Forventninger til de nyuddannede sygeplejersker i den kommunale sygepleje

Forfattere

  • Sunniva Maria Jøker
  • Karen Bro Aaen
  • Cathrine Sand Nielsen

Resumé

Denne artikel præsenterer forventninger til nyuddannede sygeplejersker ved ansættelse i den kommunale sygepleje og hvilke bekymringer forventningerne kunne give anledning til.
Den overordnede metode er kvalitativ med et semistruktureret gruppeinterview og en hermeneutisk induktiv analysestrategi, med baggrund i læringsteorier.

Det konkluderes, at de nyuddannedes bekymringer handler om modsætning mellem intentioner om introduktion og den virkelighed der møder dem med produktionsfokus og mangel på refleksion. Artiklen afsluttes med idéer til introduktionen, hvor de forskellige uddannelsesmæssige baggrunde kan mødes.

Referencer

Witthofft, Anne. (2018, marts 1). Nyuddannede bliver syge af at gå på arbejde |

Sygeplejersken, DSR. DSR. https://dsr.dk/sygeplejersken/arkiv/sy-nr-2018-

/nyuddannede-bliver-syge-af-at-gaa-paa-arbejde

Sygeplejersker forlader faget https://dsr.dk/politik-og-nyheder/nyhed/sygeplejersker forlader-faget

Fremskrivning af behov for skyeplejersker i kommunerne https://www.kl.dk/media/20086/fremskrivning-af-behov-for-sygeplejersker-i kommunerne.pdf

Vinge, S. (2018). Kompleksitet i den kommunale sygepleje. VIVE. https://www.vive.dk/da/udgivelser/kompleksitet-i-den-kommunale-sygepleje-10847/

Vejledning om hjemmesygepleje https://www.retsinformation.dk/eli/mt/2006/102

Bekendtgørelsen om uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/804

Benner, P (2004) Fra novice til ekspert: Mesterlighed og styrke i klinisk sygeplejepraksis

Astrup Nielsen, D., Hjørnholm, T. Q., & Stray Jørgensen, P. (2019). Det gode bachelorprojekt i sundhedsuddannelserne: Håndbog i opgaveskrivning og metode. Samfundslitteratur

Ministry of Higher Education and Science, Danish Code of Conduct for Research integrity (2014). Retrieved from http://ufm.dk/publikationer/2014/filer-2014/the danish-code-of-conduct-for-research-integrity.pdf. Hentet 14. april 2021.

Buur Hansen, N og Gleerup, J. (2004) Videnteori, professionsuddannelse og professionsforskning.

Illeris, K. (2013). Transformativ læring og identitet. Samfundslitteratur.

Aagen, V. (2018) Teori og læring - anvendt i erhvervsuddannelsernes didaktik

Wackerhausen, S. (2008) Erfaringsrum, handlingsbåren kundskab og refleksion. Refleksion i praksis, nr 1

Downloads

Publiceret

2023-05-10

Citation/Eksport

Jøker, S. M., Aaen, K. B., & Nielsen, C. S. (2023). Forventninger til de nyuddannede sygeplejersker i den kommunale sygepleje. Sundhedsprofessionelle Studier, 7(3). Hentet fra https://tidsskrift.dk/Sundhedsprofessionnelle_studier/article/view/137286