Prototyping i naturfag
“Det er ikke en bro, hvis det ikke ligner en bro”
DOI:
https://doi.org/10.7146/lt.v10i15.145166Resumé
Denne artikel undersøger, hvordan prototyping kan anvendes i naturfagsundervisningen til at fremme elevers undersøgelses- og modelleringskompetencer gennem en designproces, hvor undersøgelse gennem digitale og analoge teknologier spiller en rolle. Artiklen baserer sig på tre cases fra to danske folkeskoler, hvor elever igennem en engineering tilgang arbejder med at skabe prototyper af broer. Prototyping fungerer både som måder at undersøge og manifestere deres designidéer. Casestudiet viser, at prototyping ikke kun fremmer læring gennem hands-on tilgang, men også styrker elevernes evne til kritisk at vælge og anvende analoge og digitale ressourcer i overensstemmelse med at understøtte deres undersøgelse samt udtrykke deres designidé og æstetiske ambitioner. Resultaterne fremhæver yderligt vigtigheden af lærerens rolle i at støtte en fleksibel anvendelse af både analoge og digitale teknologier, med henblik på at skabe meningsfuldt samspil mellem teknologivalg, æstetik og designbaseret undervisning i naturfagsundervisningen.
Referencer
Auner, S. (2021). Engineering med talentfulde elever. Lokaliseret d. 8. januar på: https://astra.dk/wp-content/uploads/2022/04/st_talentantologi_a4_100s_web_2021.pdf
Auner, S., Daugbjerg, P., Nielsen, K., Sillasen, M. K., Rebsdorf, S. O. & Sørensen, M. J. (2022). Engineering i skolen: hvad, hvordan, hvorfor. Engineer the Future. https://engineerthefuture.dk/media/rtobuj2p/engineering-didaktik_web.pdf
Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM education: A 2020 vision. Technology and engineering teacher, 70(1), 30.
Børne- og Undervisningsministeriet (2019). Fysik/kemi Faghæfte 2019. Lokaliseret d. 8. april 2024 på: https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/Gsk_fagh%C3%A6fte_fysikkemi.pdf
Børne- og Undervisningsministeriet (2019c). Geografi Faghæfte 2019. Lokaliseret d. 3. januar 2024 på: https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/Gsk_fagh%C3%A6fte_geografi.pdf
Christensen, O., Gynther, K. & Petersen, T. B. (2012). Design-Based Research – introduktion til en forskningsmetode i udvikling af nye E-læringskoncepter og didaktisk design medieret af digitale teknologier. Læring og medier (LOM) nr. 9.
Christiansen, J. L. (2020). Modeller og modellering i grundskolens naturfag. MONA-Matematik-og Naturfagsdidaktik, 20-20.
Dahler-Larsen, P. (2010). At fremstille kvalitative data. 2. udgave. Odense: Syddansk Universitetsforlag. s. 17-35.
Daugbjerg, P., Krogh, L. B., Nielsen, K. & Sillasen, M. K. (2021). Engineering i Gymnasiet: Vidensgrundlag. Lokaliseret d. 15. januar 2024 på: https://engineerthefuture.dk/media/nyrnitcz/engineering_i_gymnasiet_vidensgrundlag.pdf
Ejsing-Duun, S. & Tosca, S. (2017). Betydning af æstetik i elevproduktioner. In B. H. Sørensen, K. T. Levinsen, & H. M. Skovbjerg (Eds.), I Digital produktion: Deltagelse og Læring (s. 99). Dafolo Forlag A/S.
Engineer the Future (n.d.). Engineer the future. Besøgt 30. april, 2024, from https://engineerthefuture.dk/
Flyvbjerg, B. (2010). Fem misforståelser om casestudiet. I S. Brinkmann & L- Tanggaard (Red.) Kvalitative metoder (s. 463-487.) Hans Reitzels Forlag
Goldschmidt, G. (2003). The backtalk of self-generated sketches. Design issues, 19(1), 72-88.
Guyer, P. (2016). 18th Century German Aesthetics. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2016 Edition), Edward N. Zalta (ed), Lokaliseret 28 juni, 2017: https://plato.stanford.edu/archives/win2016/entries/aesthetics-18th-german/
Lande, M. & Leifer, L. (2009). Prototyping to learn: Characterizing engineering students’ prototyping activities and prototypes. I DS 58-1: Proceedings of ICED 09, the 17th International Conference on Engineering Design, Vol. 1, Design Processes, Palo Alto, CA, USA, 24.-27.08. 2009.
Lim, Y., Stolterman, E. & Tenenberg, J. (2008). The anatomy of prototypes: Prototypes as filters, prototypes as manifestations of design ideas. ACM Transactions of Computer-Human Interaction. 15, 2, Article 7. https://doi.org/10.1145/1375761.1375762
Nielsen, K. & Sørensen, L. B., (2019). Hvorfor undervise i engineering i grundskolen?. Liv i Skolen, Maj. 2019 (2), s. 20-29.
Nielsen, K., Bertel, L. & Sillasen, M. K. (2023). Behov for et tydeligt teknologibegreb: om teknologi og teknologisk dannelse i STEM. MONA-Matematik-og Naturfagsdidaktik, 4, 95-115.
Pedersen, H. S., Hindsholm, M. F., Mikkelsen, M. F., Holmegaard, H. T., Nielsen, K. B., Ulriksen, L., et al. (2023). Børn og unges science-kapital – baselinerapport. Copenhagen, Denmark: VIVE.
Rusmann, A. & Ejsing-Duun, S. (2022) When design thinking goes to school: A literature review of design competences for the K-12 level. International Journal of Technology and Design Education 32, 2063–2091.
Savin-Baden, M. & Major, C. (2013). Observation. I M. Savin-Baden & C. Major, (red.), Qualitative research: The essential guide to theory and practice. (s. 391 - 402). Routledge.
Smith, R. C., Hjorth, M., Loi, D., Iversen, O. S. & Christensen, K. S. (2016, October). Educating the reflective educator: Design processes and digital fabrication for the classroom. I Proceedings of the 6th Annual Conference on Creativity and Fabrication in Education (s. 26-33).
Undervisningsministeriet. (2018). Læseplan for forsøgsfaget teknologiforståelse. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf18/181221-laeseplan-teknologiforstaaelse.pdf
Yderligere filer
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatterne og Læremiddel.dk.
Må ikke bruges kommercielt.