Digital dannelse på højskolen
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v11i19.103096Nøgleord:
digital dannelse, computational thinking, dannelse, programmering, robot, designResumé
Artiklen præsenterer et læringsdesign, som bidrager med at undersøge, hvordan man kan arbejde med digital dannelse igennem design af robotter og spil i en dansk højskolekontekst.
I efteråret 2017 etableredes et teknologispor på Askov højskole. Teknologisporet består af to linjefag: ”Game design” og ”Robotter”. De to linjefag er forbundet af et fælles fag i programmering.
Grunden til, at teknologisporet etableredes, var flerfoldigt. Vi vil gerne understøtte udvikling af de unge højskoleelevers digitale dannelse og herunder deres forståelse af hverdagenes teknologier. Artiklen præsenterer forskellige aspekter af digital dannelse i relation til eksempler fra teknologisporet.
Derudover introducerer artiklen en tredelt model for digital dannelse fra en designvinkel. De tre niveauer: 1) Teknikken, som omhandler konkret anvendelse og forståelse af teknologien fx programmering, test og fejlfinding; 2) Praksisfællesskabet, som omfatter aktiv deltagelse i et fagligt fællesskab omkring design af ny teknologi; 3) Transformationslaget, som omfatter innovation og kritisk tænkning med udgangspunkt i ens personlige ståsted.
Downloads
Referencer
Bell T. & Roberts J., (2016). Computational thinking is more about humans than computers. I Set 2016-1 http://dx.doi.org/10.18296/set.0030
Brennan, K., & Resnick, M. (2012). New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking. Paper presented at annual American Educational Research Association meeting, Vancouver, BC, Canada.
Buckingham D. (2015). Defining digital literacy: What do young people need to know about digital media? Nordic Journal of Digital Literacy 2015(4):21-34
Caprani O. (2015). Mangfoldige læringsaktiviteter – ét robotbyggesæt. Læring og Medier (LOM), 8(14)
Caspersen, M. E. & Nowack P. (2013). Computational Thinking and Practice — A Generic Approach to Computing in Danish High Schools. Proceedings of the Fifteenth Australasian Computing Education Conference (ACE2013), Adelaide, Australia
Dede C. (2009). Comparing Frameworks for “21st Century Skills”. Harvard Graduate School of Education.
Ejsing-Duun S. & Misfeldt, M. (2015). Programmering af robotenheder i grundskolen. Læring og Medier (LOM), 8(14)
Fitzgerald, S & Shiloh M. (2015). The Genuino Projects Book. Genuiono.
Fullerton, Tracy, (2008). Game Design Workshop. A playcentric approach to creating innovative games. Morgan Kaufmann.
Gee, J. P. (2013). Good Video Games + Good Learning second edition. Peter Lang.
Gilster, P. (1997). Digital Literacy. John Whiley & Sons, Inc.
Hansen, H. C., (1985). Poul la Cour, grundtvigianer, opfinder og folkeoplyser. Phd-afhandling.
Nishio S., Ishiguro H., Hagita N., (2007) "Geminoid: Teleoperated Android of an Existing Person". Humanoid Robots: New Developments, I-Tech Education and Publishing, Vienna, Austria, pp. 343-352, June, 2007.
Lankshear, C. J., & Knobel, M. (2008). Introduction: digital literacies: concepts, policies and practices. In: Lankshear, Colin, and Knobel, Michele, (eds.) Digital literacies: concepts, policies and practices. Peter Lang Publishing, New York, USA, pp. 1-16
Kemp, P. (2015). Løgnen om dannelse. Tiderne skifter.
Lave, J. & Wenger, E. (2003). Situeret læring og andre tekster. København: Hans Reitzels forlag.
Larsen, L. J. & Majgaard, G. (2016). Expanding the Game Design Space: Teaching Computer Game Design in higher Education. Designs for Learning, 8(1), s. 13-22. http://dx.doi.org/10.16993/ dfl.68.
Majgaard G. (2017). Teaching Mixed Reality Using Video Tutorials. Proceedings of the 11th European Conference on Game-Based Learning ECGBL 2017, Graz, Austria, 410-419.
Majgaard, G., Hansen, J. J., Bertel, L. B. & Anders, P. dec. 2014. Fra digitalt design til fysisk udtryk – anvendelse at 3-d-printere og NAO-robotter i folkeskolen. Mona. 2014, 4, s. 7-26
Majgaard, G. & Lyk, P. (2015). På rejse med Virtual Reality i billedkunst: Erfaringslæring gennem kombineret fysisk og virtuel modelbygning. Læring og Medier (LOM), 8(14)
Martin, Allan. 2008. “Digital Literacy and the Digital Society.” In Vol. 30 of Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices, edited by Colin Lankshear and Michele Knobel, 151–176. New York: Peter Lang.
Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas, 1980, ISBN 0-465-04674-6
Roque, R., Rusk, N., & Resnick, M. (2016). Supporting Diverse and Creative Collaboration in the Scratch Online Community. In Mass Collaboration and Education, edited by U. Cress et al., pp. 241-256. Springer.
Scharmer O. (2001). Self-transcending knowledge: Sensing and Organizing Around Emerging Opportunities. In: Journal of Knowledge Management, Special Issue on Tacit Knowledge Exchange and Active Learning.
Schön, A. Donald, 2001 (1983): Den reflekterende praktiker. Hvordan professionelle tænker, når de arbejder. Klim
Tosca, S., & Ejsing-Duun, S. (2017). Design thinking and imitatio in an educational setting. Digital Creativity, 28(3), 240. DOI: 10.1080/14626268.2017.1341929
Wenger E., (1998): Praksisfællesskaber. Læring, mening og identitet. Hans Reitzels Forlag, på dansk 2004
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.