Corporate religion og Paulus' breve. Brug af Bibelen i moderne virksomhedsteori

Forfattere

  • Jesper Tang Nielsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/rt.v0i49.1686

Nøgleord:

Corporate Religion, management-teori, Jesper Kunde, definition af religion, Paulus, socialkonstruktivisme, Bibelen

Resumé

Artiklen introducerer anvendelsen af religionsbegrebet i nye teorier om management og marketing. Den danske medgrundlægger og administrerende direktør af reklamefirmaet Kunde & Co, Jesper Kunde, har lagt grunden for denne virksomhedsteoretiske retning. Hans første Bog, Corporate Religion, analyseres grundigt. Af undersøgelsen fremgår det, at Kundes opfattelse af religion svarer til Clifford Geertz’ klassiske kulturantropologiske religionsdefinition. Ydermere fremdrages en række paralleller til Paulus’ breve, der godtgør, at Kundes forståelse og brug af religiøse forestillinger kan ses som en interpretation og applikation af paulinsk religion. Til slut konkluderes det, at den management-teoretiske religion bevidst indarbejder socialkonstruktivistiske indsigter, hvorved religionen får rentabilitet, men mister sin evne til at modsige gældende værdisystemer.

Downloads

Publiceret

2009-06-18

Citation/Eksport

Nielsen, J. T. (2009). Corporate religion og Paulus’ breve. Brug af Bibelen i moderne virksomhedsteori. Religionsvidenskabeligt Tidsskrift, (49). https://doi.org/10.7146/rt.v0i49.1686

Nummer

Sektion

Artikler