Hvordan bliver fagdidaktiske værktøjer fra læreruddannelsen til en del af læreres undervisningsfaglighed?
PDF

Citation/Eksport

Petersen, J. H. (2011). Hvordan bliver fagdidaktiske værktøjer fra læreruddannelsen til en del af læreres undervisningsfaglighed?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36111

Resumé

Artiklen præsenterer en kvalitativ undersøgelse af hvordan fagdidaktiske værktøjer fra natur/teknik gav mening for fire erfarne lærere som tog et ekstra linjefag. Problemstillingen afdækkes medinddragelse af overvejelser over hvilke faktorer der er i spil når lærere udvikler deres undervisningsfaglighed(PCK). Resultater med afsæt i analyserede interviewdata viser at de fagdidaktiske værktøjerisær gav mening hvis de blev udfoldet i en specifik faglig undervisningssammenhæng. Anerkendelseeller anbefaling fra kolleger ser ud til at spille en rolle for læreres efficacy og villighed til at afprøvenyt. Desuden har det betydning at læreren relativt hurtigt får mulighed for at afprøve værktøjer ogmed relativ succes. I den fremadrettede perspektivering refereres der til hvordan dette må få betydning for hvorledesvi driver læreruddannelse. This qualitative study seeks to investigate how pedagogical methods from Science& Tech nology specialization make sense to four experienced teachers inrelation to their teaching practice. It was revealed by analysis based on a PCKmodel: “model for teacher learning”. Especially Content Representation (CoRe)and Pedagogical and Professional experience Repertoire (PaP-eR) are appreciated,and the questions derived from CoRe’s challenge the teachers to recall and experimentwith the pedagogical tools in their teaching practice. The pedagogical toolsespecially make sense to the teachers if they are presented in relation to specificscience subject matter, but it depends on the student teachers’ and colleagues’beliefs about teaching and learning. The teachers’ possibility to experiment andevaluate the pedagogical tools relatively shortly after introduction has greatimportance. Looking forward, these results should influence approaches takenin teacher education.
PDF