Journalistisk autonomi i relation til PR - en analyse af, hvordan PR-bureauer afsætter stof til danske kvalitetsaviser
DOI:
https://doi.org/10.7146/journalistica.v10i1.24888Abstract
På tværs af alle medier og arbejdspladser anser danske journalister sig selv for at være demokratiets vogtere, men denne utvetydige selvopfattelse udfordres af en dagligdag med stigende produktionspres, det samme antal hænder og mindre tid til originaljournalistik. Artiklen undersøger, hvordan PR-bureauer afsætter stof til danske kvalitetsaviser og stiller på den baggrund spørgsmålet, om danske journalister er i stand til at opretholde den autonomi, som deres selvopfattelse bygger på – samt diskuterer, om vagthunderollen er en illusion og autonomirammen blot en idealistisk opfattelse af journalisters rolle?
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).