Fagdidaktik i et krydsfelt mellem læreruddannelse og praktik
en undersøgelse af engelsklærerstuderendes kognition om grammatik
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v8i2.138294Nøgleord:
lærerstuderende, læreruddannelse, lærerkognition, engelskundervisning, fagdidaktikResumé
Denne artikel præsenterer resultaterne af en undersøgelse af lærerstuderendes kognition om grammatikundervisning i engelskundervisningen i grundskolen og på læreruddannelsen. På trods af kendte fordele ved den funktionelle grammatikundervisning ved vi, at en traditionel tilgang stadig spiller en rolle – for så vidt der undervises eksplicit i grammatik i engelskundervisningen. Formålet med denne undersøgelse er derfor at bidrage til at afdække, hvad der har betydning for de didaktiske valg, de lærerstuderende foretager i grammatikundervisningen, samt hvordan disse dannes i forbindelse med læreruddannelse og praktik. Undersøgelsen tager inspiration fra Q-metodologien, og ved hjælp af analyser af forskellige, kombinerede datatyper viser vores undersøgelse, at almenpædagogiske spørgsmål om elevers adfærd og motivation og forventninger til læreres forberedelsestid i højere grad end fagdidaktiske perspektiver vægtes af de engelskstuderende. Undersøgelsen bidrager dermed med viden om, hvordan lærerstuderende udvikler grammatikundervisningen i fremmedsprogsundervisningen, men den skriver sig også ind i en aktuel diskussion af fagdidaktikkens udfordringer i en kombinationsuddannelse.
Referencer
Bock, K., & Jacobsen, S. K. (2020). På tværs af sprog – med litteratur og grammatik i fokus. Viden om Literacy, 27 , 98-104.
Borg, S. (2003). Teacher cognition in language teaching: A review of research on what language teachers think, believe, know and do. Language Teaching, 36(2), 81-109.
Borg, S. (2003). Teacher cognition in language teaching: A review of research on what language teachers think, believe, know and do. Language Teaching, 36(2), 81-109.
Busch, D. (2010). Pre-service teacher beliefs about language learning: The second language acquisition course as an agent for change. Language Teaching Research, 14(3), 318–337. https://doi.
org/10.1177/1362168810365239
Böwadt, P. R., Madsen, L., & Svendsen, C. S. (2022). Fra Praktik til integreret skoleforløb. En nytænkrning af praktik og praksissamarbejde gennem integreret pædagogik. Unge Pædagoger, 2022(2), 5-12.
Böwadt, P. R., & Vaaben, N. K. (2021). Hvad skal vi med læreruddannelsen? – om teori- og praksisudfordringer i overgangen mellem læreruddannelse og profession. Studier i læreruddannelse og -profession, 6(1), 51-72.
Çapan, S. (2014). Pre-Service English as a Foreign Language Teachers’ Belief Development about Grammar Instruction. Australian Journal of Teacher Education, 39(12). http://ro.ecu.edu.au/ajte/vol39/iss12/9
Christensen, M. V., Kabel, K., & Brok, L. S. (2019). Hovedfund. I K. Kabel, M. V. Christensen & L. S. Brok (red.), Hvordan praktiseres grammatikundervisningen i dansk, engelsk og tysk? Statusrapport Gramma3. Københavns Professionshøjskole, VIA University College og Nationalt Videncenter for Læsning.
Clarke, A. (2011). Doing Situational Maps and Analysis. I A. Clarke, Situational Analysis, s. 83–144. SAGE. https://doi.org/10.4135/9781412985833.n3
Daryai-Hansen, P., & Henriksen, B. (2017). Lærerkognition som centralt udgangspunkt for en efteruddannelsesmodel til udvikling af lærernes undervisningspraksis. Studier i læreruddannelse og -profession, 2, 34-61. https://tidsskrift.dk/SLP/article/view/96704
Dimova, S. (2022). Functional orientation to grammar in language teaching and assessment: The sentence and beyond. Sproglæreren, 1, 10-12.
Ellis, R. (2003). Task-based Language Learning and Teaching. Oxford University Press.
Ellis, R. (2016). Focus on form: A critical review.Language Teaching Research,20(3), 405-428.
Fernandez, S. S. (2019). Fremmedsprogsstuderendes overbevisninger om sproglæring. Før og efter profilsemesteret på kandidatstudiet. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 14(26), 5-22.
Graham, S., & Perin, D. (2007). Writing next: Effective strategies to improve writing of adolescents in middle and high schools. A report to Carnegie Corporation of New York.
Graus, J., & Coppen, P.-A. (2018). Influencing student teacher grammar cognitions: The case of the incongruous curriculum.The Modern Language Journal,102(4), 693-712.
