Forventninger til de nyuddannede sygeplejersker i den kommunale sygepleje
Resumé
Denne artikel præsenterer forventninger til nyuddannede sygeplejersker ved ansættelse i den kommunale sygepleje og hvilke bekymringer forventningerne kunne give anledning til.
Den overordnede metode er kvalitativ med et semistruktureret gruppeinterview og en hermeneutisk induktiv analysestrategi, med baggrund i læringsteorier.
Det konkluderes, at de nyuddannedes bekymringer handler om modsætning mellem intentioner om introduktion og den virkelighed der møder dem med produktionsfokus og mangel på refleksion. Artiklen afsluttes med idéer til introduktionen, hvor de forskellige uddannelsesmæssige baggrunde kan mødes.
Referencer
Witthofft, Anne. (2018, marts 1). Nyuddannede bliver syge af at gå på arbejde |
Sygeplejersken, DSR. DSR. https://dsr.dk/sygeplejersken/arkiv/sy-nr-2018-
/nyuddannede-bliver-syge-af-at-gaa-paa-arbejde
Sygeplejersker forlader faget https://dsr.dk/politik-og-nyheder/nyhed/sygeplejersker forlader-faget
Fremskrivning af behov for skyeplejersker i kommunerne https://www.kl.dk/media/20086/fremskrivning-af-behov-for-sygeplejersker-i kommunerne.pdf
Vinge, S. (2018). Kompleksitet i den kommunale sygepleje. VIVE. https://www.vive.dk/da/udgivelser/kompleksitet-i-den-kommunale-sygepleje-10847/
Vejledning om hjemmesygepleje https://www.retsinformation.dk/eli/mt/2006/102
Bekendtgørelsen om uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/804
Benner, P (2004) Fra novice til ekspert: Mesterlighed og styrke i klinisk sygeplejepraksis
Astrup Nielsen, D., Hjørnholm, T. Q., & Stray Jørgensen, P. (2019). Det gode bachelorprojekt i sundhedsuddannelserne: Håndbog i opgaveskrivning og metode. Samfundslitteratur
Ministry of Higher Education and Science, Danish Code of Conduct for Research integrity (2014). Retrieved from http://ufm.dk/publikationer/2014/filer-2014/the danish-code-of-conduct-for-research-integrity.pdf. Hentet 14. april 2021.
Buur Hansen, N og Gleerup, J. (2004) Videnteori, professionsuddannelse og professionsforskning.
Illeris, K. (2013). Transformativ læring og identitet. Samfundslitteratur.
Aagen, V. (2018) Teori og læring - anvendt i erhvervsuddannelsernes didaktik
Wackerhausen, S. (2008) Erfaringsrum, handlingsbåren kundskab og refleksion. Refleksion i praksis, nr 1
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Når manuskriptet er publiceret i Sundhedsprofessionelle studier anses det for at være ejet af tidsskriftet. Jvf lov om ophavsret.
Hvis der på et senere tidspunkt ønskes publicering i et andet tidsskrift kan forfatterne søge om tilladelse hertil.