Medier, medicin og medikalisering

Danske avisers dækning af debatten om kolesterolsænkende medicin

Forfattere

  • Maja Klausen Syddansk Universitet
  • Christa Lykke Christensen Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/journalistica.v14i1.123499

Nøgleord:

sundhed, kolesterol, aviser, indholdsanalyse, mediedebat, medikalisering

Resumé

Siden 2000 er receptpligtig kolesterolsænkende medicin, også kaldet statiner, blevet stadig mere almindeligt at få udskrevet. Denne artikel er interesseret i kolesteroldebattens tilstedeværelse i medierne og overvejer, om medierne kan tilskrives en rolle for, hvordan kolesterolsænkende medicin er blevet accepteret som standardtil- bud af både læger og lægfolk. På baggrund af en indholdsanalyse af kolesterol-debatten i danske, landsdækkende trykte aviser i perioden 2000-2017 peger artiklen på, at dækningen af statiner har haft avisernes opmærksomhed i hele undersøgelsesperioden med en stigning i antal artikler i periodens sidste halvdel fra 2009-2017. Analysen viser også, at aviserne B.T. og Ekstra Bladet har stået for hovedparten af dækningen fra 2009-2017, samt at et flertal af artikler formidlede en positiv holdning til statiner. Såvel tilstedeværelsen som fraværet af en sådan mediedebat kan have betydning for folks holdning og adfærd i forhold til risikoen for lidelsen forhøjet kolesterol, og debatten kan potentielt bidrage til tendensen mod ’medikalisering’, dvs. medicinsk intervention ved risiko for sygdom.

Downloads

Publiceret

2020-12-16

Citation/Eksport

Klausen, M., & Christensen, C. L. (2020). Medier, medicin og medikalisering: Danske avisers dækning af debatten om kolesterolsænkende medicin. Journalistica, 14(1), 98–123. https://doi.org/10.7146/journalistica.v14i1.123499