I med- og modspil
– lærerperspektiver på samspillet mellem digitale teknologier og fagligt indhold i projektorienteret undervisning
DOI:
https://doi.org/10.7146/lt.v8i13.132972Resumé
I denne artikel undersøges det empirisk på baggrund af lærerinterviews, hvordan lærere forstår og håndterer den indholdsmæssige kompleksitet, der findes i projektorienteret undervisning, med særligt fokus på de funktioner, digitale teknologier får i forløbene. Artiklens analyser peger på, at selv i højt rammesatte problemorienterede forløb udvikler, forskyder og forandrer det indholdsmæssige fokus sig over forløbets faser. Autentiske problemer lader sig vanskeligt inddæmme af skolens fag og fagligheder, og andre typer viden end den traditionelle skolastiske bliver relevant. Dét er undervisningsformens styrke – men det vanskeliggør også lærerens opgave med at kvalificere elevernes arbejde og understøtte en systematisk kundskabsudvikling. Samtidig har lærernes teknologivalg betydning for de måder, hvorpå undervisningens indhold forandrer sig, ligesom indholdets uforudsigelighed også kan stille foranderlige og uventede krav til teknologiernes funktioner og design.
Referencer
Albrechtsen, T. R. S. & Qvortrup, A. (2017). Undersøgelsesbaseret undervisning. Et review af nyere forskningslitteratur fra et almendidaktisk perspektiv. (Forundersøgelse i projekt Kvalitet i dansk og matematik, delrapport 1). http://laeremiddel.dk/viden-og-vaerktoejer/rapporter/undersoegelsesbaseret-undervisning/
Belland, B. R., Glazewski, K. D. & Richardson, J. C. (2008). A scaffolding framework to support the construction of evidence-based arguments among middle school students. Educational Technology Research and Development, 56(4), 401-422.
Bundsgaard, J., Georgsen, M., Graf, S. T., Hansen, T. I. & Skott, C. K. (Red.). (2018a). Innovativ undervisning med IT. Forskning i tre demonstrationsskoleforsøg II. Aarhus Universitetsforlag.
Bundsgaard, J., Georgsen, M., Graf, S. T., Hansen, T. I. & Skott, C. K. (Red.). (2018b). Skoleudvikling med IT. Forskning i tre demonstrationsskoleforsøg 1. Aarhus Universitetsforlag.
Børne- og undervisningsministeriet. (2021). Problembaseret undervisning – virkelighedsnær og anvendelsesorienteret. emu.dk – Danmarks Læringsportal.
ChanLin, L.-J. (2008). Technology integration applied to project‐based learning in science. Innovations in Education and Teaching International, 45(1), 55-65. https://doi.org/10.1080/14703290701757450
Condliffe, B., Visher, M. G., Bangser, M. R., Drohojowska, S., & Saco, L. (2017). Project-Based Learning: A Literature Review. MDRC. https://pdfs.semanticscholar.org/1993/4293e1031b2511876ca04fbe5164bf3170d2.pdf
Dansk faghæfte. (2020). Dansk faghæfte 2020. Børne- og undervisningsministeriet. https://emu.dk/sites/default/files/2020-06/GSK_Dansk_Fagh%C3%A6fte_2020.pdf
Darling-Hammond, L. & Barron, B. (2010). Prospects and challenges for inquiry-based approaches to learning. I H. Dumont, D. Instance, & F. Benavides (Red.), The Nature of Learning. Using Research to Inspire Practice. OECD Publishing. http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/education/the-nature-of-learning_9789264086487-en#page215. https://doi.org/10.1787/9789264086487-11-en
Elf, N. F. & Paulsen, M. (2017). Brug af it i gymnasiet – Muligheder og umuligheder. Gymnasiepædagogik, 434-457.
Flyvbjerg, B. (2015). Fem misforståelser om casemetoden. I: S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.), Kvalitative metoder: En grundbog (2. udg.). Hans Reitzel.
