Sociofaglig inklusion og elevfællesskaber. Til didaktiseringen af kammerathjælp i matematikundervisning på folkeskolens begyndertrin

Authors

  • Maria Christina Secher Schmidt

DOI:

https://doi.org/10.7146/nomad.v20i2.148675

Abstract

Artiklen tager udgangspunkt i et casestudie, der undersøger matematikundervisningen i fire indskolingsklasser (1.–3. klasse). Gennem historier, baseret på elevinterviews og observationer, giver artiklen eksempler på, hvordan elever i matematik-vanskeligheder iværksætter strategier med henblik på at blive legitime deltagere i elevfællesskabet. Når eleverne samarbejder om matematik, anvender de deres sociale kapital i form af, at de byder sig til som ven eller dominerende partner. Det synliggøres i artiklen, at det ikke er nok, at matematiklæreren har blik for at organisere samarbejdsstrukturen – der skal også støttes matematikfagligt. Analyserne illustrerer behovet for et nyt inklusionsbegreb: ”sociofaglig inklusion”. Artiklen afsluttes med konkrete fagdidaktiske opmærksomhedspunkter som anledning til at udnytte læringspotentialet i kammerathjælp.

References

Adler, B. (2008). Dyskalkuli & matematik - en håndbog i matematikvanskeligheder. Herning: Special-pædagogisk forlag.

Alenkær, R. (2010). Eksklusion, inklusion, rummelighed og integration. I R. Alenkær (Red.), Den inkluderende skole - en grundbog (s. 13-26). København: Frydenlund.

Allan, J. (2012). The inclusion challenge. I T. Barow & D. Ostlund (Red.), Bildning för alla! En pedagogisk utmaning (s. 109-221). Kristianstad: Högskolan Kristianstad.

Alrø, H. & Skovsmose, O. (1999). Samtalen som et støttende stillads. København: Center for forskning i matematiklæring.

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. (2012). Uddannelse skal styrkes gennem hele livet. Fordeling & levevilkår. København: Forfatteren.

Asp-Onsjö, L. (2006). Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? En fallstudie i en kommun (Göteborg Studies in Educational Sciences 248). Göteborg: Acta universitatis gothoburgiensis.

Baker, S., Gersten, R. & Lee, D. (2002). A synthesis of empirical research on teaching mathematics to low-achieving students. The Elementary School Journal, 103 (1), 51-73. https://doi.org/10.1086/499715

Baltzer, K. (2011). Undervisning som ledelse af erkendelsesprocesser. I M. Hermansen (Red.), Lærerens psykologibog. Læringsledelse, didaktiske opgaver og samarbejde (s. 53-83). København: Akademisk forlag.

Baxter, J., Woodward, J. & Olson, D. (2001). Effects of reform-based mathematics instruction on low achievers in five third-grade classrooms. The Elementary School Journal, 101 (5), 529-547. https://doi.org/10.1086/499686

Brinkmann, S. & Jakobsen, M. H. (2012). Den litterære dimension. Om slægtskabet mellem kvalitativ sociologi og skønlitteratur. I M. H. Jakobsen & S. Q. Jensen (Red.), Kvalitative udfordringer (s. 301-343). København: Hans Reitzels Forlag.

Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. I J. G. Richardson (Red.), Handbook of theory and research for the sociology of education (s. 241-258). New York: Greenwood Press.

Bourdieu, P. et al. (1999). The weight of the world - social suffering in contemporary society. Cambridge: Polity Press, Blackwell Publishers.

Bourdieu, P. & Wacquant, L. J. D. (1996). Refleksiv sociologi − mål og midler. København: Hans Reitzels Forlag.

Bray, W. S. (2011). A collective case study of the influence of teachers' beliefs and knowledge on error handling practices during class discussion of mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 42 (1), 2-38. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.42.1.0002

Bøttger, H., Kvist-Andersen, G., Lindenskov, L. & Weng, P. (2004). Regnehuller - new conceptual understanding. I A. Engström (Red.), Democracy and participation. A challenge for special needs education in mathematics (s. 121-134). Örebro University.

Carrington, S. (2006, november). Systems models to support inclusive education practices: engaging Queensland students and teachers in school review and development using the index for inclusion. Papir præsenteret på AARE Conference, Adelaide. Hentet fra www.aare.edu.au/data/publications/2006/ car06476.pdf

Czarniawska, B. (2010). Narratologi og feltstudier. I S. Brinkmann & L. Tanggaard (Red.), Kvalitative metoder − en grundbog (s. 239-262). København: Hans Reitzels Forlag.

Danmarks Evalueringsinstitut. (2011). Indsatser for inklusion i folkeskolen. København: Forfatteren.

Davidson, N. (2002). Cooperative and collaborative learning. An integrative perspective. I J. S. Thousand, R. A. Vill. & A. I. Nevin (Red.), Creativity and collaborative learning: a practical guide to empowering students and teachers (s. 181-195). Baltimore: Paul H. Brookes.

