Undervisningsdifferentiering på læreruddannelsen i et andenordens­didaktisk perspektiv

Forfattere

  • Rune Frederik Cordsen
  • Rasmus Birkkjær
  • Thomas Struve Mørch

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v9i2.142930

Nøgleord:

undervisningsdifferentiering, andenordensdidaktik, læreruddannelse, review, differentiated instruction, second-order didactics, teacher education

Resumé

Artiklen undersøger, gennem et scoping review, hvilke gennemgående temaer der kan identificeres på tværs af internationale læreruddannelsers arbejde med undervisningsdifferentiering i et andenordensdidaktisk perspektiv. På baggrund af disse resultater diskuterer artiklen, hvordan man i en dansk læreruddannelseskontekst kan finde inspiration til at arbejde med undervisningsdifferentiering i et andenordendidaktisk perspektiv. Reviewet identificerer og præsenterer tre overordnede temaer, der præsenteres i en narrativ syntese: 1) Studiernes forståelser af undervisningsdifferentiering, 2) Andenordensdidaktiske perspektiver og 3) Diversitet. Artiklen diskuterer, hvorvidt og hvordan man i en dansk læreruddannelseskontekst kan adoptere den overordnede inspiration vedrørende undervisningsdifferentiering fra Carol Ann Tomlinson. Desuden diskuterer artiklen potentialet ved metakommentarer til studerende om differentieret undervisning som en central andenordensdidaktisk tilgang på læreruddannelsen. Slutteligt diskuterer artiklen, hvordan man som læreruddannelse kan forholde sig til diversitet og kommunikationen om diversitet mellem kollegaer, studerende og som uddannelsesinstitution. 

Referencer

Belur, J., Tompson, L., Thornton, A., & Simon, M. (2018). Interrater Reliability in Systematic Review Methodology: Exploring Variation in Coder Decision-Making. Sociological Methods & Research, 50(2), 837–865. https://doi.org/10.1177/0049124118799372

Blumer, H. (1969). Symbolic interactionism: perspective and method. University of California Press.

Boell, S. K., & Cecez-Kecmanovic, D. (2014). A hermeneutic approach for conducting literature reviews and literature searches. CAIS, 34, 12. https://doi.org/https://doi.org/10.17705/1cais.03412

Böwadt, P. R., & Cortsen, R. P. (2024). Undervisningsdifferentiering som en praksis på læreruddannelsen? Studier i Læreruddannelse og -Profession, 9(1), 19.

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oadet

Dack, H. (2018). Structuring teacher candidate learning about differentiated instruction through coursework. Teaching and Teacher Education, 69, 62–74. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.09.017

Danmarks Evalueringsinstitut (2011). Undervisningsdifferentiering som bærende pædagogisk princip. En evaluering af sammenhænge mellem evalueringsfaglighed og differentieret undervisning. https://www.eva.dk/sites/eva/files/2017-07/Undervisningsdifferentiering_som_baerende_paedagogisk_princip_endelig.pdf

Folkeskoleloven (2023). Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.Retsinformation.Dk/Forms/R0710.Aspx?Id=209946

Ginja, T. G., & Chen, X. (2020). Teacher Educators’ Perspectives and Experiences towards Differentiated Instruction. International Journal of Instruction, 13(4), 781–798. https://doi.org/https://doi.org/10.29333/iji.2020.13448a

Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Observations. Aldine Publishing.

Glavind, J. G., Hansen, D. G., Helmig, D., Terp, M. B., Ellekrog, A., van Deurs, A. B., Lindholm, J., & Rosholm, K. (2022). Studiegruppetrivsel: en undersøgelse af studiegruppetrivsel på VIA University College.

Graf, S. T., & Carlsen, D. (2018). Undervisningsdifferentiering gennem digital elevfeedback. I J. Bundsgaard, M. Georgsen, S. T. Graf, T. I. Hansen & C. K. Skott (red.), Innovativ undervisning med it: Forskning i tre demonstrationsskoleforsøg II (s. 61–85). Aarhus Universitetsforlag.

Graf, S. T., & Carlsen, D. (2020). Om at måle lærernes differentieringspraksis. Studier i Læreruddannelse og -Profession, 5(2), 10–33.

