Fagdidaktik i et krydsfelt mellem læreruddannelse og praktik

en undersøgelse af engelsklærerstuderendes kognition om grammatik

Forfattere

  • Morten Gustenhoff
  • Mette Vedsgaard Christensen
  • Søren Rørdam Bastholm
  • Maibrit Kristensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v8i2.138294

Nøgleord:

lærerstuderende, læreruddannelse, lærerkognition, engelskundervisning, fagdidaktik

Resumé

Denne artikel præsenterer resultaterne af en undersøgelse af lærerstuderendes kognition om grammatikundervisning i engelskundervisningen i grundskolen og på læreruddannelsen. På trods af kendte fordele ved den funktionelle grammatikundervisning ved vi, at en traditionel tilgang stadig spiller en rolle – for så vidt der undervises eksplicit i grammatik i engelskundervisningen. Formålet med denne undersøgelse er derfor at bidrage til at afdække, hvad der har betydning for de didaktiske valg, de lærerstuderende foretager i grammatikundervisningen, samt hvordan disse dannes i forbindelse med læreruddannelse og praktik. Undersøgelsen tager inspiration fra Q-metodologien, og ved hjælp af analyser af forskellige, kombinerede datatyper viser vores undersøgelse, at almenpædagogiske spørgsmål om elevers adfærd og motivation og forventninger til læreres forberedelsestid i højere grad end fagdidaktiske perspektiver vægtes af de engelskstuderende. Undersøgelsen bidrager dermed med viden om, hvordan lærerstuderende udvikler grammatikundervisningen i fremmedsprogsundervisningen, men den skriver sig også ind i en aktuel diskussion af fagdidaktikkens udfordringer i en kombinationsuddannelse.

Forfatterbiografier

Morten Gustenhoff

VIA University College, Læreruddannelsen Aarhus

Mette Vedsgaard Christensen

VIA University College, Læreruddannelsen i Aarhus

Søren Rørdam Bastholm

VIA University College, Læreruddannelsen i Silkeborg

Maibrit Kristensen

VIA University College, Læreruddannelsen i Nr. Nissum

Referencer

Bock, K., & Jacobsen, S. K. (2020). På tværs af sprog – med litteratur og grammatik i fokus. Viden om Literacy, 27 , 98-104.

Borg, S. (2003). Teacher cognition in language teaching: A review of research on what language teachers think, believe, know and do. Language Teaching, 36(2), 81-109.

Borg, S. (2003). Teacher cognition in language teaching: A review of research on what language teachers think, believe, know and do. Language Teaching, 36(2), 81-109.

Busch, D. (2010). Pre-service teacher beliefs about language learning: The second language acquisition course as an agent for change. Language Teaching Research, 14(3), 318–337. https://doi.

org/10.1177/1362168810365239

Böwadt, P. R., Madsen, L., & Svendsen, C. S. (2022). Fra Praktik til integreret skoleforløb. En nytænkrning af praktik og praksissamarbejde gennem integreret pædagogik. Unge Pædagoger, 2022(2), 5-12.

Böwadt, P. R., & Vaaben, N. K. (2021). Hvad skal vi med læreruddannelsen? – om teori- og praksisudfordringer i overgangen mellem læreruddannelse og profession. Studier i læreruddannelse og -profession, 6(1), 51-72.

Çapan, S. (2014). Pre-Service English as a Foreign Language Teachers’ Belief Development about Grammar Instruction. Australian Journal of Teacher Education, 39(12). http://ro.ecu.edu.au/ajte/vol39/iss12/9

Christensen, M. V., Kabel, K., & Brok, L. S. (2019). Hovedfund. I K. Kabel, M. V. Christensen & L. S. Brok (red.), Hvordan praktiseres grammatikundervisningen i dansk, engelsk og tysk? Statusrapport Gramma3. Københavns Professionshøjskole, VIA University College og Nationalt Videncenter for Læsning.

Clarke, A. (2011). Doing Situational Maps and Analysis. I A. Clarke, Situational Analysis, s. 83–144. SAGE. https://doi.org/10.4135/9781412985833.n3

Daryai-Hansen, P., & Henriksen, B. (2017). Lærerkognition som centralt udgangspunkt for en efteruddannelsesmodel til udvikling af lærernes undervisningspraksis. Studier i læreruddannelse og -profession, 2, 34-61. https://tidsskrift.dk/SLP/article/view/96704

Dimova, S. (2022). Functional orientation to grammar in language teaching and assessment: The sentence and beyond. Sproglæreren, 1, 10-12.

Ellis, R. (2003). Task-based Language Learning and Teaching. Oxford University Press.

Ellis, R. (2016). Focus on form: A critical review.Language Teaching Research,20(3), 405-428.

Fernandez, S. S. (2019). Fremmedsprogsstuderendes overbevisninger om sproglæring. Før og efter profilsemesteret på kandidatstudiet. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 14(26), 5-22.

