Corporate religion og Paulus' breve. Brug af Bibelen i moderne virksomhedsteori
DOI:
https://doi.org/10.7146/rt.v0i49.1686Nøgleord:
Corporate Religion, management-teori, Jesper Kunde, definition af religion, Paulus, socialkonstruktivisme, BibelenResumé
Artiklen introducerer anvendelsen af religionsbegrebet i nye teorier om management og marketing. Den danske medgrundlægger og administrerende direktør af reklamefirmaet Kunde & Co, Jesper Kunde, har lagt grunden for denne virksomhedsteoretiske retning. Hans første Bog, Corporate Religion, analyseres grundigt. Af undersøgelsen fremgår det, at Kundes opfattelse af religion svarer til Clifford Geertz’ klassiske kulturantropologiske religionsdefinition. Ydermere fremdrages en række paralleller til Paulus’ breve, der godtgør, at Kundes forståelse og brug af religiøse forestillinger kan ses som en interpretation og applikation af paulinsk religion. Til slut konkluderes det, at den management-teoretiske religion bevidst indarbejder socialkonstruktivistiske indsigter, hvorved religionen får rentabilitet, men mister sin evne til at modsige gældende værdisystemer.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Alt publiceret materiale i RvT fra og med nr. 75 (2023) er underlagt en CC BY 4.0 licens, og forfatteren har ophavsretten dertil.
Forfatteren og RvT deler ophavsretten til materiale publiceret inden nr. 75