"Har I Robotter til at male for jer?"

Et fagdidaktisk perspektiv på teknologiforståelses fagfornyende potentiale i billedkunst

Forfattere

  • Mie Buhl Aalborg Universitet
  • Kirsten Skov

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125610

Resumé

Artiklen undersøger teknologiforståelses fagfornyende potentiale i billedkunstfaget, og hvordan en egentlig fagintegration er mulig. Undersøgelsen rammesættes af aktuel billed- og visuel kulturpæda-gogisk forskning, mens undersøgelsens analytiske perspektiv trækker på sociomateriel teori, som bidrager til at skubbe til traditionelle di-kotomier om mennesket som den handlende og teknologien som objekt for handlinger. Undersøgelsens empiriske materiale er seks didaktiske prototyper, som blev udviklet i det nationale Tekforsøg
(2019-2021) rammesat af teknologiforståelsesfagets viden- og færdig-hedsmål om programmering i billedkunst for indskolingen. Analysen af prototyperne peger på nye æstetiske udtrykskvaliteter, som kan være potentielt fagfornyende. Artiklen argumenterer for, at en poten-tiel fagintegration alene vil kunne ske i det omfang, at programmering knyttes til computationel tænkning og digital myndiggørelse. Derved kan formålene bag både billedkunstfaglighed og teknologiforståelses-faglighed bidrage til skolens demokratiske formål imødekommes.

Forfatterbiografi

Mie Buhl, Aalborg Universitet

Professor, leder af Komunikation, It og LæringsDesign (KILD) og forskningslab ILD, Institut for Kommunikation

Downloads

Publiceret

2021-12-16

Citation/Eksport

Buhl, M., & Skov, K. . (2021). "Har I Robotter til at male for jer?": Et fagdidaktisk perspektiv på teknologiforståelses fagfornyende potentiale i billedkunst. Learning Tech, 6(10), 382–404. https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125610