Konflikter og fællesskaber blandt børn i skolen

Perspektiver på inklusion som kontinuerlig udfordring

Forfattere

  • Lærke Testmann

DOI:

https://doi.org/10.7146/nu.v51i1.140408

Resumé

Artiklen er en let omskrevet version af forsvarstalen for ph.d.-afhandlingen ”Konflik-ter og fællesskaber blandt børn i skolen – perspektiver på inklusion som kontinuerlig udfordring” Forsvaret blev afholdt den 27. august 2021 på DPU, Aarhus Universitet. Afhandlingens bidrag samt empiriske og teoretiske arbejde fremstilles og anvendes til at diskutere hvorfor inklusion synes at være en kontinuerlig udfordring i den danske folkeskole. Artiklen fremstiller to hovedpointer, hvoraf den første er at fællesskaber og konflikter blandt børn i skolen synes at være forbundne. Konflikter er nødvendige for at udvikle fællesskaber og fællesskaber er nødvendige for at udvikle konflikter. Samlet er dette en del af det arbejde, som børn må gøre, når de skal føre fælles sko-leliv. Den anden hovedpointe forbinder sig til dette, ved at pege på at konflikter blandt børn må forstås som noget mere end relationelle problemstillinger – men at de ofte er forbundet til bredere historiske og politiske konflikter om skolen. Samlet bruges disse to pointer til at pege på, at de kontinuerlige udfordringer på inklusionsområdet, ser ud at bunde i skolens konfliktuelle praksis, der stiller mangefacetterede og ofte mod-sætningsfyldte krav og forventninger til børn (og voksne). Disse krav og forventninger må børn arbejde med at balancere og håndtere i deres hverdagsliv med hinanden og adgang til fællesskaber er en afgørende faktor for, om dette lykkes. Heri ligger et pædagogisk potentiale for at udvikle skolen i en mere inkluderende retning, men om-vendt synes dette at virke vanskeligt med de nuværende strukturelle organiseringer af og i skolen.

Nøgleord:
Inklusion, folkeskole, fællesskab, konflikt, mellemtrin, historiske analyser

Downloads

Publiceret

2023-09-24

Citation/Eksport

Testmann, L. (2023). Konflikter og fællesskaber blandt børn i skolen: Perspektiver på inklusion som kontinuerlig udfordring. Nordiske Udkast, 51(1), 153–172. https://doi.org/10.7146/nu.v51i1.140408

Nummer

Sektion

Articles