Den digitale transformations betydning for ny viden
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v12i22.117999Nøgleord:
Ny vide, Indhentning af ny viden, digital transformationResumé
Ligesom viden er et mangetydigt ord, kan vidensformer og hvad det vil sige at vide noget beskrives på forskellige måder. Uddannelses- og Forskningsministeriet beskriver gennem bekendtgørelsen for erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, hvilken slags viden, ministeriet mener, de studerende skal have tilegnet sig efter endt uddannelse - samlet for disse vidensformer er, at der skal være tale om ny viden. Det vi ikke ved, det er, om ny viden og måden ny viden indhentes på, påvirkes af den digitale transformation. Formålet med dette studie er derfor at undersøge, hvad studerende og undervisere, forstår ved begrebet ny viden, samt hvordan og hvilke kanaler de anvender i deres søgen efter ny viden. Resultatet af studiet viser, at forståelsen for begrebet ny viden ikke er forskellig om man spørger studerende eller undervisere på to forskellige uddannelser ved Professionshøjskolen UCN, ligesom definitionen af begrebet ny viden ikke synes påvirket af den digitale transformation. Der ses heller ikke store forskelle mellem de studerende og underviserne i forhold til, hvor de søger og indhenter ny viden. Noget kunne dog tyde på, at søgevanerne hos de studerende og underviserne har ændret sig gennem de sidste 10 år – her sætter den digitale transformation måske sit præg.
Downloads
Referencer
https://medarbejdere.au.dk/fileadmin/www.medarbejdere.au.dk/Kommunikation/Twitter_guidelines_til_fo
rskere_180515.pdf
Danmarks Statistik. (2019). Statistikbanken. Retrieved from
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1500
Gustavsson, B. (2000). Vidensfilosofi. Aarhus: Klim. Retrieved from https://www.bog-
ide.dk/produkt/237254/bernt-gustavsson-vidensfilosofi
Kampylis, P., Punie, Y., Devine, J., & Institute for Prospective Technological Studies. (2015). Promoting effective
digital-age learning : a European framework for digitally-competent educational organisations.
Publications Office.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). Interview : det kvalitative forskningsinterview som håndværk. København:
Hans Reitzels Forlag. Retrieved from https://www.saxo.com/dk/interview_steinar-
kvale_haeftet_9788741263779?dfw_tracker=13098-
28292072&gclid=Cj0KCQjwoKzsBRC5ARIsAITcwXEjL7nuyuz_0fMNNCOLvVaLtNbj-HgO9AI-
FwNXGwNOntfIRV36DlUaAp9IEALw_wcB
Mindshare. (2016). Gør sociale medier danskerne dummere? - Blogmindshare. Retrieved September 25, 2019,
from https://blogmindshare.dk/2016/11/22/goer-sociale-medier-danskerne-dummere/
Mønsted. Sabrine. (2014). Lær At Bruge Den Viden Sociale Medier Gemmer. Bibliotekar Forbundets
Fagmagasin. Retrieved from
https://bf.dk/perspektiv/fagmagasinet/2014/perspektiv7/laeratbrugedenvidensocialemedier
Newman, T., Beetham, H., & Knight, S. (n.d.). Digital experience insights survey 2018: findings from students in
UK further and higher education. Retrieved October 22, 2019, from
https://digitalinsights.jisc.ac.uk/news/digital-experience-insights-survey-2018-findings-students-uk-further-
and-higher-education/
Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu.
https://doi.org/10.2760/159770
Statistics Denmark. (2018). Publikation: It-anvendelse i befolkningen 2018 - Danmarks Statistik. Retrieved
October 23, 2019, from https://www.dst.dk/da/Statistik/Publikationer/VisPub?cid=29448
Uddannelse- og Forskningsministeriet. (2018). Teknologisk upgrade på de videregående uddannelser —
Uddannelses- og Forskningsministeriet. Retrieved October 22, 2019, from
https://ufm.dk/uddannelse/videregaende-uddannelse/puljer/teknologisk-upgrade
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2015). Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som
lærer i folkeskolen - retsinformation.dk. Retrieved September 25, 2019, from
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=174218
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2016). Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor i
radiografi - retsinformation.dk. Retrieved September 25, 2019, from
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=180540
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2018). LEP-bekendtgørelsen - Bekendtgørelse om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser - retsinformation.dk. Retrieved September
25, 2019, from https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=202205
Vallgårda, S., & Koch, L. (2011). Forskningsmetoder i folkesundhedsvidenskab. Munksgaard Danmark. Retrieved
from https://www.saxo.com/dk/forskningsmetoder-i-folkesundhedsvidenskab_signild-
vallgaarda_haeftet_9788762810280?gclid=Cj0KCQjwoKzsBRC5ARIsAITcwXEg6WzzVADfefREi92RLSe6j5n
TDSGM0NlK8Js8tKNpm1reyF4dTtUaAmyOEALw_wcB
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.