Produktionens skyggespil
De gotiske motiver i den socialistisk-realistiske produktionsroman
DOI:
https://doi.org/10.7146/pas.v35i84.124933Nøgleord:
produktion novel, arbejde, work, gothic, Gladkov, Cement, produktionsromanResumé
The production novel is widely considered to be the most exemplary socialist-realist genre regarding ideological and narrative conformity. The scholarly reception of the genre has hitherto paid little attention to its many incongruent stylistic features, including its striking Gothic motifs. I argue that they carry both literary and political imports, which are yet to be explored in depth. In this article, I pursue the Gothic motifs in the genre’s first and most exemplary incarnation, Feodor Gladkov’s Cement from 1925.
Downloads
Publiceret
2020-12-31
Citation/Eksport
Rosenstand, S. (2020). Produktionens skyggespil: De gotiske motiver i den socialistisk-realistiske produktionsroman. Passage - Tidsskrift for Litteratur Og Kritik, 35(84), 9–20. https://doi.org/10.7146/pas.v35i84.124933
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket 1 år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).