Transfer - hvad snakker vi om? Og hvad gør vi?
DOI:
https://doi.org/10.7146/map.v2i1.27288Resumé
Transfer er et begreb, som står centralt i efter- og videreuddannelsesverdenen. Den danske forskning som er blevet nærlæst på uddannelsesinstitutionerne de senere år prioriterer et fokus på hvordan man kan arbejde med transfer. I artiklen suppleres denne tilgang med to pointer inspireret af den internationale debat om transfer blandt uddannelsesforskere. Den ene pointe er at transfer som en konsekvens af samfundsmæssige ændringer er blevet et mere komplekst, fleksibelt og dynamisk begreb end tidligere. Det nye transferbegreb peger på, at samarbejdet mellem uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser skal gøres mere organisatorisk og langsigtet og at rollerne i samarbejdet er under forandring. Den anden pointe er at arbejdet med transfer med fordel kan tage udgangspunkt i en eksplicit teoretisk læringsforståelse, så hvordan udbygges med et hvad. Der er vidt forskellige bud på hvad transfer er afhængigt af om den bagvedliggende læringsforståelse fx er kognitivt orienteret, situeret eller sociokulturel.Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Arbejdspapirer, Professionshøjskolen Metropol kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler efter publicering i Arbejdspapirer, kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i Arbejdspapirer, Professionshøjskolen Metropol tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. Arbejdspapirer, Professionshøjskolen Metropol tillader ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC).
Arbejdspapirer, Professionshøjskolen Metropol tillader at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions forskningsarkiv (Institutional Repository), når forfatteren samtidig linker til artiklen.