Mathias Overgaard: “Fantastic Time, Historical Space – The Dynamics of the Thirty Years’ War in <em>The Adventures of Simplicius Simplicissimus</em>”</p> <p>This article sets out to investigate the presence of the Thirty Years’ War in Grimmelshausen’s <em>Simplicissimus</em> by illuminating the relationship between an ahistorical configuration of time and a historically specific spatiality. By analyzing the co-constitutional interrelation between Simplicius and the spaces he encounters, the article proposes a metaphysical reading of the protagonist as a disruptive element that resembles some of the changes which the war forced upon a great part of Europe.</p> Mathias Overgaard ##submission.copyrightStatement## https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114433 lør, 01 jun 2019 00:00:00 +0200 Gravhøjen åbnes https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114434 <p>Andreas Hjort Møller: “The Opening of the Barrow – From Rococo Medievalism in Johann Elias Schlegel’s <em>Canut</em> to Viking Romanticism in Johannes Ewald’s <em>Rolf Krage</em>”</p> <p>This article demonstrates how the representation of the Middle Ages changes from the picture of a barbaric period into the vision of a glorified past. Johann Elias Schlegel adapted a passage from Saxo’s <em>Gesta Danorum</em> for his 1746 play <em>King Canute</em>, which influenced Johannes Ewald’s widely read 1770 Saxonian play <em>Rolf Krage</em>. Both plays were highly popular in their time. Schlegel portrays the Middle Ages as a stark contrast to the absolutist Enlightenment ideals of his own time, whereas Ewald embraces the heathen Middle Ages as world in its own right, in which the author explores the human condition in all its aspects.</p> Andreas Hjort Møller ##submission.copyrightStatement## https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114434 lør, 01 jun 2019 00:00:00 +0200 De forsvindende øers fremtidsfortællinger https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114435 <p>Anmeldelse af&nbsp;Frits Andersen: <em>Sydhavsøen – Nydelsens geografi</em>. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag 2018, 453 sider rigt ill., 399 kr. </p> Mikkel Birk Jespersen ##submission.copyrightStatement## https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114435 lør, 01 jun 2019 00:00:00 +0200 Følg aktørerne https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114436 <p>Anmeldelse af&nbsp;Lars Handesten: <em>Litteraturen rundt. Aktører i det litterære felt</em>. Frederiksberg: Samfundslitteratur 2018, 247 sider, 250 kr.&nbsp;</p> Erik Skyum-Nielsen ##submission.copyrightStatement## https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114436 lør, 01 jun 2019 00:00:00 +0200 Den nihilistiske bibellæser https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114437 <p>Anmeldelse af&nbsp;Anders Juhl Rasmussen: <em>Under stadig skælven. Peter Seebergs arkiv og værk</em>. Odense: Syddansk Universitetsforlag 2018, 432 sider, 350 kr.</p> Dan Ringgaard ##submission.copyrightStatement## https://tidsskrift.dk/passage/article/view/114437 lør, 01 jun 2019 00:00:00 +0200