Unddragelsens kunst. Hermetiske objekter og deiksis uden kontekst i Gertrude Steins “Tender Buttons”
DOI:
https://doi.org/10.7146/pas.v32i77.97040Nøgleord:
Getrude Stein, deixis,Resumé
Maja Bak Herrie: “The Art of Withdrawal – Hermetic Objects and Deixis without Context in Gertrude Stein’s Tender Buttons”
The last decade has seen an increased attention toward things and objects in the aesthetic disciplines. This article explores the analytical potentials of the quadruple object model from Graham Harman’s object-oriented philosophy in a literary context, namely Gertrude Stein’s 1914 book Tender Buttons: objects, food, rooms. With the assistance of the quadruple object model and the linguistic term deixis, paradoxically concrete but non-contextualised, literary objects in the form of everyday items and foods are conceptualised as being in a process of withdrawal and emergence.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket 1 år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).