I klasser for sig

Om skolebørns erfaringer med skolegårdszoner, fysisk afstand og klasseopdeling under COVID-19 epidemien

Forfattere

  • Charlotte Nørholm

Nøgleord:

Danmark, Hverdagsliv, grænser, corona, covid-19

Resumé

Myndighedernes retningslinjer for at forebygge smittespredning ændrede danske skolebørns hverdag radikalt. I denne artikel undersøger jeg, hvordan kravet om at minimere fysisk kontakt og sikre afstand mellem børnene på en skole medførte forandringer, som skabte både fysiske, sociale og symbolske grænser for og mellem børnene.

Forfatterbiografi

Charlotte Nørholm

Charlotte Nørholm er uddannet antropolog fra Aarhus Universitet og arbejder som videnskabelig assistent ved Interacting Minds Centre, Aarhus Universitet. Hun arbejder blandt andet på forskningsprojektet HOPE – How Democracies Cope with Covid19: A Data-driven Approach, som er finansieret af Carlsbergfondet.

Downloads

Publiceret

2020-09-01

Citation/Eksport

Nørholm, C. (2020). I klasser for sig: Om skolebørns erfaringer med skolegårdszoner, fysisk afstand og klasseopdeling under COVID-19 epidemien. Jordens Folk, 55(2), 31–41. Hentet fra https://tidsskrift.dk/jf/article/view/127065