Matematikvanskeligheder i inkluderende undervisning for børn, unge og voksne

Authors

  • Lena Lindenskov

DOI:

https://doi.org/10.7146/nomad.v11i4.147997

Abstract

To internationale tendenser af afgørende betydning for, hvordan matematikvanskeligheder kan forstås og imødegås, identificeres i artiklen: Matematikholdig kompetence som nøglekompetence og inkluderende skole. På denne baggrund og ud fra empiriske undersøgelser argumenteres for en ny og pragmatisk begrebssætning af matematikvanskeligheder. Et overordnet begreb regnehuller til støtte for forståelse af det faglige indhold i vanskelighederne og for inspiration til videre matematiklæring. Desuden en model til forståelse af elevers oplevelser. Modellens elementer er matematik som system, mening og forståelsesbehov, blokeringer og modstand, undervisning og eleven i klassen/på holdet. De behandlede spørgsmål og udviklingstendenser er generelle, men danske resultater og dokumenter bruges i artiklen som case.

References

Andresen, B. (2003). Elever der møder passende udfordringer lærer mere. I K. F. Hansen & O. Hansen (red.), Skolens rummelighed - fra idé til handling (Hæfte 4 i temaet Rummelighed i uddannelsessystemet) (s.155-166). København: Undervisningsministeriet.

Arnbak, E. (2003). Faglig læsning - fra læseproces til læreproces. København: Gyldendal.

Bekendtgørelse nr. 680 af 10/7/2001 om ændring af bekendtgørelse om undervisning m.v. inden for forberedende voksenundervisning (FVU- bekendtgørelsen. Matematik, lærerkvalifikationer) (2001). København: Undervisningsministeriet. Lokaliseret den 1. december 2006 på http:// us.uvm.dk/voksen/fvu

Blomhøj, M. (2001). Hvorfor matematikundervisning? - matematik og almendannelse i et højteknologisk samfund. I M. Niss (red.), Matematikken og verden(s. 219-246). København: Fremad.

Booth, T. & Ainscow, M. (2004). Inkluderingshåndbogen (oversat og bearbejdet af Baltzer, K.& Tetler, S.). København: Danmarks pædagogiske universitet.

Butterworth, B. (2005). Developmental Dyscalculia. I J. I. D. Campbelle (red.), Handbook of mathematical cognition (s.455- 468). New York: Psychology Press.

Bøttger, H., Kvist-Andersen, G., Lindenskov, L. & Weng, P. (2004). Regnehuller - new conceptual understanding. I A. Engström (red.), Democracy and participation: a challenge for special education in mathematics. Proceedings of the 2nd Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics (s. 121-134). Örebro universitet, Pedagogiska institutionen.

Dalen, M. (2003). Inkludering i et internasjonalt perspektiv. Undervisnings- ministeriets årlige konference om uddannelse og handicap (PPP). Lokaliseret 1. dember 2006 på http://www.kvis.org/metro/oversigt/OmKVISInternational tskolesama1.html

Damkjær, H. & Lange, T. (2006). Lavt præsterende elever, matematik- vanskeligheder og regnehuller (en kommentar). MONA, Matematik- og naturfagsdidaktik, 2006 (1), 87-90.

Dolk, M. & Groenestijn, M. v. (2006). Dyscalculie in discussie. Assen: Van Gorcum.

Dowker, A. (2001). Numeracy recovery: a pilot scheme for early intervention with young children with numeracy difficulties. Support for Learning, 16 (1), 6-10. https://doi.org/10.1111/1467-9604.00178

Dowker, A. (2004). What works for children with mathematical difficulties (Research report RR 554). University of Oxford, Dep. for Education and Skills.

Durgunoglu, A.Y. & Öney, B. (2000). Numeracy needs of adult literacy participants - learners' descriptions of their numeracy needs have a surprisingly strong emotional component. Focus on Basics, 4 (B). Lokaliseret 1. dember 2006 på http://www.ncsall.net/?id=315

Emanuelsson, I., Persson, B. & Rosenqvist, J. (2001). Forskning inom det specialpedagogiska området - en kunskapsöversikt. Stockholm: Skolverket.

European Commission (2002). Europæiske benchmarks for uddannelsesområdet: opfølgning af Det Europæiske Råds møde i Lissabon (KOM/2002/0629 endelig udg). Lokaliseret 13. december 2006 på http:// europa.eu/scadplus/leg/da/cha/c11064.htm

European Commission (2005a). Forslag til Europa-parlamentets og Rådets henstilling om nøglekompetencer for livslang læring (KOM(2005)548 endelig udg). Lokaliseret 1. december 2006 på http://ec.europa.eu/education/ policies/2010/doc/keyrec_da.pdf

European Commission (2005b). Key competences for lifelong learning in Europe: Frequently asked questions (MEMO/05/416). Press release 10th November.