Graus, J., & Coppen, P.-A. (2016). Student teacher beliefs on grammar instruction. Language Teaching Research, 20(5), 571–599. https://doi.org/10.1177/1362168815603237
Grimen, H. (2008). Profesjon og kunnskap. I A. Molander & L. I. Terum (red.), Profesjonsstudier (s. 71-86). Universitetsforlaget.
Haukås, Å., & Mercer, S. (2021). Exploring pre-service language teachers’ mindsets using a sorting activity. Innovation in Language Learning and Teaching, 16(3), 221-233
Hillocks, G. (2008). Writing in Secondary Schools. I C. Bazerman (red.), Handbook of Research on Writing (s. 311–329). Routledge.
Irie, K., Ryan, S., & Mercer, S. (2018). Using Q methodology to investigate pre-service EFL teachers’ mindsets about teaching competences. Studies in Second Language Learning and Teaching, 8(3), 575-598.
Kabel, K., & Bjerre, K. (2020). Kontekstualiseret grammatikundervisning – hvad er det? Viden om Literacy, 27 , 20-29.
Kabel, K., Bjerre, K., & Bock K. (2019). Kontekstualiseret grammatikundervisning. I: K. Kabel, M. V. Christensen & L. S. Brok (red.), Hvordan praktiseres grammatikundervisningen i dansk, engelsk og tysk? Statusrapport Gramma3. Københavns Professionshøjskole, VIA University College og Nationalt Videncenter for Læsning.
Kabel, K, Christensen, M. V., & Brok, L. S. (2022). A focused ethnographic study on grammar teaching practices across language subjects in schools. Language, Culture and Curriculum, 35(1), 51-66. https://doi.org/10.1080/07908318.2021.1918144
Krogager Andersen, L.(2021).Three perspectives on the role of teacher beliefs in the language classroom.Apples – Journal of Applied Language Studies,15(2), 71-92.https://doi.org/10.47862/apples.103078
Long, M. (1991). Focus on form: A design feature in language teaching methodology. I K. de Bot, R.
Ginsberg & C. Kramsch (red.), Foreign language research in cross-cultural perspective. John Benjamins.
Myhill, D. A., Jones, S., Lines, H., & Watson, A. (2012). Re-thinking grammar: The impact of embedded grammar teaching on students writing and students’ metalinguistic understanding. Research Papers in Education, 27(2), 139-166. http://doi.org/10.1080/02671522.2011.637640
Myhill,D., Lines, H., & Watson, A. (2012). Making meaning with grammar: A repertoire of possibilities. English in Australia, 47(3), 29–38. https://search.informit.org/doi/10.3316/infommit.100676499722930
Nespor, J. (1987). The role of beliefs in the practice of teaching. Journal of Curriculum Studies, 19, 317-328.
Phipps, S., & Borg, S. (2009). Exploring tensions between teachers’ grammar teaching beliefs and practices. System, 37(3), 380-390.
Rohde, L. (2020). At vælge, forhandle og begrunde engelsk grammatik. Viden om Literacy, 27 , 62-69.
Schmidt, R. W. (1995). Attention and awareness in foreign language learning. Second Language Teaching & Curriculum Center, University of Hawai’i.
Simonsen, A. (2004). Læreruddannelsen i de sidste 50 år – En professionsuddannelse. I B. H.
Hansen & J. Gleerup (red), Videnteori, professionsuddannelse og professionsforskning (s. 253-280). Syddansk Universitetsforlag. Uddannelses- og Forskningsministeriet (2022). Aftale om ny læreruddannelse. https://ufm.dk/lovstof/politiske-aftaler/aftale-om-reform-af-laereruddannelsen-13-september-2022.pdf
Watson, A. (2015) The problem of grammar teaching: a case study of the relationship between a teacher’s beliefs and pedagogical practice. Language and Education, 29(4), 332-346. https://doi.org/10.1080/09500782.2015.1016955
Watson, A. M. (2013). Conceptualisations of ‘grammar teaching’: L1 English teachers’ beliefs about teaching grammar for writing. Language Awareness, 24(1), 1-14. https://doi.org/10.1080/09658416.2013.828736
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Forfatter og tidsskrift

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Studier i læreruddannelse og -profession modtager kun manuskripter som ikke tidligere har været publiceret i nordiske tidsskrifter og ikke er samtidigt er indsendt til andre tidsskrifter.
Forfattere giver tidsskriftet ret til første publicering og bevarer deres ophavsret.
Udgivne artikler er omfattet af Creative Commons licens CC BY-NC-ND. By (navngivning), NC, (non commerical), ND (no derivatives). Den tillader alene spredning af værket til offentligheden, dvs. downloade og dele dem med andre, så længe dit værk krediteres, ikke ændres eller anvendes komercielt. https://creativecommons.org/share-your-work/).