Dysthe, O. (1997). Det flerstemmige klasserum. Skrivning og samtale for at lære. Århus: Klim.

Empson, S. B. (2003). Low-performing students and teaching fractions for understanding: an interactional analysis. Journal for Research in Mathematics Education, 34 (4), 305-343. https://doi.org/10.2307/30034786

Engström, A. (2000). Specialpedagogik för 2000-talet. Nämnaren, 27 (1), 27-31. https://doi.org/10.1260/0957456001497779

Epstein, I., Stevens, B., McKeever, P. & Baruchel, S. (2006). Photo elicitation interview (PEI): using photos to elicit children's perspectives. International Journal of Qualitative Methods 5 (3), 1-11. https://doi.org/10.1177/160940690600500301

Ernest, P. (2011). Mathematics and special educational needs: theories of mathematical ability and effective types of intervention with low and high attainers in mathematics. Saarbrücken: Lambert Academic Publishing.

Ferguson, D. L. (2008). International trends in inclusive education: the continuing challenge to teach each one and everyone. European Journal of Special Needs Education, 23 (2), 109-120. https://doi.org/10.1080/08856250801946236

Flyvbjerg, B. (1991). Rationalitet og magt − bind 1. København: Akademisk Forlag.

Gibson, J. E., (2012). Interviews and focus groups with children: methods that match children's developing competencies. Journal of Family Theory & Review 4 (2), 148-159. https://doi.org/10.1111/j.1756-2589.2012.00119.x

Harper, D. (2002). Talking about pictures: a case for photo elicitation. Visual Studies, 17 (1), 13-26. https://doi.org/10.1080/14725860220137345

Hattie, J. (2002). Classroom composition and peer effects. International Journal of Educational Research, 37, 449-481. https://doi.org/10.1016/S0883-0355(03)00015-6

Hattie, J. (2013). Synlig læring − for lærere. Frederikshavn: Dafolo.

Højholt, C. (1996). Udvikling gennem deltagelse. I C. Højholt & G. Witt (Red.), Skolelivets socialpsykologi (s. 39-80). København: Unge Pædagoger.

Johnsen-Høines, M. & Alrø, H. (2012). Trenger en å spørre for å være spørrende? I M. Johnsen-Høines & H. Alrø (Red.), Læringssamtalen i matematikkfagets praksis (s. 21-36). Bergen: Caspar Forlag.

Kagen, S. & Stenlev, J. (2009). Cooperative learning. Undervisning med samarbejdsstrukturer. Albertslund: Malling Beck.

Kunnskapsdepartementet. (2013). Faktablad: Meld. til St. 20 (2012-2013). På rett vei. Oslo: Forfatteren. Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/faktablad-meldtil-st-20/id717839/

Kunsch, C. A., Jitendra, A. K. & Sood, S. (2007). The effects of peer-mediated instruction in mathematics for students with learning problems: a research synthesis. Learning Disabilities Research & Practice, 22 (1), 1-12. https://doi.org/10.1111/j.1540-5826.2007.00226.x

Lave, J. (2008). Epiloque: situated learning and changing practice. I A. Amin & J. Roberts (Red.), Community, economic creativity and organization (s. 283-296). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199545490.003.0012

Lave, J. (2011). Situated learning og skiftende praksis. I G. Christensen & E. Bertelsen (Red.), Pædagogiske perspektiver på arbejdsliv (s. 43-59). Frederiksberg: Frydenlund.

Lave, J. & Wenger, E. (2003). Situeret læring. I J. Lave & E. Wenger, Situeret læring − og andre tekster (s. 31-54 ). København: Hans Reitzel.

Lindenskov, L. (2000). Kan det være rigtigt at regne forkert og forkert at regne rigtigt? Læringslandskaber - artikler om læring og fagdidaktik, 4 (1), 67-82.

Lindenskov, L. (2006). Matematikvanskeligheder i inkluderende undervisning for børn, unge og voksne. Nordisk matematikkdidaktikk, 11 (4), 65-95.

Lindenskov, L. & Weng, P. (2013). Matematikvanskeligheder. Tidlig intervention. Viborg: Dansk psykologisk forlag.

Magne, O. (2006). Historical aspects on special education in mathematics. Nordisk matematikkdidaktikk, 11 (4), 7-35.