EVA (2006). Evaluering af matematik på grundskolens mellemtrin - Matematik i alle fag. København: EVA, Danmarks evalueringsinstitut.

Finansministeriet m.fl. (1999). Udfordringer og muligheder - den kommunale økonomi frem mod 2010. København: Finansministeriet.

Fjælstad, H. (2003). En ny model for ressourcestyring. I K. F. Hansen & O. Hansen (red), Skolens rummelighed - fra idé til handling (Hæfte 4 i temaet Rummelighed i uddannelsessystemet) (s. 167-176). København: Undervis- ningsministeriet.

Gutiérrez, A. & Boero, P. (Eds) (2006). Handbook of Research on the psychology of mathematics. Rotterdam: Sense Publishers. https://doi.org/10.1163/9789087901127

Hansen, H. C., Jess, K., Rønn, E. & Pedersen, B. (2006). Der er mere end ét svar: matematik og specialundervisning. København: Alinea.

Hansen, K. F. & Hansen, O. (red.) (2003). Skolens rummelighed - fra idé til handling (Hæfte 4 i temaet Rummelighed i uddannelsessystemet). København: Undervisningsministeriet.

Jensen, J. H. (2005). Gymnasiereformen og Galileis 3 revolutioner. MONA, Matematik- og naturfagsdidaktik, 2005 (1), 71-81.

Knudsen, G. (1999). Kartlegging av grunnkurselevers manglende matematikkferdighet og holdninger til matematikk. Universitetet i Oslo, Institutt for spesialpedagogikk.

Levine, M. D. (2001). Learning disabilities, overview. I L.S. Grinstein & S.I. Lipsey (red.), Encyclopedia of mathematics education (s.393-402). New York: Routledge Falmer.

Lindenskov, L. (2004). What do we mean by everyday mathematics in adult education? I B. Clarke m. fl. (red.), International perspectives on learning and teaching mathematics (s.431-446). Göteborgs universitet, Nationellt centrum för matematikutbildning.

Lindenskov; L. (2001). Vanskeligheder i relationer mellem matematik og virkelighed - oplevet som meningsløshed. I M. Niss (red.), Matematikken og verden (s. 195-217). København: Fremad.

Lindenskov, L. (1997). Samtalen der blev væk - om elevens egen læreplan. I G. Nissen & M. Blomhøj (red), Hul i kulturen (s.22-40). København: Spektrum.

Lindenskov, L. (1996). Det er fordi jeg mangler billeder: AMU-kursisters oplevelser og potentialer i faglig regning og matematik. København: Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Lindenskov; L. (1993). Hverdagsviden og matematisk begrebsdannelse - læreprocesser i skolen (Ph.d. afhandling). Roskilde universitetscenter, IMFUFA.

Lindenskov, L. & Wedege, T. (2000). Numeralitet til hverdag og test (Skrift nr.17). Roskilde universitetscenter, Center for forskning i matematiklæring.

Lindenskov, L. & Wedege, T (2001). Numeracy as an analytical tool in adult education and research (Publication no.32). Roskilde universitetscenter, Center for forskning i matematiklæring.

Lindenskov, L. & Weng, P. (2004). Matematisk kompetence. I J. Mejding (red.), PISA 2003 - Danske unge i en international sammenligning (s.35- 96). København: DPU. (Kan downloades på http://www.uvm.dk/nyheder/ documents/pisa2003.pdf)

Lindenskov, L. & Weng, P. (2005). Matematikvanskeligheder og lavt præsterende elever i Danmark. MONA, Matematik- og naturfagsdidaktik, 2005 (2), 56-75.

Lindenskov, L. & Weng, P. (2006a). Regnehuller og addition. Spesialpedagogikk, 71 (4), 12-17.

Lindenskov, L. & Weng, P. (2006b). Matematikvanskeligheder og regnehuller? (en kommentar til en kommentar). MONA, Matematik- og naturfagsdidaktik, 2006 (2), 90-93.

Mortimore, P. m. fl. (2004). OECD-rapport om grundskolen i Danmark (Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 5). København: Undervisnings- ministeriet.

Niss, M. & Jensen, T. H. (2002). Kompetencer og matematiklæring - Idéer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark (Uddannelses- styrelsens temahæfteserie nr. 18). København: Undervisningsministeriet.

Nygaard, O. & Zernichow, A. G. (2006). Den blokkerende misoppfatning. Spesialpedagogikk, 71 (4), 34-38.

