Pædagogiske spændingsfelter ved inddragelse af programmering i grundskolen
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v11i19.103100Nøgleord:
Folkeskolepædagogik, Programming, Computational Thinking, Constructionism, Primary school, K-12, Coding Class,Resumé
Abstract (dansk)
I denne artikel undersøges, hvordan programmering benyttes i en pædagogisk praksis i grundskolen, samt hvilket perspektiv faglærerne har på at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning. Artiklen bygger på en empirisk undersøgelse af tre skolers inddragelse af programmering i undervisningen på mellemtrinnet under Coding Class-forløb i Vejle Kommune, hvor fire faglærere blev interviewet omkring deres erfaringer med forløbet. Analysen er struktureret omkring en række spændingsfelter, der omhandler brugen af programmering som enten et fagspecifikt eller tværfagligt element, samt til understøttelse af elevernes faglige udbytte eller deres interesse, og slutteligt lærernes tilgang til deres egen rolle i klasseværelset. Lærerne oplevede alle højt engagement og fordybelse med programmeringsaktiviteterne blandt eleverne, men flere udtrykte behov for større kontrol med elevernes fagspecifikke udbytte og oplevede begrænsninger omkring egne tekniske kompetencer. På baggrund af analysen opstilles en række konkrete pædagogiske overvejelser, der udgør opmærksomhedspunkter til fremtidig planlægning og inddragelse af programmering i undervisningsforløb samt overvejelser omkring lærerens rolle i sådanne forløb.
Abstract (engelsk)
This article examines how programming is used as a pedagogical practice in K-12 and what perspective teachers have on implementing programming as a subject-specific element in their teaching. The article is based on an empirical study of three schools' use of programming during Coding Class in Vejle Kommune, where four teachers were interviewed about their experiences with the project. The analysis is structured around a number of challenges: including whether programming should be used as a subject-specific or interdisciplinary element and whether the goal is to enable development of student’s subject-specific learning or support their interests and finally, how teachers approach their own role in the classroom. All the teachers in the study experienced high levels of engagement and immersion in the programming activities among the students but several of the teachers lacked control over the students’ learning outcome and experienced limitations in their own technical skills. Based on the analysis, a number of concrete pedagogical considerations are presented, which can form the basis for planning and incorporating future programming activities in K-12.
Downloads
Referencer
Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (2010). Towards an epistemology of the hand. Studies in Philosophy and Education, 29(3), 243-257.
Danmarks Vækstråd. (2016). Rapport om kvalificeret arbejdskraft.
Ejsing-Duun, S., & Misfeldt, M. (2015). Programmering af robotenheder i grundskolen. Læring Og Medier (LOM), 8(24).
Flyvbjerg, B. (2010). Fem misforståelser om casestudiet. In L. P. Tanggaard, & S. Brinkmann (Eds.), Kvalitative metoder: En grundbog. (463-488). København: Hans Reitzels Forlag.
Foerster, K. (2016). Integrating programming into the mathematics curriculum: Combining scratch and geometry in grades 6 and 7. Sigite, 91-96.
Hansbøl, M. Ejsing-Duun, S. (2017). Hovedrapport: Coding Class. Dokumentation og evaluering. IT-Branchen. Lokaliseret d. 7 jan. 2018 på: https://itb.dk/sites/default/files/Rapport_%20 Coding%20Class%20-%20Dokumentation%20og%20evaluering%20Endelig.pdf
IT-Branchen. (u.å.1). Coding Class. Lokaliseret 27. marts 2017 på: www.itb.dk/articles/fremtidens- kompetencer coding-class.
IT-Branchen. (u.å.2). Sikring af fremtidens kompetencer. Lokaliseret 27. marts 2017 på: www.itb.dk/fremtidens-kompetencer.
IT-Branchen. (2017). Støt op om Coding Class. Lokaliseret 5. april 2017 på: www.itb.dk/news/fremtidens-kompetencer/støt-op-om-coding-class.
Kalelioğlu, F. (2015). A new way of teaching programming skills to K-12 students: Code.ord. Computers in Human Behavior, 52, 200-210.
López, J., González, M., & Cano, E. (2016). Visual programming languages integrated across the curriculum in elementary school: A two year case study using "scratch" in five schools. Computers & Education, 97, 129-141.
Martinez, S. L., & Stager, G. (2013). Invent to learn: Making, thinking and engineering in the classroom. Torrance, Calif: Constructing Modern Knowledge Press.
Nielsen, J., Pedersen, R., & Majgaard, G. (2015). 8. klasse som kreative producenter af fremtidens velfærdsteknologi - konstruktionisme, problemløsning og dialog. Læring & Medier (LOM), 14.
Papert, S. (1993). The children's machine: Rethinking school in the age of the computer (2. edition ed.). United States: BasicBooks.
Wing, J. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
Zaharija, G., Mladenovic, S., & Boljat, I. (2013). Introducing basic programming concepts to elementary school children. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 106, 1576-1584.
Zainal, Z. (2007). Case study as a research method. Jurnal Kemanusiaan, 9.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.