Litterært feltarbejde
En brugsanvisning
DOI:
https://doi.org/10.7146/pas.v38i89.137912Nøgleord:
Creative writing schools, Passage, Litteratursociologi, Literary fieldwork, postcritique, Use, Qualitative methodsResumé
Based on the author’s experience in doing fieldwork on three Danish creative writing schools – Testrup Højskole, Gladiatorskolen, and Forfatterskolen – this article shows how ethnographic methods can contribute to the study of literary use. Engaging in the ongoing discussions in literary studies on postcritique, the article argues that the movement’s interest in the multifarious social uses of literature should be matched, methodologically, with the researcher’s own willingness to leave the desk and study literature where it is being used.
Downloads
Publiceret
2023-06-05
Citation/Eksport
Lind, H. (2023). Litterært feltarbejde: En brugsanvisning. Passage - Tidsskrift for Litteratur Og Kritik, 38(89), 99–113. https://doi.org/10.7146/pas.v38i89.137912
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket 1 år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).