Potentialer og begrænsninger ved anvendelse af lærebøger i matematikundervisningen: resultater fra et systematisk review
Abstract
Denne artikel sammenfatter et kvalitativt, systematisk review af hvilke potentialer og begrænsninger der kan identificeres ved anvendelse af lærebøger i matematikundervisningen. Første del af artiklen beskriver den metodiske tilgang og afsluttes med et geografisk og tidsmæssigt overblik over forskningsfeltet. I anden del af artiklen præsenteres anvendelsen af begrebskort som et analyseredskab til at afdække sammenhænge i temaerne i den udvalgte litteratur. Resultatet af reviewet præsenteres som et oversigtsskema over de 59 inkluderede kilder. Disse kilder fordeler sig indenfor ti temaer der overordnet kan placeres i fire kategorier: ”lærebogsbegrebet”, ”lærebogen og eleverne”, ”lærebogen og curriculum” samt ”lærebogen og lærerne”. Disse kategorier udtrykker relationer lærebogen indgår i. Tredje del af artiklen beskriver eksempler på fund indenfor de fire kategorier og går tættere på kvalitative analyser i tre af disse temaer herunder et bud på en definition af begrebet ”lærebog”.
References
Fan, L. (2013). Textbook research as scientific research: towards a common ground on issues and methods of research on mathematics textbooks. ZDM, 45 (5), 765-777. https://doi.org/10.1007/s11858-013-0530-6
Fan, L., Zhu, Y. & Miao, Z. (2013). Textbook research in mathematics education: development status and directions. ZDM, 45 (5), 633-646. https://doi.org/10.1007/s11858-013-0539-x
Fink, A. (2014). Conducting research literature reviews (4th ed.). SAGE.
Gough, D., Oliver, S. & Thomas, J. (2012). Introducing systematic reviews. In D. Gough, S. Oliver & J. Thomas (Eds.), Introduction to systematic reviews (pp. 1-16). SAGE. https://doi.org/10.1186/2046-4053-1-28
Hansen, T. I. (2008). Læremiddeldidaktik - hvad er det? Skitse til en almen læremiddeldidaktik. Læremiddeldidaktik, 1 (1), 4-13.
Husén, T. (1967). International study of achievement in mathematics: a comparison of twelve countries (Vol. 2). Almqvist & Wiksell.
Jitendra, A. K., Deatline-Buchman, A. & Sczesniak, E. (2005). A comparative analysis of third-grade mathematics textbooks before and after the 2000 NCTM Standards. Assessment for Effective Intervention, 30 (2), 47-62. https://doi.org/10.1177/073724770503000205
Knudsen, S. (Ed.). (2011). Internasjonal forskning på læremidler: en kunnskapsstatus. Høgskolen i Vestfold.
National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. NCTM.
National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. NCTM.
Morgan, D. L. (2014). Pragmatism as a paradigm for social research. Qualitative Inquiry, 20 (8), 1045-1053. https://doi.org/10.1177/1077800413513733
Rezat, S. & Strässer, R. (2013). Methodologies in Nordic research on mathematics textbooks. In B. Grevholm (Ed.), Nordic research in didactics of mathematics: past, present and future (pp. 469-482). Cappelen Damm.
Rønn, C. (2006). Almen videnskabsteori for professionsuddannelserne: iagttagelse, viden, teori, refleksion. Alinea.
Steen & Madsen (2016). Lærebogen i matematik. Et systematisk review af lærebogen i matematikundervisningen. Aarhus Universitet. Upubliceret specialeafhandling. Kan fås ved henvendelse til forfatterne på mail masm@ via.dk
Steen & Madsen (2018). The textbook in mathematics: findings from a systematic review. In G. Schubring, L. Fan & V. Geraldo (Eds.), ICMT2 2017 conference: Proceedings of the second international conference on mathematics textbook research and development (pp. 214-224). Universidade Federal do Rio de Janeiro. http://www.sbembrasil.org.br/files/ICMT2017.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.