Ostad, S.A. (1999). Mathematical difficulties. Studies of learner characteristics in developmental perspective. Universitetet i Oslo, Institutt for spesialpedagogikk.

Paavola, S., Lipponen, L. & Hakkareinen, K. (2004). Models of innovative knowledge communities and three metaphors of learning. Review of educational research, 74 (4), 557- 576. https://doi.org/10.3102/00346543074004557

Piazza, M., Mechelli, A., Butterworth, B. & Price, C. (2002). Are subitizing and counting implemented as separate or functional overlapping processes? NeuroImage, 15 (2), 435-446. https://doi.org/10.1006/nimg.2001.0980

Rychen, D. S & Salganik, L.H. (2001). Defining and selecting key competencies. Seattle: Hogrefe & Huber Publisher.

Rychen, D. S. & Tiana, A. (2004). Developing key competencies in education: some lessons from international and national experience. Paris: UNESCO.

Sfard, A. (1998). On two metaphors for learning and the dangers of choosing just one. Educational Researcher, 27 (2), 4-13. https://doi.org/10.2307/1176193

Sjöberg, G. (2006).Om det inte är dyskalkuli - vad är det då? En multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv (Doktorsavhandling). Umeå universitet, Fakultet för lärarutbildning.

Skovsmose, O. (1994). Towards a philosophy of critical mathematics education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-017-3556-8

Tobias, S. (1978). Overcoming math anxiety. New York: Norton.

Undervisningsministeriet (1999). Undervisningsvejledning i Matematik for almen voksenuddannelse (Uddannelsesstyrelsens temahæfte nr. 18). København: Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen.

Undervisningsministeriet (2002). FVU-matematik. Undervisningsvejledning (Udarbejdet af L. Lindenskov m.fl.). København: Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen.

Undervisningsministeriet (2003), Fælles mål - matematik (Uddannelses- styrelsens håndbogsserie nr. 10, faghæfte 12). Lokaliseret 1. december 2006 på http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Matematik/vejledning.html

UNESCO (1990). World declaration on education for all and framework for action to meet basic learning needs. Adopted at world conference on Education for All, Jomtien, Thailand, 9 March. Lokaliseret 1. december 2006 på http:// www.unesco.ru/files/docs/educ/wdefa.pdf

UNESCO (1994). Salamanca statement and framework for action on special needs education. Report of the world conference on Special Needs Education: Access and Quality, Salamanca, Spain, 7-10 June. Paris: UNESCO.

UNESCO (2000). Education for all: meeting our collective commitments. Text adopted by the World Education Forum, Dakar, Senegal, 26-28 April. Lokaliseret 1. december 2006 på http://www.unesco.org/education/efa/ed_ for_all/dakfram_eng.shtml

UNESCO (2006). Literacy Initiative for Empowerment LIFE 2005-2015. Vision and strategy paper (2nd edition). Lokaliseret 1. december 2006 på http:// unesdoc.unesco.org/images/0014/001411/141177e.pdf

Wagenschein, M. (1962). Exemplarisches Lehren im Mathematikunterricht. Der Mathematikunterricht, 8 (4).

Walshaw, M. (2004).The pedagogical relation in postmodern times - Learning with Lacan. I M. Walshaw (red.), Mathematics Education within the Postmodern (121-139). Greenwich: Information Age Publishing.

Wedege, T. (2000a). Matematikviden og teknologiske kompetencer hos kortuddannede voksne - rekognosceringer og konstruktioner i grænselandet mellem matematikkens didaktik og forskning i voksenuddannelse (Ph. d. afhandling, IMFUFA tekst 381). Roskilde Universitetscenter.

Wedege, T. (2000b).Talfærdigheder tæller også i hverdagen. Undervisnings- ministeriets tidsskrift Uddannelse, 5.

Wedege, T. m.fl. (1996). Projekt faglig profil i matematik: rapport fra et samarbejde mellem Undervisningsministeriet og Arbejdsmarkedsstyrelsen om udvikling af vejledende matematikmaterialer til brug i uddannelser for kortuddannede voksne. København: Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Wright, R., Martland, J. & Stafford, A. (2000). Early numeracy: assessment for teaching and intervention. London: Chapman.

Zeleke, S. (2004). Learning disabilities in mathematics: a review of the issues and children's performance across mathematical tests. Focus on Learning Problems in Mathematics, 26(4), 1-18.

Downloads

Published

2006-12-10

How to Cite

Lindenskov, L. (2006). Matematikvanskeligheder i inkluderende undervisning for børn, unge og voksne. NOMAD Nordic Studies in Mathematics Education, 11(4), 65–95. https://doi.org/10.7146/nomad.v11i4.147997

Issue

Section

Articles