Folkeskoleloven. (2021, LBK nr 1887 af 01/10/2021). Bekendtgørelse af lov om folkeskolen. Børne- og undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1887
Furtak, E. M., Seidel, T., Iverson, H. & Briggs, D. C. (2012). Experimental and quasi-experimental studies of inquiry-based science teaching: A meta-analysis. Review of educational research, 82(3), 300-329. https://doi.org/10.3102/0034654312457206
Gissel, S. T., Carlsen, D., Buch, B. & Skov, L. I. (2021). Læremidler og læremiddelbrug i L1 i Danmark: Læreres ibrugtagning, didaktisering og redidaktisering af didaktiske, semantiske og funktionelle læremidler i danskundervisningen. Learning Tech, 9, 80-119. https://doi.org/10.7146/lt.v6i9.124762
Graf, S. T. & Mikkelsen, S. S. (red.). (2021). Digital projektdidaktik. Aarhus Universitetsforlag.
Grossman, P., Dean, C. G. P., Kavanagh, S. S. & Herrmann, Z. (2019). Preparing teachers for project-based teaching. Phi Delta Kappan, 100(7), 43-48.
Grossman, P. (Red.). (2021). Teaching core practices in teacher education. Harvard Education Press.
Hansen, T. I., Elf, N. F., Misfeldt, M., Gissel, S. T., & Lindhardt, B. K. (2020). Kvalitet i dansk og matematik: Et lodtrækningsforsøg med fokus på undersøgelsesorienteret dansk- og matematikundervisning: Slutrapport. KiDM. http://laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2020/01/Slutrapport-Kvalitet-i-dansk-og-matematik.pdf
Hansen, T. I. (2012). Indhold og genstand. I T. Illum Hansen, S. T. Graf & J. J. Hansen (Red.), Læremidler i didaktikken: Didaktikken i læremidler. Klim.
Hansen, T. I. (2015). Dansk. Klim.
Hansen, T. I. (2020). Indhold. I P. Brodersen (Red.), Didaktisk opslagsbog (1. udgave). Hans Reitzel.
Harmer, N. & Alison, S. (2014). The benefits and challenges of project-based learning. A review of the literature (Nr. 6; PedRIO Papers). Pedagogic Research Institute and Observatory (PedRIO), Plymouth University.
Kirschner, P. A., Sweller, J. & Clark, R. E. (2006). Why minimal guidance during instruction does not work: An analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching. Educational psychologist, 41(2), 75-86. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4102_1
Klafki, W. (1983). Kategorial dannelse og kritisk-konstruktiv pædagogik: Udvalgte artikler. Nyt Nordisk Forlag.
Nielsen, F. V. (2011). Noter om didaktikkens indholdsbegreb. I K. K. B. Dahl, J. Læssøe, & V. Simovska (Red.), Essays om dannelse, didaktik og handlekompetence: Inspireret af Karsten Schnack. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet.
Nielsen, V. O. (2001). Projektarbejdets grundspørgsmål: Et bidrag til afklaring. Kroghs Forlag.
Matematik faghæfte. (2019). Matematik faghæfte 2019. Børne- og undervisningsministeriet. https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_Fagh%C3%A6fte_Matematik.pdf
Ravitz, J. & Blazevski, J. (2014). Assessing the role of online technologies in project-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 8(1), 64-79. https://doi.org/10.7771/1541-5015.1410
Scanlon, E., Anastopoulou, S., Kerawalla, L. & Mulholland, P. (2011). How technology resources can be used to represent personal inquiry and support students’ understanding of it across contexts. Journal of Computer Assisted Learning, 27(6), 516-529. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2011.00414.x
Schwartz-Shea, P. & Yanow, D. (2013). Interpretive research design: Concepts and processes. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203854907
Slot, M. F. (2021). Teknologiforståelse i elevers digitale projektarbejde. I S. T. Graf & S. S. Mikkelsen (Red.), Digital projektdidaktik. Aarhus Universitetsforlag.
Wood, D. F. (2008). Problem based learning. BMJ, 336(7651), 971-971. https://doi.org/10.1136/bmj.39546.716053.80
Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods. Sage Publications.
Ünal, E. (2019). Web 2.0 Technologies Supporting Problem-Based Learning: A Systematic Literature Review. Journal of Problem Based Learning in Higher Education, 7(1), 25-50. https://doi.org/10.5278/ojs.jpblhe.v7i1.2845
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatterne og Læremiddel.dk.
Må ikke bruges kommercielt.