Grant, M. J., & Booth, A. (2009). A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information & Libraries Journal, 26(2), 91–108. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x

Griess, C. J., & Keat, J. B. (2014). Practice What We Preach: Differentiating Instruction and Assessment in a Higher Education Classroom as a Model of Effective Pedagogy for Early Childhood Teacher Education Candidates. Journal of Early Childhood Teacher Education, 35(1), 98–109. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/10901027.2013.874381

Haig, B. D. (2018). An abductive theory of scientific method. I Method Matters in Psychology (s. 35–64). Springer. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-01051-5_3

Hart, C. (2018). Doing a literature review: releasing the research imagination. I Sage study skills (2. udg.). SAGE Publications.

Iskov, T. (2020). Læreruddannelsens andenordensdidaktik. Studier i Læreruddannelse og -Profession, 5(1), 92-114. https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.116353

Joseph, S. (2013). Strategies for enhancing student learning experiences in higher education. The Caribbean Teaching Scholar, 3(2). https://journals.sta.uwi.edu/ojs/index.php/cts/article/view/411

Joseph, S., Thomas, M., Simonette, G., & Ramsook, L. (2013). The Impact of Differentiated Instruction in a Teacher Education Setting: Successes and Challenges. International Journal of Higher Education, 2(3), 28–40. https://doi.org/https://doi.org/10.5430/ijhe.v2n3p28

Klafki, W. (2011). Dannelsesteori og didaktik: nye studier (3. udg.). Klim.

Lunenberg, M., Korthagen, F., & Swennen, A. (2007). The teacher educator as a role model. Teaching and Teacher Education, 23(5), 586–601.

Plauborg, H., Andersen, J. V., & Bayer, M. (2007). Aktionslæring: Læring i og af praksis.

Rosenkjær-Wind, R., Dobel, E. M., Rask, A. K., Poulsgaard, K., Nielsen, B. B., Antonsen, T., Rask, L., Hansen, M. B., Mølgaard, D. B., & Mølgaard, H. (2020). Professionalisering af studiegrupper i læreruddannelsen – et inspirationskatalog. Læreruddannelsesnet, 52. https://www.laereruddannelsesnet.dk/wp-content/uploads/1-Professionalisering-af-studiegrupper-i-læreruddannelsen-et-inspirationskatalog.-FINAL.pdf

Ruys, I., Defruyt, S., Rots, I., & Aelterman, A. (2013). Differentiated instruction in teacher education: A case study of congruent teaching. Teachers and Teaching, 19(1), 93–107. https://doi.org/10.1080/13540602.2013.744201

Sands, D. I., & Barker, H. B. (2004). Organized Chaos: Modeling Differentiated Instruction for Preservice Teachers. Teaching & Learning, 19(1), 26–49. https://doi.org/https://doi.org/10.5430/ijhe.v2n3p28

Santangelo, T., & Tomlinson, C. A. (2012). Teacher Educators’ Perceptions and Use of Differentiated Instruction Practices: An Exploratory Investigation. Action in Teacher Education, 34(4), 309–327. https://doi.org/10.1080/01626620.2012.717032

Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. ASCD.

Tomlinson, C. A. (2017). How to differentiate instruction in academically diverse classrooms. ASCD.

Tulbure, C. (2011). Differentiated Instruction for Pre-service Teachers: An Experimental Investigation. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 30, 448–452. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.088

Uddannelses- og Forskningsministeriet (2024). Politisk aftale om ny læreruddannelse. https://ufm.dk/uddannelse/videregaende-uddannelse/overblik-over-det-videregaende-uddannelsessystem/professionsbacheloruddannelser/laereruddannelsen/Reform-af-laereruddannelsen

Downloads

Publiceret

29-08-2024

Citation/Eksport

Cordsen, R. F., Birkkjær, R., & Mørch, T. S. (2024). Undervisningsdifferentiering på læreruddannelsen i et andenordens­didaktisk perspektiv. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 9(2). https://doi.org/10.7146/lup.v9i2.142930

Nummer

Sektion

Artikler uden for tema