Fotografi som visuel metode i ernærings- og sundhedsfaglige studier

Forfattere

  • Lise Justesen Institut for Sygeplejerske- og Ernæringsuddannelser Det Sundhedsfaglige Fakultet Københavns Professionshøjskole
  • Maria Therese Laub Institut for Sygeplejerske- og Ernæringsuddannelser Det Sundhedsfaglige Fakultet Københavns Professionshøjskole
  • Birthe Rostgaard Poulsen Institut for Sygeplejerske- og Ernæringsuddannelser Det Sundhedsfaglige Fakultet Københavns Professionshøjskole

DOI:

https://doi.org/10.7146/map.v3i1.106186

Resumé

Denne artikel er en praktisk indføring i, hvad det vil sige at arbejde med fotografi som metode til indsamling af empiri. Artiklen introducerer en række fotografiske metoder, der kan anvendes i observations- og interviewstrategier. Gennem case-eksempler, med udgangspunkt i metoderne Participant Driven Photo Elicitation, Research Driven Photo Elicitation samt Kollaborativ Fotografisk Metode, sætter vi fokus på praktiske greb for studerende såvel praktikere, der selv vil i gang med studier inden for det ernæringsfaglige og sundhedsfaglige felt. Artiklen behandler, hvordan man skaber og håndterer fotografisk empiri i konkrete ernærings- og sundhedsrelaterede studier samt beskriver, hvad fotografisk empiri kan i sammenligning med andre empiriske metoder baseret på mundtligt og skriftligt materiale alene. Desuden gennemgås etiske og juridiske aspekter ved brug af fotografi i empiriske studier og til sidst beskrives en række fototekniske overvejelser, der kan kvalificere fotografiernes tekniske kvaliteter.

Downloads

Publiceret

2018-06-07

Citation/Eksport

Justesen, L., Laub, M. T., & Rostgaard Poulsen, B. (2018). Fotografi som visuel metode i ernærings- og sundhedsfaglige studier. Arbejdspapirer, Professionshøjskolen Metropol, 3(1). https://doi.org/10.7146/map.v3i1.106186

Nummer

Sektion

Artikler