Det sociale liv i World of Warcraft - Social identitet og fællesskab i den virtuelle verden

Forfattere

  • Mark Thornberg

Resumé

Er onlinecomputerspil  sociale medier ligesom Facehook og Twitter? Og hvilken indflydelse har de  på men­neskers leg med (selv-)identitet? Millioner af  mennesker   har  på  globalt  plan  valgt at fordybe sig i online­spillet World of Warcraft   der er  bygget over de traditionelle  fantasy-rollespil som Dungeons and  Dragons. Her organiserer  man sig i 'guilds' enten for at socialisere og chatte  med andre  eller for at  'raide·, hvori­ gennem man samler bytte og opbygger sin person ('avatar')   i spillet  l  forhold  til disse forskellige interes­ser udspiller der sig i onlineuniverset mange former for sociale identifikationer og roller, som kan forstås gennem etnometodologisk-inspireret feltarbejde.

Downloads

Publiceret

2011-09-01

Citation/Eksport

Thornberg, M. (2011). Det sociale liv i World of Warcraft - Social identitet og fællesskab i den virtuelle verden. Jordens Folk, 46(1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/jf/article/view/20892

Nummer

Sektion

Temaartikler