Graham, S., & Perin, D. (2007). Writing next: Effective strategies to improve writing of adolescents in middle and high schools. A report to Carnegie Corporation of New York.

Graus, J., & Coppen, P.-A. (2018). Influencing student teacher grammar cognitions: The case of the incongruous curriculum.The Modern Language Journal,102(4), 693-712.

Graus, J., & Coppen, P.-A. (2016). Student teacher beliefs on grammar instruction. Language Teaching Research, 20(5), 571–599. https://doi.org/10.1177/1362168815603237

Grimen, H. (2008). Profesjon og kunnskap. I A. Molander & L. I. Terum (red.), Profesjonsstudier (s. 71-86). Universitetsforlaget.

Haukås, Å., & Mercer, S. (2021). Exploring pre-service language teachers’ mindsets using a sorting activity. Innovation in Language Learning and Teaching, 16(3), 221-233

Hillocks, G. (2008). Writing in Secondary Schools. I C. Bazerman (red.), Handbook of Research on Writing (s. 311–329). Routledge.

Irie, K., Ryan, S., & Mercer, S. (2018). Using Q methodology to investigate pre-service EFL teachers’ mindsets about teaching competences. Studies in Second Language Learning and Teaching, 8(3), 575-598.

Kabel, K., & Bjerre, K. (2020). Kontekstualiseret grammatikundervisning – hvad er det? Viden om Literacy, 27 , 20-29.

Kabel, K., Bjerre, K., & Bock K. (2019). Kontekstualiseret grammatikundervisning. I: K. Kabel, M. V. Christensen & L. S. Brok (red.), Hvordan praktiseres grammatikundervisningen i dansk, engelsk og tysk? Statusrapport Gramma3. Københavns Professionshøjskole, VIA University College og Nationalt Videncenter for Læsning.

Kabel, K, Christensen, M. V., & Brok, L. S. (2022). A focused ethnographic study on grammar teaching practices across language subjects in schools. Language, Culture and Curriculum, 35(1), 51-66. https://doi.org/10.1080/07908318.2021.1918144

Krogager Andersen, L.(2021).Three perspectives on the role of teacher beliefs in the language classroom.Apples – Journal of Applied Language Studies,15(2), 71-92.https://doi.org/10.47862/apples.103078

Long, M. (1991). Focus on form: A design feature in language teaching methodology. I K. de Bot, R.

Ginsberg & C. Kramsch (red.), Foreign language research in cross-cultural perspective. John Benjamins.

Myhill, D. A., Jones, S., Lines, H., & Watson, A. (2012). Re-thinking grammar: The impact of embedded grammar teaching on students writing and students’ metalinguistic understanding. Research Papers in Education, 27(2), 139-166. http://doi.org/10.1080/02671522.2011.637640

Myhill,D., Lines, H., & Watson, A. (2012). Making meaning with grammar: A repertoire of possibilities. English in Australia, 47(3), 29–38. https://search.informit.org/doi/10.3316/infommit.100676499722930

Nespor, J. (1987). The role of beliefs in the practice of teaching. Journal of Curriculum Studies, 19, 317-328.

Phipps, S., & Borg, S. (2009). Exploring tensions between teachers’ grammar teaching beliefs and practices. System, 37(3), 380-390.

Rohde, L. (2020). At vælge, forhandle og begrunde engelsk grammatik. Viden om Literacy, 27 , 62-69.

Schmidt, R. W. (1995). Attention and awareness in foreign language learning. Second Language Teaching & Curriculum Center, University of Hawai’i.

Simonsen, A. (2004). Læreruddannelsen i de sidste 50 år – En professionsuddannelse. I B. H.

Hansen & J. Gleerup (red), Videnteori, professionsuddannelse og professionsforskning (s. 253-280). Syddansk Universitetsforlag. Uddannelses- og Forskningsministeriet (2022). Aftale om ny læreruddannelse. https://ufm.dk/lovstof/politiske-aftaler/aftale-om-reform-af-laereruddannelsen-13-september-2022.pdf

Watson, A. (2015) The problem of grammar teaching: a case study of the relationship between a teacher’s beliefs and pedagogical practice. Language and Education, 29(4), 332-346. https://doi.org/10.1080/09500782.2015.1016955

Watson, A. M. (2013). Conceptualisations of ‘grammar teaching’: L1 English teachers’ beliefs about teaching grammar for writing. Language Awareness, 24(1), 1-14. https://doi.org/10.1080/09658416.2013.828736

Downloads

Publiceret

30-06-2023

Citation/Eksport

Gustenhoff, M., Christensen, M. V., Bastholm, S. R., & Kristensen, M. (2023). Fagdidaktik i et krydsfelt mellem læreruddannelse og praktik: en undersøgelse af engelsklærerstuderendes kognition om grammatik. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 8(2). https://doi.org/10.7146/lup.v8i2.138294

Nummer

Sektion

Artikler inden for tema