McDermott, R., Goldman, S. & Varenne, H. (2006). The cultural work of learning disabilities. Educational Researcher, 35 (6), 12-17. https://doi.org/10.3102/0013189X035006012

McLeskey, J., Waldron, N. L. & Redd, L. (2012). A case study of a highly effective, inclusive elementary school. Hentet fra http://education.ufl.edu/disability-policy-practice/files/2012/05/McLeskey-Waldron-Redd-JSED-Case-Study-3.pdf

Ministeriet for forskning, innovation og videregående uddannelser. (2013). BEK nr 231 af 08/03/2013. København: Forfatteren. Hentet fra https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=145748

Ministry of education, science and culture. (2011). The Icelandic national curriculum guide for compulsory school: general section. Reykjavík: Forfatteren. Hentet fra http://brunnur.stjr.is/mrn/utgafuskra/utgafa.nsf/xsp/.ibmmodres/domino/OpenAttachment/mrn/utgafuskra/utgafa.nsf/C590D16CBC8439C500257A240030AE7F/Attachment/adskr_grsk_ens_2012.pdf

Mørck, L. L. (2009). Kritisk psykologisk perspektiv på intervention. Samarbejde omkring problemer og handlemuligheder. I K. Bro, O. Lø. & J. Svanholt (Red.), Psykologiske perspektiver på intervention i pædagogiske kontekster (s. 177-208). København: Dansk Psykologisk Forlag

Nilholm, C. & Göransson, K. (2013). Inkluderande undervisning - vad kan man lära av forskningen? Forsknings- och utvecklingsrapport om inkluderande undervisning utgiven av Specialpedagogiska skolmyndigheten. Hentet fra http://www.butiken.spsm.se/produkt/katalog_filer/00459_tillganglig.pdf

OECD. (2010). What students know and can do. Student performance in reading mathematics and science (Volume I). Paris: Forfatteren.

OECD. (2013). PISA 2012 results: ready to learn: students' engagement, drive and self-beliefs (Volume III)[Preliminary Version]. Hentet fra http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/PISA2012-Vol3-Chap2.pdf https://doi.org/10.1787/9789264201170-en

Patrick, H., Turner, J. C., Meyer, D. K. & Midgley, C. (2003). How teachers establish psychological environments during the first days of school: associations with avoidance in mathematics. Teachers College Record, 105 (8), 1521-1558. https://doi.org/10.1111/1467-9620.00299

Patton, M. Q. (2002) Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks: SAGE.

Porter, J., (2014). Research and pupil voice. I L. Florian (Red.), The Sage handbook of special education. (Vol. 1, s. 405-419). Thousand Oaks: SAGE. https://doi.org/10.4135/9781446282236.n26

Schleppenbach, M., Flevares, L. M., Sims, L. M. & Perry, M. (2007). Teacher responses to student mistakes in Chinese and U.S. classrooms. Elementary School Journal, 108 (2), 131-147. https://doi.org/10.1086/525551

Schmidt, M. C. S. (2013). Klasseledelse i matematik. Hvad ved vi egentlig? − et systematisk review om matematiklæreres bidrag til et inkluderende læringsfællesskab på skolens begynder- og mellemtrin. MONA, 13 (3), 23-43.

Schmidt, M. C. S. (i tryk). Mathematics difficulties & classroom leadership - A case study of teaching strategies and student participation in inclusive classrooms. Cursiv, 2015.

Sjöberg, G. (2003). Dyskalkyli, skolans största pedagogiska problem? En granskning av forskningslitteraturen mellan 1993-2003. I A. Engström (Red.), Democracy and participation. A challenge for special needs education in mathematics (s. 261-282). Örebro University.

Slavin, R. E. & Lake, C. (2008). Effective programs in elementary mathematics: a best-evidence synthesis. Review of Educational Research, 78 (3), 427-515. https://doi.org/10.3102/0034654308317473

Søndergaard, D. M. (2009). Mobning og social eksklusionsangst. I J. Kofoed & D. M. Søndergaard (Red.), Mobning (s. 21-58). København: Hans Reitzel.

Tetler, S., Ferguson, D., Baltzer, K. & Boye, C. (2011). Inkluderet i skolens læringsfællesskab? En fortløbende problemidentifikations- og problemløsningsstrategi. Frederikshavn: Dafolo.

Tetler, S., Hedegaard-Sørensen, H., Emtoft, L., M. & Ulvseth, H. (2012). Komparativ undersøgelse af læreres tilegnelse af specialpædagogiske kompetencer gennem uddannelse. Rapport til formandskabet for skolerådet. Aarhus Universitet. https://doi.org/10.7146/aul.29.49

Thuneberg, H., Hautamäki, J., Ahtiainen, R., Lintuvuori, M., Vainikainen, M.-P. & Hilasvuori, T. (2013). Conceptual change in adopting the nationwide special education strategy in Finland. Journal of Educational Change, 15 (1), 37-56. https://doi.org/10.1007/s10833-013-9213-x

Undervisningsministeriet. (2012). Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler). København: Forfatteren. Hentet fra https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=141611

Wouters, S., Colpin, H., Van Damme, J., De Laet, S. & Verschueren, K. (2013). Early adolescents' academic self-concept formation: Do classmates or friends matter most? Learning and Individual Differences 27, 193-200. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2013.09.002

Downloads

Published

2015-06-19

How to Cite

Schmidt, M. C. S. (2015). Sociofaglig inklusion og elevfællesskaber. Til didaktiseringen af kammerathjælp i matematikundervisning på folkeskolens begyndertrin. NOMAD Nordic Studies in Mathematics Education, 20(2), 27–52. https://doi.org/10.7146/nomad.v20i2.148675

Issue

Section

Articles