Journalistisk autonomi i relation til PR - en analyse af, hvordan PR-bureauer afsætter stof til danske kvalitetsaviser

Forfattere

  • Sanne Opstrup Wedel Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmark

DOI:

https://doi.org/10.7146/journalistica.v10i1.24888

Resumé

På tværs af alle medier og arbejdspladser anser danske journalister sig selv for at være demokratiets vogtere, men denne utvetydige selvopfattelse udfordres af en dagligdag med stigende produktionspres, det samme antal hænder og mindre tid til originaljournalistik. Artiklen undersøger, hvordan PR-bureauer afsætter stof til danske kvalitetsaviser og stiller på den baggrund spørgsmålet, om danske journalister er i stand til at opretholde den autonomi, som deres selvopfattelse bygger på – samt diskuterer, om vagthunderollen er en illusion og autonomirammen blot en idealistisk opfattelse af journalisters rolle?

Downloads

Publiceret

2016-11-29

Citation/Eksport

Wedel, S. O. (2016). Journalistisk autonomi i relation til PR - en analyse af, hvordan PR-bureauer afsætter stof til danske kvalitetsaviser. Journalistica, 10(1). https://doi.org/10.7146/journalistica.v10i1.24888

Nummer

Sektion

Artikler