Oplysninger til forfattere

Passage modtager meget gerne artikler til bedømmelse. Vi publicerer et årligt nummer direkte online og to tematiske numre, som også kommer på tryk. Alle artikler gennemgår en grundig redaktions- og peer-review-proces.

Indkaldelse af artikelforslag annonceres her på siden under Meddelelser og kan også findes på vores Facebookside fb.me/PassageLitKrit

Uopfordrede artikler til vores temaløse nummer kan sendes til passage@cc.au.dk.

Skrivevejledning kan downloades her: Skrivevejledning

Passage er et litterært tidsskrift, som uden besvær strækker sig over verdensdele og århundreder, og vi modtager også meget gerne bidrag, der behandler litteraturen sammen med andre kunstarter eller erkendelsesformer, eller sådan som den ser ud i andre medier og former, der ikke er bogen.

Artiklerne skal være på højt fagligt niveau, men også med en ambition om at blive læst uden for de mest snævre akademiske cirkler. Sigtet må gerne være mikroskopisk undersøgende, men artiklen skal vise hvorfor den skal læses og diskuteres her og nu.

Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:

  1. Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
  2. Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
  3. Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).